De stad van de rumba, salsa en carnaval. - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu De stad van de rumba, salsa en carnaval. - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De stad van de rumba, salsa en carnaval.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

06 Februari 2013 | Cuba, Santiago de Cuba

Santiago de Cuba, maandag 14 januari 2013

Beste allemaal,

Vandaag Santiago de Cuba verkennen. Wij hebben besloten hier maar twee dagen te blijven. Morgen trekken we verder naar Baracoa. Dus vandaag ook een bus regelen en een taxi die ons 's morgens vroeg al naar de bus brengt. Na wat zoeken vinden we hier ook weer Transtur. Een nieuwe busmaatschappij, goed en veilig.
Santiago de Cuba, de muziekmetropool en de bakermat van vele muziekstijlen. Ook de stad van het carnaval. Zoals gezegd was Santiago de Cuba een hele belangrijke havenstad voor slaven. Deze kwamen hier dan ook in grote getale voor. De Afrikaanse ritmes en trommelrituelen en de Spaanse melodiën zorgden voor de "son"muziek. Hieruit ontstond de salsa, de bolero's en de reggaetón.
Maar er is na de vele muziektempels ook een heus Carnavalmuseum. Hier worden ook elke dag dansuitvoeringen gegeven en voor 5 CUC mag je er foto's maken. De belangrijkste gebouwen liggen rondom het centrale "Parque Céspedes". Hier hebben we verschillende keren op een verhoogd terras gezeten met een mojito voor ons om alle activiteieten gade te slaan. Maar we hebben ook een bezoek gebreacht aan het oudste gebouw van Cuba. Een gebouw uit 1519 waar de Spaanse gouverneur woonde. Nu is het een museum en kun je er de rijkdom van de koloniale leefstijl van de 16e tot de 19e eeuw bewonderen. Ook de Caterdral de Nuestra Senora de la Asunción is een bezoek meer dan waard. De fresco's, de rijk versierde altaren en het orgel met de gouden pijpen zijnindrukwekkend. Helaas is het zwaar beschadigd door een hurricane van afgelopen oktober. Je kunt ook zien dat er geen geld is om de gevolgen van deze ramp te herstellen. Die heeft er ook voor gezorgd dat er veel cholera voorkomt. In elke winkel en openbaargebouw staat een tafeltje met daarop twee flessen. Er zit chloor in. Iedereen die de winkel of een openbaar gebouw in wil gaan, ontkomt niet aan de mevrouw die je handen vol spuit met dit stinkende goedje. Soms ligt er ook een dweil met chloor waar je je voeten op moet vegen. Je handen stinken nog uren later. Of het helpt? Het is meer een schijnoplossing.
Veel van de levensgewoonten kregen wij te horen van Roberta, een Italiaanse mevrouw die al bijna vier maanden in dezelfde Casa verbleef als wij. Zij leert hier 4 maanden Spaans aan de universiteit en kwam hier juist toen de hurricane uitbrak. Het moet vreselijk geweest zijn. Ook de luchtvervuiling en daardoor de irritatie aan de ogen is een groot probleem. Ook wij voelden dat na een paar uur Santiago de Cuba.
Wij zijn ook nog naar de Padre Pico gewandeld waar je een geweldig uitzicht hebt over de stad en de haven. Je ziet hier heel duidelijk dat de stad op heuvels gebouwd is.
Helaas was het Museo Emilio Bacardi gesloten MAAR wij komen weer terug in Santiago de Cuba want als je weer terug wilt naar Havana dan gaat dat het beste via Santiago de Cuba. Onze Casa in Baracoa is al besproken door Maria de eigenaresse van de casa waar wij nu verblijven.

Vandaag weer alles klaarmaken voor vertrek want om 7 uur moeten we al bij de bus zijn.

Dus een warme groet vanuit een wit Udenhout en leef en geniet van de momenten.

Piet

1183: Verkoop aan de deur. Let op het blauwe teken op de deur. Je kunt zien dat hier een Casa is.
1184: De meters zijn gewoon buiten het huis aan de straat gemonteerd.
1189: Buiten les geven tussen de marktkramen.
1191: deze dames hebben zeker wat bij te kletsen
1192: Hier kun je duidelijk zien dat de stad op heuvels gebouwd is.
1199: Parque de Cespedés met uitzicht op de kathedraal.
1213: het interieur van de kathedraal.
1222: de beschilderde preekstoel
1225: een bandje speelt op de plaza, gezien vanuit ons terras.
1241: In het gele huis heeft Fidel castro gewoond als kleine jongen.
1245: Levensecht.
1249: een blinde man met zang en eigengemaakte instrumenten. in de lege plastic fles tussen zijn benen kon je geld stoppen.
1247: Interieur van het gouverneurshuis. uit 1519
1254: Piet achter twee mojito's
1276: carnaval in het carnavalmuseum
1294: Bacardi de man van ......
4518: oudste huis van Cuba 1519
4526: goudenorgelpijpen
4531: versierd plafond
4535: vaak zien we Jesus op deze manier in veel kerken in Cuba

• 06 Februari 2013 - 16:46

Ine:

Piet aan de alcohol? Of is Mojito thee? Ik kan niet garanderen dat ik dat in huis heb als je langs komt, voor al het andere zorg ik graag.
    Groetjes Marcel en Ine