Toeteren, toot - Reisverslag uit Yongsheng, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu Toeteren, toot - Reisverslag uit Yongsheng, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Toeteren, toot

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

23 Oktober 2009 | China, Yongsheng

Woensdag 21 oltober

Yongsheng.

Beste allemaal, dear everyone,

Dear everyone,
I ame now in Yongsheng. It was again a beautiful day. The nature and the manner of chinees live is wonderful. But the whole day toot with their cars and their scooters. As a warnig, here I coeme and as greeting. They like bikers who cycling in the big mountains. Many times they put up their thumb. Tomorrow a very, very heavy trip. 100 km with 35 km only climbing from 1400 m to 2880 m. !!!!! I hope I have learn enough climbing in NZ.

A big hug from your Piet

Goed geslapen. Om 6 uur zit ik op de rand van mijn bed enn ineens valt in het dorpje overal het licht uit. In het pikkedonker een lampje in mijn tas gezocht en met dit lichtje naar de hangtoilet in de doucheruimte die vol water staat en daar allerlei kunsten uitgehaald om naar het toilet te gaan en een doouche te nemen. Een echt avontuur mag ik wel zeggen. Maar na een goed half uur vind ik mijn weg naar buiten. Niemand schijnt zich druk te maken dat de stroom uitgevallen is. Overal komen mensen vandaan met hun handelswaar en juist voor ons guesthouse blijkt zo'n beetje het centrum te zijn waar iedereen op straat samen komt. Binnen een half uur is iedereen aan het koken en bakken op meegebrachte kleine houtkacheltjes. Onvoorstelbaar dat met zo weinig middelen in de korste tijd volledige maaltijden klaargemaakt worden. Ja hoor ';s morgenszie geen brood maar rijst en allerlei niet thuis te brengen gerechten. En het is alsof er niemand thuis eet. Overal staan of zitten mensen en kinderen te eten. Of ze lopen etend en wel naar school. Niet te geloven wat een bedrijvigheid. En ondertussen komen de fryuit en groentekraampjes het straatbeeld weer kleur geven.

Ook nu veel bekijks en ik krijg sigaretten aangeboden en kan bij bijna elk stalletje meeeten. Om 8 uur komen Yvonne en Wim naar beneden. Sanmen wat fruit, koekjes gekocht en op weg naar Yongsheng. Een zware maar weer prachtige weg. Een stuk van 12 km flinkl klimmen maar dan vogt weer een flinke afdaling van 9 km. De laatste 20 km is licht klimmen en vals plat. Vele foto's genomen en honderden keren "hello" geroepen en we hebben wat afgezwaaid.
De hele dag hoor je toeteren. Als groet en om te laten weten dat men eraankomt. Helemaal niet vervelnd bedoeld maar het hoort bij het met elkaar omgaan en het hoort bij die harmonieuse chaos. Zonder dat toeteren zouden er vast meer ongeliukken gebeuren.

Om 4 uur kwamen in Yongsheng aan. En nu kwamen we in het anderste uiterste, een prachtig hotel, Net helemaal vernieuwd. 13 euro met ontbijt. Gisteren een guesthouse voor 5 eur.
Na een heerlijke douche zijn wij naar een 5 km verderop gelegen tempel gereden. Heel mooi.

HET WEER
Tussen de 30 3n 35 graden en een strak blauwe lucht met hier en daar een wolkje.

MEDEDELINGEN
Bij jullie begint de herfstvakantie, Geniet en veel plezier in Heerlijk Zeeland beste vrienden.
Sanne proficiat met je verjaardag en succes met je studie. En ook Ine proficiat en laat Marcel je maar een flinke knuffel geven dan krijg je die later nog wel terug. En bedankt vioor je altijd weer fine reacties.

O ja , als ik een keer of meerdere keren niet kan internetten dan haal ik dat gewoon een keertje in. Je hoeft dus niets te missen van deze reis. Je hebt dan alleen wat meetr tijd nodig om alles bij te lezen. Foto's is hietr echt een ander verhaal. Ik durf niet zoveel uit te proberen want alles is in het chinees en een verkeerde druk op een knop en ik ben alles kwijt.

HET MEEST BIJZONDERE VAN DE DAG
Langs een dorpje fietsend zagen wij een schooltje en op het schoolplein waren zo'n 40 kinderen super gedisciplineerd en gelijk concentratieoefeningen en bewegingen aan het maken. En de kinderen hadden er heel veel plezier in. Echt indrukwekkend.

Beste allemaal morgen wacht een zeer zware etappe van ruim 10 uur met vele beklimmingen en ijle lucht. Een klim van 3o km zonder een stukje vlak.!!!!!! Wij zitten nu op 2100 meter en dalen naar 1350 meter maar einduigen op 2688 m hoogte !!!!!
Miscchien hebben ze in Lijiang internet.

Leef en geniet en ook de groetjes van mijn fietsvrienden Yvonne en Wim.

Piet

• 23 Oktober 2009 - 06:42

Ine Seegers:

Goede morgen Piet, je hebt wel een heel erg kort nachtje gehad. Om 2.00 uur vannacht had ik je aan de telefoon en om 6 uur ben je er al weer. Helemaal beduusd van jouw telefoontje uit China, vergat ik je nog een goede nachtrust te wensen en beterschap met je verkoudheid. Dus bij deze, beterschap en veel vitamientjes eten Piet. Wij staan op het punt om voor een week naar Toscane te gaan, daar hebben we heel veel zin in, het is daar nog 23 graden, heerlijk toch!!
    Piet tot over een week, dan hebben we ongetwijfeld weer heel veel te lezen. Heel veel liefs. Marcel & Ine
    P.S. Volhgens mij ben ik jullie Riek nu zelfs voor.

• 23 Oktober 2009 - 07:33

Peter & Nickie Murph:

Go Piet
    You are living a great life, have fun and thanks for sharing your trip.
    Cheers

• 23 Oktober 2009 - 09:07

Riek:

Ine, ook Proficiat met je verjaardag. Veel plezier in Toscane met Marcel. Piet geweldig als ik een "klick"op onze laptop hoor, denk ik dat jij het bent. Zijn Yvonne en Wim van jouw leeftijd of jonger?
    Groetjes ook aan hen en liefs van ons uit Heesch.

• 25 Oktober 2009 - 11:56

Hanny:

Leuk dat jullie zo met zijn drieen even op kunne trekken, ze geven vast nuttige informatie waar je iets aan hebt.
    En zo kom je overal weer mensen tegen, waarmee je een gezellige tijd hebt.
    groetjes Herman en Hanny