Intense bewondering. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van piet lagarde - WaarBenJij.nu Intense bewondering. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Intense bewondering.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

10 Juli 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

Santiago de Compostella, maandag 10 juni 2013

Beste allemaal,

De dag heeft vandaag vooral in het teken gestaan van een bezoek aan de kathedraal de Santiago de Compostella. Het is een intens en indrukwekkend monument met de aanwezigheid van al die pelgrims. Het is overladen met heel veel spirituele afbeeldingen. En als je er toch bent moet je zeker ook het museum en het dak van de kathedraal bezoeken. Vooral onder begeleiding van een gids over het dak lopen is een geweldige ervaring.
Wij hebben ook een hele tijd op het grote plein voor de kathedraal vertoeft, plaza Obradoiro. Hier komen de pelgrims vanuit alle windstreken aan. Vaak opgevangen door familieleden. Midden op de plaza ligt de bekende schelp van de camino (pelgrimstocht). Vele foto's worden hier gemaakt. We zien er ook vele fietsers aankomen.
Wij vroegen ons ook af hoe het gevoel van veel pelgrims moet zijn als zij vaak na veel maanden afzien dan eindelijk het eindpunt bereiken. Sommige zijn maanden alleen aan de wandel geweest. Is het de prestatie die hen voldoening geeft of het bijwonen van de mis?Wij hebben wel een uur of drie in de kathedraal rondgewandeld.
De kathedraal wordt omringd door vier plaza's. Je ziet er natuurlijk heel veel eettentjes en souvenirswinkels en slaapplaatsen voor al die duizenden pelgrims.

De beklimming door een labyrint van trappen naar het dak van de kathedraal geeft je een indruk van de architectonische hoogstandjes en verschillende bouwstijlen. (Romaanse, barok en gotische bouwstijlen vind je in en rondom deze kathedraal) Maar het zijn voor mij niet de architecten die een compliment verdienen maar dat zijn voor mij de duizenden locale bouwers. Het dak is niet bedekt met pannen maar "gewoon" van granieten platen. Zodoende zijn de pilaren die deze daken moeten dragen zo ontzettend imposant. Natuurlijk heb je vanaf de daken een prachtig overzicht van de stad. We hadden geluk dat het weer juist redelijk was. Maar een paraplu heb je hier vaak nodig want Santiago de Compostella heeft vaak druilerig weer.

De kerkelijke schatten zien we ook in El Palacio Gelmirez. Werkelijk overweldigend, wat een rijkdom er door de eeuwen door de kerk is vergaard.
Natuurlijk bezoeken we ook de tombe van St. James, de apostel die hier begraven is en waarop/waarover de kathedraal gebouwd is.

Dagelijks kun je de speciale pelgrimsmis bijwonen waar ook een aantal priesters aanwezig zijn die de biecht in verschillende talen kunnen afnemen. Maar heel indrukwekkend is het grootste "wierooksvat" (de botafumeiro) dat door zo'n tien volwassene met een lang touw en een speciale constructie letterlijk door de kathedraal geslingerd wordt.

Wij nemen afscheid van Santiago de Compostella maar niet van de pelgrims want die zullen we nog vaak tegenkomen op onze weg door Portugal en midden en noord Spanje.
Wij hopen ook dat de foto's het verhaal een beetje kunnen ondersteunen.

Morgen komt het verslag uit Portugal.

Dus alweer een warme groet van ons en leef en geniet van momenten.

Piet.

De meeste foto's zijn van binnen en buiten de kathedraal. In het palacio mochten we geen foto's maken.

2574: een specialiteit van Santiago. heerlijk.
2512: het hoofdaltaar en het inmense wierookvat.
5040 vanaf het dak van de kathedraal

• 10 Juli 2013 - 19:37

Riek:

Ja een hele belevenis.

• 15 Juli 2013 - 09:30

Jac Peeters:

Santiago de Compostella is een plaats die me al heel lang trekt! Op mijn lijstje van activiteiten staat al vele jaren een fietstocht naar deze beroemde bedevaartsdplaats. Als ik muziek componeer onderteken ik de laatste tijd vaak met: Santiago de Becanus!
    Op naar het volgende bericht!
    Groe, Jac