Adventures/bezienswaardigheden - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Adventures/bezienswaardigheden - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Adventures/bezienswaardigheden

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg piet

08 Maart 2009 | Nieuw Zeeland, Auckland

Beste allemaal,

Dag 163/168. Zondag 8 maart.

Bij jullie zaterdagavond. Gisterenmiddag heb ik de jongste back packer Benjamin opgezocht. 20 maanden oud. Benedicte en Arneax hadden een heerlijke lunch klaargemaakt en we hebben wel 3 uur iveral over zitten praten. Zij zijn 7 jaar geleden uit Frankrijk gekomen en hebben zich nu hier gesetteld. Heel interessant hoe zo'n proces verloopt.
Zij vroegen mij of ik nog graag mee ging naar een heel mooi strand om daar met Benjamin te gaan wandelen en daarn aergens een hapje te gaan eten.
Dus donderdagmiddag gaan Benedicte en Benjamin nog enkele uren wandelen langs het strand. Ik denk dat dat een mooie afsluiting is van de reis.

Om 4 uur 10 km door de stad teruggefietst naar mijn Back Packers. Een ik begin al een echte wegpiraat te worden, merk ik. Ik slinger mij al aardig door het drukke verkeer.

Om half 5 liep ik met nog heel veel andere mensen, jong en oud, mannen en vrouwen, naar het stadion.
Wat een belevenis zo'n rugbywedstrijd. De show vooraf en de wedstrijd op zich. Bijna geen politie te zien. Supporters van beide partijen door elkaar en gewoon een super gezellige, ontspannen sfeer. The Blues (Auckland) verloren de wedstrijd van de Sharks. (35-31.
Daarna ging iedereen (20.000) weer rustig naar huis. Zo kan het dus ook.

Nu zit ik al vroeg achter de computer want dadelijk ga ik naar Takapuna. Eerst naar de ferry en dan via Davenport naar Peter en Lilly. Peter was de man die mij de eerste dag op 29 september mee naar huisnam en daar alles vertelde over de Back packers en over de mooiste plekjes in NZ.Hij is gevallen met zijn fiets !! toen ik weg was en heeft zijn heup gebroken.

Maar nu iets over de wat ik zoal nog meer gedaan heb dan fietsen.
Ik zal wel niet uitputtend zijn maar ik denk wel dat hieronder een mooi overzicht van mijn adventures te lezen is.

Allereerst de overweldigende en prachtige natuur. De zeeen, de baaien, de bergen, de rivieren, de watervallen, de Sounds, de vulkanen en ga zo maar door. Wat dat betreft heeft NZ het allemaal. En op de fiets heb ik duizenden en duizenden prachtige "LOOKOUTS" gehad. Niet in foto's vast te leggen.

Daarnaast de vogels met hun geweldig gezang. De TUI was wat dat betreft mijn grote favoriet. De dolfijnen, de pinguins, de walvissen, de zeehonden, de zeeleeuwen, de Jan van Gentenkolonie en de albatrossen om er maar eens een paar te noemen.

