Basic!!!!! - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van piet lagarde - WaarBenJij.nu Basic!!!!! - Reisverslag uit Tupiza, Bolivia van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Basic!!!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

24 September 2013 | Bolivia, Tupiza

Basic!!!

Huallajara, dinsdag 17 september 2013

Beste allemaal,

We wisten van te voren dat onze slaapplaats basic zou zijn. Maar allen wat stroom van 7 tot half 10 in de avond, geen verwarming, een toilet buiten zonder doortrek mogelijkheid, een slaapplaats voor vier personen, de bedden waren vier of zes betonnen blokken waar een matras op lag, een dak van alleen maar golfplaten, ramen waarvan het glas vaak van gebroken was en op het bed soms drie tot vier loodzware dekens waaronder je bijna geplet werd. Maar deze dekens moesten je tegen de koude nachten beschermen.
Gelukkig hadden we een goede slaapzak meegenomen.
Norma zorgde in een keukentje voor geweldige maaltijden en na deze maaltijd was het alleen maar tanden poetsen en dan werd al snel het bed opgezocht.
Maar het moois van overdag en de maaltijden van Norma zorgden er voor dat de basic slaapplaats alleen maar in het totale plaatje paste.
De natuur laat zich de van de pure kant zien en dan kan het niet zo zijn dat wij in de nacht in luxe zouden slapen.

Ook nu beschrijf ik de plaatsen en punten waar we geweest zijn voor mijn eigen oriëntatie en zal er voor jullie een paar beschrijven.

Vandaag; San Antonio de Lipez, Pueblo Fantasma, El Torreon, vulkanische zone, Laguna Morejon, Quetena Grande, Laguna Hedionda, Kollpa Laguna, Salar de Chalviri, Aguas Thermas, Rocas de Dali, Laguna Blanca, Laguna Verde, Vulcano Licancabur, geisers Fumaroles, Laguna Colorade en eindigden in het plaatsje Huallajara waar we weer een geweldig diner voorgeschoteld kregen EN een basic slaapplaats.

Laguna Verde;
Een diepgroene lagoon. Het water was werkelijk diep blauwgroen. De groene kleur komt door de hoge concentratie van lood, sulfiet, arsenicum, en calciumcarbonaat. Het waait er altijd stevig en op een hoogte van rond de 4500 meter is het er altijd koud maar door de mineralen kan het water een minimum temperatuur bereiken van ruim 21 graden onder nul zonder dat het bevriest

Rocas de Dali;
Deze bergen hebben zoveel prachtige zachte tinten die vloeiend in elkaar overlopen dat de meester Dali het niet beter zou kunnen.
En het is ook werkelijk een schitterend pallet van kleuren. Niet vast te leggen met de camera.

Maar dan de onvergetelijk mooie Laguna Colorada.
60 vierkante kilometer groot en maar 80 cm diep. Je weet werkelijk niet wat je te zien krijgt. Het water is bloedrood door de algen en plankton die vermengd zijn met het met vele mineralen gevulde lagoon. En de zijkanten zijn wit door de mineralen magnesium, borax, sodium en gips. De lagoon is ook rijk aan vele sedimenten. Een ideële verblijfplaats en broedplaats voor flamingo's. Alle drie de soorten komen hier voor, maar daar later meer over.
Wij zien hier werkelijk duizenden flamingo's die hier aan het foerageren zijn. Zij stappen op hun lange benen, met hun kop bijna altijd onder water, door het ijskoude water. Vaak is het water half bevroren want de temperatuur kan tot min 20 graden zakken in de nacht.
Wij hebben hier honderden flamingo's plaatjes geschoten. Echt ongelooflijk mooi.

Maar die houden jullie te goed want wij gaan nu slapen onder een berg aan dekens.

Dus leef en geniet van de vele faciliteiten en warmte in je huis.

Piet.

• 24 September 2013 - 20:01

Riek:

Dat is anders dan 26 graden hier jn Champignelles. Ook niet normaal voor de tijd van het jaar. Heb je de foto' s ontvangen?