De eerste chocolademelk ???? - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu De eerste chocolademelk ???? - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De eerste chocolademelk ????

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

08 Februari 2013 | Cuba, Baracoa

Baracoa, woensdag 16 februari 2013

Beste allemaal,

Vandaag toch nog een verslag. Vanmorgen te vroeg wakker dus heb ik aan het verslag gewerkt voordat ik Jasper en Sterre ging halen. Jasper is afgelopen zondag 3 jaar geworden en over een maandje wordt Sterre 1 jaar. Wat een schatjes hé.

Gisterenmiddag na een heerlijke lunch hebben we Baracoa al een beetje verkend. Heel groot is het stadje niet. Een winkelstraat en tevens centrum heb je in 10 minuten bekeken. Baracoa is vooral bekend vanwege de prachtige stranden maar die zijn aan ons niet besteed.
Het kustplaatsje heeft rond de 40.000 inwoners.
Maar hier begon de moderne tijd van Cuba want hier ging in 1492 Columbus aan land. Niet lang daarna gevolgd door missionarissen. In 1511 stichtte Diego Velasquéz de eerste nederzetting en verklaarde deze zelfs een paar jaar later als hoofdstad. baracoa lag heel geisoleerd en het was een ideale plaats voor smokkel tot de koloniale macht de piraten en smokkelaars uitschakelde. Zij bouwden 3 forten om zich tegen hen te verdedigen.
Nu komen veel toeristen voor de stranden maar ook is het een ideale plaats voor de cacao -, koffie - en kokosnotenteelt.
Baracoa wordt ook wel de stad van de cacao genoemd. De oorspronkelijke bewoners gebruikten cacaobonen al als medicijn. Toen Columbus arriveerde kreeg hij en zijn bemanning een cadeau: Cacao waar zij een drankje van maakten en zij noemden dat "Xocolat". Ook werd er in die tijd door monniken cacao naar een Spaans klooster gestuurd en daar werd het toen voor het eerst gedronken. Door Franse emigranten werden er cacaoplantages aangelegd. Er is zelfs een beroemd chocoladefabriek die geopend is door Che Guevara.
Wij wandelen langs de boulevard, bezoeken een paar forten genieten van de muziek en gaan 's avonds naar een spectaculaire dansavond.
Maar zijn ook een paar keer naar de Cathedral of Nuestra Senora de la Asuncion gelopen maar telkens was deze gesloten. De derde keer hadden wij geluk. In de kathedraal bevindt zich volgens een legende het heilige kruis dat Columbus mee aan land gebracht had. Het draagt de naam van de "Vine Cross" omdat het kruis aan een wijnrank vastgebonden was toen men het vond. Het is het symbool geworden van de kolonisatie en de verovering ruim 500 jaar geleden.
Maar bij nader onderzoek bleek dat het kruis niet door Columbus meegebracht kan zijn omdat het hout waarvan het kruis gemaakt is uit Cuba zelf komt. Het is maar een weet.

De eerste middag na aankomst zijn we meteen naar Infotur en Cubatur (soort vvv) gegaan om een busticket terug naar Santiago de Cuba te boeken. Maar .... tot onze verrassing ging er op donderdag geen bus terug. Wij moesten maar naar het busstation gaan en ons op de wachtlijst laten zetten. Daar aangekomen wilden men ons niet meer helpen en moesten we de volgende dag maar om 8 uur in de morgen terugkomen. Zo gezegd zo gedaan maar vanmorgen na een uur wachten werden alleen onze namen genoteerd en meosten we een uur voor vertrek aanwezig zijn en afwachten of er iemand de reis geannuleerd had.
Wij hadden de Casa in Santiago al besproken en ook de Casa in de volgende bestemming was al door Isabelle vastgelegd.
Toen naar een taxi geïnformeerd, maar dat zou een duur grapje worden. Maar in ons Casa verbleven ook 2 jongens uit Duitsland en die ondervonden hetzelfde probleem en zij moesten een vliegtuig halen. Dus met vieren werd deze optie meteen erg interessant. Wij tyerug naar Cubatur maar zij wisten niet of zij wel een taxi konden regelen. Over een uurtje terugkomen. Maar toen we uit het kantoor kwamen kwam er meteen een man op ons af die wel voor een taxi kon komen. Wij wilden de auto wel van te voren zien en jawel hoor een prachtige grote auto met airco. Iets duurder maar het andere voordeel was dat we nu niet laat in de avond aan zouden komen maar al vroeg in de middag zodat we alle tijd hadden om nog naar het Bacardimuseum in Santiago de Cuba te kunnen gaan.

Eind goed al goed noemen ze dat.

's Avonds werd nog een heerlijk diner op tafel gezet en zaten nog lang in een schommelstoel in de prachtige tuin van Isabelle na te genieten.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet

1340: overal in het land vind je van deze propaganda en nog nooit heb ik er eentje vernield of met graffiti besmeurd gezien. respect of angst?
1341: iedereen krijgt chloor over zijn hande gespoten.
1354: vogels komen nectar eten boven ons hoofd op het terras bij Casa Isabelle
1359: overzicht over de stad en de baai vanaf het fort (nu een hotel)
1366: de bakker, de slager en de groenteboer.
1315: onze kamer bij Casa Isabelle
1377: slenteren langs de zee
L1140530: de Vine Cross in de kathedraal. Van Columbus?
L1140536: langs het strand. vaak slaan de golven over de weg.
L1140536: Fidel en Raoul kunje niet vergeten ook al zou je willen.
L1140543: Veel huizen zien eruit als deze. Toch wonen er nog mensen in.
L1140550: Standbeeld van Cristóbal Colón (Columbus) die uitkijkt over de baai waar hij aan land kwam.
1806: Het is gelukt. Nu ben ik drie jaar.
1817: Zo Bauke, zo Sterre
1822: samen spelen bij opa Piet
1828 en 1838: Sterre aan het ontdekken.

• 08 Februari 2013 - 18:14

Riek:

Weer mooi.
    Wat lijkt Sterre toch op Bauke he? Prachtig om te zien.
    Vandaag hele dag ziekenbezoek gedaan, fruitschalen brengen vanwege Carnaval. Dankbaar maar heftig soms. Toch vind ik dat het mooist om Carnaval mee te beginnen, alaaf