- De allereerste boottacht in de Bay of Island met the hole in de Rock en de allereerste zeehonden.
- De Hunderd Toilets in Kawakawa.
- Cape Reigna het noordelijkste puntje van NZ waar de Pacific Ocean en the Tasmanzee bij elkaar komen.
- Met een board van de hoge sanddunes in Te Paki afgevlogen.
- Met Maori Honey in een busje 90 miles over het strand gereden en ondertussen vertelde zij alles over hun cultuur. ook nog foto's gemaakt van een aangespoelde walvis.
- Naar de grootste en oudste Kauribomen gewandeld. Zeer indrukwekkend en naar een gumdiggersmuseum geweest.
- Met de glasbottomboot de zee opgeweest om de vissen te bewonderen en er ook gesnorkeld.
- Meegeholpen op de deerfarm bij Ineke en Peter.
- Naar een Maori Village geweest en daar een Hangi Meal, de Maori dans, hun leefgewoontes etc.
- Naar Waimangu naar de vulkaanvallei geweest.
- Naar Thermal Wonderland geweest in Wai-O-Tapu. Wat een pracht aan kleuren.
- Op 31 oktober een echt adventure voor mij. Sky Diving vanaf 15000 feet. Ruim een minuut een vrije val. Als ik nu naar de licht kijk denk ik er nog telkens aan.
- Met Hans heb ik de Art Deco stad Napier en omgeving verkend.
- Met David een truckdriver een hele dag schapen en koeien bij boeren opgehaald en naar de veemarkt gebracht en daarna weer terug naar de nieuwe eigenaren.
- Naar het grootste windmolenpark van NZ geweest en tussen de machtige grote windmolens gefietst tijdens een storm. Wat een machtig geluid.
- 3 dagen bij Cythia en geoff op een boerderij meegeholpen.
- Naar kapiti eiland een natuurreservaat geweest en daar de hele dag rondgelopen en naar vogels gekeken.
- Op de eerste dag op het Zuidereiland met de mailboot 120 km postbezorgd in the Polarus Sound. Overweldigend. De eerste dolfijnen gezien.
- De eerste lessen in sea-kayaking in de Queencharotte sound.
- In Motueka 1 uur met een micro flight boven Abel Tasman gevlogen. Indrukwekkend mooi.
- Over de Takaka Hill naar het noordelijkste puntje van Fare Well spit geweest en daar voor de eerste keer paardgereden in de bergen en met een ecotour naar een Sas van Gentenkolonie geweest.
- 3 grote zalmen gevangen in Takaka.
- Op de Buller river White water Rafting gedaan. Ook een echt avontuur.
- Superman geweest. Aan een kabel over een diep ravijn "gevlogen".
- In Charleston de darkraftingtour gedaan. Indrukwekkend in het pikkedonker in een autoband een rivier afzakken en duizenden en duizenden glowworms gezien.
- De indrukwekkende Pancake Rocks en de Blowholes bewonderd in Punakaiki.
- Met de trein een prachtige treintocht naar Arthur Pass geweest en daarna 100km terugefietst door de echte bergen, tussen de sneeuw.
- Naar een museum geweest dat alles liet zien hoe vroeger en nu de Possums, wilde zwijnen en de herten (deers) gevangen werden en worden.
- Naar een basisschool in Lake Brunner geweest.
- Op de Frans Josef Glacier een rondvlucht gemaakt in een helikopter over de 4 hoogste bergen en gletsjers.
- Een heli Hiking gedaan. Met de helikopter op de gletsjer afgezet en daar met een gids de gletsjer bewonderd.
- Een hele dag met 12 mensen en 4 gidsen Ice Climbing gedaan. Dat wil zeggen loodrechte ijswanden beklimmen.
- In Wanaka met een beroemde landschapfotograaf, Gilbert van Rheenen naar de mooiste plekjes in zijn 4WD geweest en tips gekregen om de beste foto's te maken.
- Naar Arrowtown geweest en daar aan goud gezocht en de plaatsen bezocht waar de filmopnames voor de Lord of de Rings gemaakt zijn.
- Toen over een van de mooiste wegen naar Glenorcy gefietst. "The Gateway to Paradise."
- Een van de mooiste ervaringen. The overnight cruise in de Doubtful Sound. Kayakken, zwemmen in ijkoud water en dolfijnen gezien.
- In Te Anou een indrukwekkende film over the Sounds bekeken.
- Via Bluff naar Stewert Island en daar in de nacht Kiwi's gespot, Een hele dag vissen gevangen en op de boot klaargemaakt en opgegeten, met een kayak de zee opgeweest en met een watertaxi naar Ulva Island geweest en allerlei prachtige vogels gezien.
- In de Catlins, pinguins, Hector dolfijnen, zeerobben, zeeleeuwen van heel dichtbij gezien en bewonderd.
- In Dunedin met Dagmar en Jana naar het Albatros centrum geweest en in Dunedin Nieuwjaar gevierd.
- EN DAN DE BIJZONDERE, VERRASSENDE ONTMOETING MET MIJN DOCHTER BAUKE EN WOUTER EN DAARNA SAMEN MET HEN NAAR MOUNT COOK EN DAARNA NAAR CHRISTCHURCH GEFIETST. 3 DAGEN MET HEN IN EEN TENT DOORGEBRACHT. DE ENIGSTE DAGEN IN MIJN TENT. DAARNA NOG SAMEN GEZWOMMEN MET DOLFIJNEN.
OM NOOIT MEER TE VERGETEN.
- Een bezoek gebracht met Miko aan Andrewscollege
- Een middag met een boot de zee op om walvissen te bekijken en ja hoor op 50 meter afstand een walvis kunnen bewonderen.
- Een prachtweg naar Kaikura met de zeeleeuwen en zeehonden 10 meter langs de weg. Vanaf mijn fiets heel goed te ruiken en te zien.
- Met de Ferry weer terug naar het Noordereiland en met Karin naar Kapiti Rest Home geweest. Wat een warmte.
- Weer teruggeweest naar Cynthia en Geoff op de farm en met hen naar een Rotaryclub geweest en daar een woordje gehouden over mijn reis. Ook nog met de auto van Cynthia naar levin geweest en daar de enigste windmolen van NZ bezocht.
- In Hawera met patrick en carlyn naar Mount Egmont (Mount Taranaki) en een museum geweest.
- In Mokau met Ross en Angela een wandeling over het zwarte strand gemaakt.
- In Waitomo de "Black Abyss" gedaan. Abseilen, beklimmen van watervallen en met een band door de grotten raften. Een geweldige ervaring met de glowworms.
- Met Cynthia en Geoff in Taupo vissen op het meer, naar National Park Tongariro geweest en met Geoff de Hukafalls tocht gelopen.
- In Napier bij Jo en Brian geweest en daar een filmpje op de markt opgenomen over mijn bevindingen in NZ en dit werd op youtube geplaatst.
- Terug in Matamata bij Peter en Ineke en met Peter daar naar de Rotaryclub geweest en 3 x een heerlijk spelletje golf gedaan.
- Met Peter 's morgens om 6 uur naar de renbaan geweest.
- In Coromandel Town met een treintje de berg opgeweest.Met dit treintje halen ze kle voor een pottenbakkerij naar beneden.
- In Thames naar een Vlinderfarm en een goudmijn geweest.
- Nu zit ik in Auckland en heb daar de hoogste toren bezocht en ben nog een dag naar het prachtige Waiheke Island geweest.

