Van hopen naar realiteit!!! From hope to reality! - Reisverslag uit Lima, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu Van hopen naar realiteit!!! From hope to reality! - Reisverslag uit Lima, Peru van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Van hopen naar realiteit!!! From hope to reality!

Door: Piet lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

27 Oktober 2012 | Peru, Lima

Udenhout, zaterdag 27 oktober 2012

Dear Everyone,

Thank you all for all lovely messages and nice words. It gives a good and warm feeling
Wednesday is Madelon operate for a braintumor. More than 18 !!! hours. Very heavy. But the good news is that the surgeon could take away the whole braintumor. But one nerve is gone so one vocal chord is not working anymore and she can not swallow. And ofcourse Madelon is very tired now and stay on intensive care.
Sjoerd and Madelon are a strong and optimistic couple and I know they have to go a long way but I am so proud when I see how they do it these heavy weeks. And also their little daughter Djuna.

Warm greetings and live and enjoy the little moments of the days.

Piet

Beste allemaal,

Na het eerste summiere bericht komt hier de tweede update van Madelon.
Na het eerste goede nieuws dat de tumor helemaal weggenomen is, volgt altijd de realiteit. En dat is meteen weer hopen dat het een goedaardige tumor is en dat er zo min mogelijk "restverschijnselen"zijn.
De neurochirurg, Professor van der Top, heeft 17 uur geopereerd. Zoals hij zelf zegt: 'Het is een van de langste operaties in mijn dertigjarige carriere. Hij komt in de top 10 terecht". Een ware topprestatie denk ik om zo lang geconcentreerd te kunnen blijven. Hij heeft dan ook verschillende keren op het punt gestaan om te stoppen. Maar dan zou er een tweede opratie nodig zijn geweest.
De eerste voorzichtige berichten zijn dat het een goedaardige tumor is die uitgaat van de isolatielaag van een van de hersenzenuwen. De definitieve uitslag komt pas over 10 dagen. Dit zou de best mogelijke uitslag zijn in deze omstandigheden en de enige mogelijkheid dat Madelon uiteindelijk geen patiënt meer is.
Aangezien de tumor lijkt uit te gaan van een van de hersenzenuwen is de desbetreffende zenuw(en) waarschijnlijk verwijderd. Dit hersteld nooit meer en kan niet worden overgenomen door andere zenuwen. Maar kan eventueel wel getraind worden om mee om te gaan.

Donderdagmorgen ben ik samen met Sjoerd even naar Madelon geweest. Zij ligt nog op IC. De zwellingen in haar gezicht nemen wat af maar ze is ontzettend vermoeid. Ze is van de beademing af en kan haar armen en benen goed bewegen. Ook haar gehoor lijkt niet aangetast.
Wel is duidelijk dat er een stemband stilstaat en dat ze (nog) niet kan slikken. Ze kan alleen heel zacht praten. Ze heeft geen gevoel in haar keel en kan dus haar speeksel niet doorslikken. Je kunt begrijpen dat dit een heel angstig en benauwd gevoel geeft. Ze durft dus bijna niet te slapen want ze is bang om te stikken.
Vandaag wordt ze hoogstwaarschijnlijk naar een minder bewaakte afdeling overgebracht.

Sjoerd vindt ze langzaam vooruitgaan maar weet ook dat er nog genoeg gevaren om de hoek liggen. De kans op complicaties, zoals longontsteking, wondinfectie en hersenvlieontsteking, zijn door de langdurige ingreep sterk verhoogd.

Hoe lang ze in het ziekenhuis moet blijven en wat de uitval zal zijn en hoe het daarna zal gaan, is nu nog niet bekend.

Thuis wil Sjoerd het voor Djuna zoveel mogelijk "gewoon" laten verlopen. Volgende week probeer ik weer een paar dagen op Djuna te passen.

Zoals ik al eerder schreef is Madelon samen met Sjoerd een sterk en optimistisch stel. Ze zullen hun optimisme en hun kracht op deze lange weg nog hard nodig hebben. Maar ik heb daar het volste vertrouwen in dat dit hen gaat lukken. Ik ben ontzettend trots als ik van nabij zie hoe zij met deze zware weken tot nu toe omgegaan zijn.

Beste allemaal alweer bedankt voor de vele mooie en opbeurende woorden in welke vorm dan ook.

Ik blijf eindigen met de woorden leef en geniet van de momenten hoe klein ze ook zijn.

Piet

• 27 Oktober 2012 - 14:21

Tonnie En Riek:

Ha broer, ja langzaam,hopelijk heeeeel langzaam zal alles weer komen. Hopen maar dat Madelon steeds met beetjes vooruit gaat. Ondanks aalls, prettig weekend uit Heesch

• 27 Oktober 2012 - 15:08

Betsy:

Beste familie,

Ongelooflijk wat er in de wetenschap allemaal kan en ik hoop dat Madelon voorspoedig, al zal
    het langzaam zijn zo goed mogelijk zal herstellen!
    Veel sterkte voor de komende tijd daarbij voor allemaal.We zullen het kaarsje nog regelmatig laten branden.Gr.Betsy(uit Heesch)

• 27 Oktober 2012 - 17:14

Jac Peeters:

Dankjewel Piet voor je uitvoerige verslag van de 'huidige stand van zaken'.Gelukkig alweer veel positiviteit. Maar ook met de nodige reatliteit. Het blijft nog spannend ... Hartelijke groeten alweer. Jac en Hanneke

• 27 Oktober 2012 - 21:19

Monique IJpelaar:

Lieve Piet,

Wat een enorm zware en spannende tijd.
    Heel veel sterkte en kracht gewenst voor jullie allemaal!

Gr. Monique

• 27 Oktober 2012 - 21:42

Herman En Hanny:

Fijn om te horen hoe het gaat, het is zeker spannend, ook onze familie en vrienden leven erg mee, stuur de mailtjes dan ook steeds door. Iedereen is zo blij samen met ons, en hopen dat het elke dag een beetje beter gaat.
    Lieve groetjes van Herman en Hanny

• 27 Oktober 2012 - 22:52

Cisca:

Dear Piet, during the last days my thoughts have been wandering to you and your famuly. Every time I thought of Madelon I hoped that all the thoughts of your many friends will do something good for her. We will keep thinking of Madelon. Big hugs from us. Cisca

• 28 Oktober 2012 - 08:34

Lieske:

Piet bedankt voor de informatie.
    HEEL VEEL STERKTE EN ALLE MOGELIJKE GOEDS.
    Wat moet het mooi-moeilijk en eigenlijk ook prachtig zijn als je arts bent
    en zo het verschil kunt maken.
    lieve piet regel-zorg-leef (en geniet).
    xLieske
    ook een extra digitale knuffel voor djuna

• 28 Oktober 2012 - 17:29

Riek Uit Vught:

Wij wensen jullie heel veel sterkte toe dit is voor jullie een heel spannende tijd.
    Riek uit Vught

• 29 Oktober 2012 - 14:50

Bart En Tineke:

Hallo Piet,
    Wat een topprestatie levert zo'n chirurg toch! Zijn deskundigheid, maar ook de verantwoordelijkheid voor de toekomst van diegene waar hij zich voor in zet, laten het ook bijna niet toe om halverwege te stoppen met zo'n operatie. Hopen blijft het belangrijkste. Optimisme is jullie niet vreemd en dat is in deze spannende tijd een goede strategie. Heel veel kleine stapjes vooruit gewenst voor Madelon. Wij denken aan jullie.
    Groet Bart en Tineke