Het toetje. - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van piet lagarde - WaarBenJij.nu Het toetje. - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Het toetje.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 September 2013 | Bolivia, Uyuni

Het toetje.

"Hotspring" vrijdag 20 september 2013

Beste allemaal,

Bijna de laatste dag met Gilberto en Norma. Bijna want eerst nog een hele dag genieten van dit fantastisch gebied met al die natuurwonderen. Je kunt namelijk alleen maar in de ochtend van Bolivia naar Chili. Zaterdagmorgen moeten we daar rond negen uur zijn en dan komt, nadat we uitgecheckt zijn in Bolivia, een bus ons ophalen om ons naar de immigration van Chili te brengen. Dus we moeten ergens slapen in de nabijheid van de grenspost. Dat wordt een hostel naast de hotspring. Het is geen plaats dus ik noem het maar hotspring. We komen daar net voor het donker aan. De generator werkt nog niet maar als we even later het geronk van de generator horen beginnen er wat lichtpuntjes te ontstaan. Wij eten rond zeven uur weer een heerlijk diner en maken ons bed gereed. Weer een bed opnemen betonnen ondergrond. Het toilet is buiten en is afgemaakt met plastic cementzakken. Geen water om het toilet door te trekken maar een emmer met zand. De krachtige wind heeft er vrij spel en ik kan je verzekeren dat het bezoek aan het toilet maar van korte duur is.
Maar we beginnen aan dit alles te wennen en hebben een goede nachtrust bij een prachtige volle maan.

Maar voordat we zo ver zijn hebben we weer een spectaculaire dag gehad.
We reden door een dorpje San Christobal met het eeuwenoude kerkje. San Christobal een dorpje dat verplaatst werd vanwege een mijn die daar zilver, lood en zink kon delven. Het 350 jaar oude kerkje, de begraafplaats en al de huizen werden verplaatst voor " grotere " belangen.
Daarna namen we een kijkje bij Valle de Rocas met spectaculaire vulkanische rotsformaties. Via Valle de Piedra kwamen we bij de prachtige Black lagoon omring door rotsen en grazende lama's. Hier hadden we een overheerlijke lunch van Norma. In de jeep want buiten waaide het behoorlijk en dat is niet zo erg maar het zand en stof is dan werkelijk overal.
Wij stopten bij crazy rotsformaties die vaak de naam krijgen naar de vorm die zij uitstralen. Een kameel of een kop met schotel.
We maakten foto's van de lagoon Capina met flamingo's en zagen weer velen vicuna's onderweg. Maar alles went want in het begin wil je van elke lama of vicuna of flamingo een foto maken maar nu is het alleen nog maar genieten geblazen en laat je steeds meer je fototoestel in je rugzak.

Zoals hierboven beschreven gingen we vroeg onder het dikke pak met dekens want morgenvroeg gaan we op weg naar Chili.

Voor nu een laatste warme groet vanuit een prachtig Bolivia met prachtige mensen en een fascinerende natuur.

Leef en geniet van de momenten.

Piet

• 24 September 2013 - 21:01

Riek:

Wat een indrukken hebben/krijgen jullie. Super.