Beste lezers, dit was een greep uit de belevenissen van de afgelopen 5 maanden. Onvergetelijke maanden met geweldige ontmoetingen en geweldige avonturen.

Ik ga mij nu gauw voorbereiden voor de tocht naar Takapuna maar de komende dagen ga ik nog meer vertellen over mijn reis en wat er daarna gaat komen.

Een lieve groet, een fijne zondag en leef en geniet,

Piet

• 08 Maart 2009 - 00:39

Wouter:

Ha Piet,
    wat een indrukwekkende lijst! En wat leuk dat bauke en ik er ook een klein aantal echt hebben beleefd. Hier nu half drie 's nachts nog bezig met onze foto's van een paar van die prachtige 'lookouts'. Sorry Riek, maar nu ben ik een keertje de eerste!
    Tot snel!

• 08 Maart 2009 - 08:23

Riek:

Wouter, mag best, een keer per half jaar.Succes trouwens dinsdag. Hopelijk is jouw boek het winnende boek.
    Piet inderdaag wat en lijst aan geweldige belevenissen. Tonnie zei steeds onder het lezen, kijk dasr zijn we ook geweest of dat hebben we ook gezien. Maar op tal van streepjes hadden we dat antwoord niet. Gisteren bij onze Harry wezen kaarten. Tonnie 4.80 gewonnen en ik 0.30. Was erg gezellig.
    Hier regent het pijpestelen. Tonnie was golfen maar ze hebben de strijd moeten staken vanwege de regen en kou.

• 08 Maart 2009 - 08:33

Geoff:

I wish somebody taught that bloody dutchman to write in English!! He can,t have done all those things!! Best of luck on your homeward journey my mate, I am sure our paths will cross again. You have done more in 3 months than most kiwi,s do in a lifetime love and hugs xxxx geoff an cynthia

• 08 Maart 2009 - 08:57

Hanny:

Zondagmorgen, wat een indrukwekkende lijst Piet!Wat heb jij veel gezien in dat half jaar, je had er zo nog wel een half jaar aan kunnen knopen, maar aan alles komt een eind. Het zal ook heel dubbel aanvoelen denk ik, of weet ik wel zeker.Je hebt vele laten genieten van je geweldige verhalen, complimenten voor het laten meebeleven, je krijgt echt een indruk van het land en de mensen. Heel veel lieve groeten van Herman en mij,

• 08 Maart 2009 - 09:58

Bernita Robben:

Hoi Piet,

Het zit er bijna op. Dat wordt afkicken voor iedereen. Voor de lezers, maar ook voor jou! Bijna elke zondag heb ik jouw avonturen gelezen en de foto's bekeken. Soms vergat ik het en moest ik twee of soms wel drie weken bijlezen. Geniet nog van alles wat op je pad komt. Daar, maar straks ook weer hier.

groetjes Bernita

• 08 Maart 2009 - 14:07

Tonja:

Hoi Piet, Bij het doorlezen van die ongelofelijke lijst bijzondere aktiviteiten, kwamen heel regelmatig, zó hup, de foto's naar boven die je bij je verhalen op de weblog telkens hebt mee gestuurd! Terwijl vóór jouw reis Nieuw Zeeland voor mij een totaal blinde vlek op de wereldkaart was, is het land echt gaan leven! En dat is nog versterkt door verhalen, de foto's en filmpjes van Wouter en Bauke.
    En die hele schat aan ervaringen draag je de rest van je leven met je mee. Wat een rijkdom!
    HARTelijke groet, tonja