Zo groot als Belgie. - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van piet lagarde - WaarBenJij.nu Zo groot als Belgie. - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Zo groot als Belgie.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

27 Januari 2015 | Zimbabwe, Victoria Falls

VANDAAG IS STEEDS DE DAG WAARMEE DE TOEKOMST BEGINT.

Zo groot als België.

Hwange NP, vrijdag 10 oktober 2014, 38 graden

Beste allemaal,

Vandaag trekken we verder Zimbabwe in. Naar een groot nationaal natuurpark. We gaan naar het main camp. Dit prachtige park is zo groot als België. Moet je je voorstellen dat er maar een paar wegen België doorkruisen. Soms hele slechte asvaltwegen met meer kuilen dan asfalt en verder alleen maar gravel/zand wegen. Maar het voordeel van dit park is dat je er toch met je eigen 2WD de meeste wegen kunt berijden. Voor sommige wegen heb je een 4WD nodig.
Maar voordat we er zijn hebben we nog wel een paar honderd kilometer te rijden. Dus vertrekken we al weer vroeg. Maar dat is geen straf want de ochtenden zijn zo mooi. De opkomende zon, de zingende vogels en de temperatuur. Rond 10 uur is het hier al super heet maar tijdens het rijden merk je daar weinig van. Voordat we goed en wel op weg zijn is er een politiecontrole. Wij zijn in overtreding want we hebben geen reflectorsstickers voor op onze bumpers zitten.
We moeten ook alle lichten aandoen en de richtingaanwijzers. Dat klopt maar die stickers. Er wordt nog een andere agent bijgehaald. Ik praten en praten dat we dat echt niet wisten en dat men aan de grens niets hiervan gezegd heeft en dat we nooit in het donker rijden. Nog vijf minuten werd er gedacht en toen mochten we doorrijden. En inderdaad iedereen heeft reflectorsstickers op de bumpers geplakt. Wij proberen er een paar te kopen maar dat bleek onmogelijk. Niemand wist waar men deze kon kopen.
Na 100 km meter weer een controle. Rijbewijs en verzekeringspapieren.. Er werd niets over de stickers gezegd.
Tegen de middag komen we op de campingsite aan. Helaas geen schaduwplaats. Wij boeken meteen een Bushwalk van vier tot zes uur en voor de volgende dag een game drive (safari) van acht uur. De douches worden van warm water voorzien door grote met hout gestookte kachels. Er zijn er heel wat die gestookt moeten worden. Maar wij gebruiken meestal koud water want dat is overdag het enigste wat verfrissend werkt. Regelmatig is er geen stroom maar onze hoofdlampje werkt dan heel praktisch.
Om vier uur maken we een boswandeling. Veel dieren krijgen we niet te zien maar de uitleg van planten en dieren en van het park is heel verhelderend. 40.000 olifanten moeten er hier leven maar als je pech hebt zie je er niet een.
Wij willen graag wilde honden zien maar dat is een uiterst kleine kans want die komen meestal 's nachts tot leven.
De uitleg over de enorme olifanten uitwerpselen is ook heel verhelderend. Deze enorme drollen worden zelfs als medicijn gebruikt. Een olifant verteert zijn voedsel maar half. Dus je vindt in de drol hele doornen en zaden en takjes. Rij dus nooit over een olifantendrol want de kans is groot dat je een lekke band hebt. Mensen verbranden de droge mest ook om muggen op een afstand te houden en als je neus verstopt zit, schijnt het ook goed te werken. Maar het meest opmerkelijke is toch wel dat zwangere vrouwen voor de bevalling wat olifantenmest in het koude water oplossen en dit drinken. De bevalling schijnt dan zonder complicaties te verlopen.
Op het eind ziet onze gids leeuwen en wij daar te voet op af. En ja hoor in de verte zien we ze rennen. Helaas te ver voor een foto.
Om zes uur ons eten klaargemaakt en morgen om vijf uur op want om zes uur start de game drive.

Dus een hete groet vanuit een prachtig park en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

Piet.

Verslag uit: Zimbabwe, Victoria Falls

Op weg naar Afrika.

Beste allemaal,

Wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende reis.

In 2008 ben ik op mijn fiets 8000 km door Nieuw Zeeland getrokken. Van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en van west naar oost. Werkelijk een superreis met super gastvrije mensen. Daar heb ik echt de smaak te pakken gekregen.
In 2009 fietste ik 7500 km door China, Noord en Zuid Vietnam, Cambodja en Laos. In 2010 startte ik in Myamar, voormalig Birma, Thailand, Laos en Nepal. Op deze reis leerde ik Susan uit Zuid Korea kennen en in 2011 reisden we samen als backpackers door Noord en Zuid India, Sri Lanka, Java en Bali.
In 2012 trokken we naar Zuid Amerika. Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru en Cuba.
Voor ons was Zuid Amerika nog niet klaar en in 2013 trokken we met de backpack door Zuid Peru, Bolivia, Argentinë en Chili. Een paar dagtrips naar Uruguay en Brazilië hoorden daar ook nog bij.

Tussendoor zijn we ook nog met de tent door Engeland, Schotland, Spanje, Portugal en Marokko getrokken.

En nu beginnen de voorbereidingen voor een tocht door Afrika. Op een andere manier. We proberen nu met een campervan door Zuid Afrika, Lesotho, Namibië, Botswana, Swaziland en Zimbabwe te trekken. Hoe dat gaat bevallen lezen jullie in de reisverslagen. Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te plaatsen.
Maar het is nog geen september dus nog even geduld, al zal ik jullie wel zo af en toe van de stand van zaken op de hoogte houden.