Nepgeld op wagens gespeld !!!!!!????? - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van piet lagarde - WaarBenJij.nu Nepgeld op wagens gespeld !!!!!!????? - Reisverslag uit Sucre, Bolivia van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Nepgeld op wagens gespeld !!!!!!?????

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

10 September 2013 | Bolivia, Sucre

Nepgeld op wagens gespeld!!!!!!!!???????

Sucre, zaterdag 7 september 2013

Beste allemaal,

Gisterenavond nog even naar de main Plaza gewandeld. Een heerlijk ontspannen sfeertje. Iedereen zit op een bankje onder de bomen en tussen de meer dan levensgrote standbeelden wat te keuvelen. En Bolivianen zijn echte zoetekauwen. Overal langs de weg staan kraampjes met allerlei kleurrijk snoep, suikerspinnen, bekertjes met alle kleuren gel en kleine kinderen komen langs je om een snoepje te kunnen verkopen.
In de kerk is het een gaan en komen van mensen met bloemen en kaarsen. Vandaag ook allemaal mensen die een afbeelding van de maagd Guadalupe met zich mee dragen en door de priester laten zegenen.
Gisterenavond hoorden we nog harde muziek waar we ook op afgingen. In het culturele centrum was een groep jonge meiden allerlei liederen aan het zingen en werden er kaarten met de afbeelding van maagd Guadalupe uitgedeeld.

Vanmorgen weer naar de kathedraal gelopen en voor de kathedraal had men allerlei kraampjes opgebouwd waar men al het religieuze materiaal verkocht wat men maar kan bedenken. Maar het meest opvallend was dat men ook bundeltjes met nepgeld verkocht.
????????
Maar ook bijzonder was dat er een vijftal wagens voor de kerk op de straat totaal versierd werd. Eerst met allerlei kleurrijke dekens. En daarop werden werkelijk alle knuffels die je maar voor kunt stellen opgespeld. Beren, honden, konijnen, babypoppen en nog veel meer grote en kleine knuffels. De ruimte die overbleef werd benut om er nepgeld op te spelden.
Wat de betekenis hiervan is gaan we nog navragen.
Men is hier wel een paar uur mee bezig geweest en ondertussen ging in de kathedraal het zegenen van de Mariabeelden en van de mensen gewoon door. Om twaalf uur werd er vuurwerk afgestoken en kwamen er een paar drumbandjes die voor de wagens uitspeelden. Waar de optocht naar toe ging, weten we niet want wij hadden hoger gekregen.
Bijzonder is ook dat al het verkeer rond de Plaza gewoon doorgaat en ook het autowassen voor de kathedraal gewoon op straat ging gewoon door. Want handel is handel.

Maagd Guadalupe is een zwarte Madonna. Zij komt oorspronkelijk uit Mexico waar zijn verschenen is aan een arme herder die juist bekeerd was. Zij werd de beschermheilige van Mexico en in 1945 werd zij de beschermheilige van heel Latijns Amerika. Ook in Portugal hebben we de Maagd van Guadalupe kunnen bewonderen. Er zijn vele meningen over de echtheid van de verhalen rondom de zwarte Madonna. Maar velen zijn zo intens overtuigd van haar goedheid en kracht dat kort na haar verschijning zich een 8 miljoen Mexicanen zich bekeerden tot het katholieke geloof.

Nu zitten we in een restaurant van een Nederland die Boliviaans eten serveert. Florin is de naam. Maar er schijnen hier meer restaurants te zijn van Nederlanders. Vaak zijn het backpackers geweest die kennis hebben gekregen meteen Boliviaanse en zo hier een bestaan proberen op te bouwen.
Wij hebben onze IPad en laptop meegenomen in de hoop om hier foto's te kunnen downloaden naar onze weblogs. Maar vijf foto's in drie uur!!!!! is niet om te doen. En vaak is het nog maar afwachten of je ze op het eind echt kunt versturen. Dus we zullen een andere manier moeten vinden, maar vroeg of laat krijgen jullie heel mooie foto' s te zien, dat beloof ik jullie.

Dadelijk lopen we naar de markt want vanavond maken we ons eigen "potje" klaar.

Morgen gaan we een dagje er op uit, naar Tarabuco. Een plaatsje 70 km buiten Sucre. Het moet de grootste en meest kleurrijke markt van Zuid Amerika zijn. Tarabuco is een groep Indianen die nog helemaal leven volgens de tradities en die in meester in de textiel zijn. Zij maken allerlei hoogwaardige producten.

Wij zijn benieuwd. Maar jullie horen morgen wel wat we daar allemaal gezien hebben.

Voor nu een warme groet van ons en leef en geniet van de momenten op zondag.

Piet.

• 10 September 2013 - 11:17