Nationale feestdag. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu Nationale feestdag. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Nationale feestdag.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

05 Oktober 2018 | Zuid-Korea, Daegu

Nationale feestdag.

Daegu, woensdag 3 oktober 2018

Rond de 23 graden en half bewolkt, het normale herfstweer hier.

Beste allemaal,

Langzaamaan beginnen we weer een dagritme te vinden. Vanmorgen vroeg opgestaan en eerst een half uur op de hometrainer gezeten en getrapt natuurlijk. Ik moet mijn conditie EN gewicht wel op peil houden, zeker met al dat lekkere eten hier. Onder het trappen laat de zon zijn eerste stralen over de bergtop zien en voelen want de schuifpui heb ik wat opengezet. Onder mij hoor ik het geluid van de tennisballen. Ja hoor rond zes uur in de morgen is men hier al aan het tennissen.
Vandaag is het een nationale feestdag. Het is Foundationday of wel Stichtingsdag van Korea. Viering van het oude koreaanse koninkrijk Gojosean. Want Noord en Zuid Korea was tot 1945 een verenigd land.

We gaan met een paar zussen van Susan, schoonzoon en nicht Amber uit eten. Lunchen. Ongelooflijk wat er dan op tafel komt. De restaurants zijn er helemaal op ingericht om families en groepen te ontvangen. Aparte ruimtes voor kleine groepen en grote groepen. De Koreaanse keuken werkt met veel regionale gerechten, rijst, tofou, vis, groenten en vlees. De tafel staat vol met bijgerechten. In het midden de koreaanse bbq. Hele lappen vlees worden in stukjes geknipt. Er is bijna altijd Kimchi bij. Het nationale gerecht. Gemaakt van koolbladeren en pittig tot zeer pittig gekruid. Het eten wordt op smaak gebracht met knoflook, sojasaus, gember en zout.
Soep ontbreekt ook meestal niet.

Het eten hier is een “gezelligheids” aangelegenheid. Rondom een tafel met allemaal verschillende kommetjes en schaaltjes vol met van alles. Iedereen pakt er met de stokjes hapjes uit voor op hun bordje. Het is echt een tafel van samen delen.

De munteenheid is WON. 1 euro is ongeveer 1200 won. Men is niet gewend om een fooi te ontvangen omdat men er hier van uitgaat dat het normaal is dat het allemaal goed is.
Dus uit respect kun je beter geen fooi geven.

Zomaar een paar wetenswaardigheden die ik hier opmerk:
De helft van de bevolking bestaat uit vijf achternamen. Waarvan Kim, Park en Lee de meest voorkomende zijn. Hier is het verboden om met iemand te trouwen met dezelfde achternaam. Dat is dus een groot probleem want je hoeft echt geen familie te zijn als je dezelfde achternaam hebt. Men is nu bezig om deze wet te veranderen.
Als je hier geboren wordt, ben je meteen 1 jaar oud. Op 1 januari wordt je een jaar ouder. Maar men viert het gewoon op je eigen geboortedag. Het eerste jaar, als je in Korea dus twee jaar wordt, wordt uitgebreid gevierd. De volgende jaren op een gewone manier door een klein cadeautje of samen uit eten te gaan.

Dit was het voor vandaag. Ben nog steeds aan het oefenen om enkele gangbare woorden goed uit te spreken maar dat valt niet mee.
Dadelijk worden jullie wakker en zal ik jullie “goede morgen” wensen in het Koreaans:
Anyoung hi zumushutsoyo. Probeer het maar eens goed uit te spreken. Succes.

“Je weet pas hoe ver je kunt vliegen, als je je vleugels uitspreidt”.

Een warme groet en leef en geniet van de kleine momenten van elke dag.

Piet.

• 05 Oktober 2018 - 03:45

Riek:

Goedenmorgen. Weer een mooie verhaal. Ik ga nu uur lopen. Fijne dag.

• 05 Oktober 2018 - 18:04

Hanny:

Heel mooi verhaal Piet wat een andere cultuur is dat. Wij kijken nu naar afleveringen over Japan nou dat is weer heel wat anders.
    En ook al vlieg je niet de hele wereld over toch kun je ook je vleugels uitslaan zonder de koffers te pakken haha.