Het kan dus toch. - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Het kan dus toch. - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Het kan dus toch.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

12 Februari 2024 | Griekenland, Rethimnon

Achttiende etappe.

Agia Galini, zondag 11 februari 2024. 20 graden maar half bewolkt. Vooral in de morgen.

Niet zoveel te vertellen.

Beste Allemaal,

Vandaag niet zoveel te vertellen. Zondag, dus. Andaag doen we alles rustig aan en katen onze campervan op de camping.

Het is ongeveer 15 minuten lopen naar het centrum van het stadje Agia Galini.

Het was een vissersdorpje. Maar de laatste jaren is het veranderd in een toeristisch plaatsje. Een mooie haven en tegen de bergwand zijn de hotels en appartementen geplakt.

Het moet hier in het hoogseizoen een drukte van belang zijn. Nu is het er super rustig.

Wij wandelen wat rond en rond 1 uur lunchen we hier op een terrasje aan de haven.

De winkels zijn hier op zondag gesloten.

Rond half vier zijn we weer terug op de camping. Morgen vertrekken we weer. Nu gaan we weer naar het noorden van Kreta.

“HET LEVEN IS WAT JE VANDAAG VIERT”.

Voor nu een warme griet en leef en geniet van de momenten die er echt tie doen.

Piet.

Negentiende etappe.

Rethymnon, maandag 12 februari 2024. Bewolkt, om drie uur een buitje en nu rond vier uur zon. 20 graden.

Het kan dus toch.

Beste Allemaal,

Het kan dus toch slaat op het weer. Wij hebben al ruim twee maanden zon en blauwe lucht gehad.Je gaat er zo aan wennen dat je denkt dat het niet anders meer kan.

Maar vandaag werden we wakker met een grijze lucht. Er werd zelfs regen voorspeld. Zo ook vandaag.

Rond half tien vertrokken we weer met een rit door de bergen van het zuiden naar het noorden van Kreta.

Naast deze derde stad van Kreta ligt camping Elisabeth vlak aan zee. We kunnen een plekje zelf uitzoeken.

Er zijn misschien 4 gasten. Dus het is weer super rustig. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel.

Een nadeel is dat de campingswat onverzorgd uitzien. Maar ik denk dat dat ook in het hoogseizoen is. Een ander nadeel is dat niet alle restaurants open zijn. Maar aan de andere kant kun je staan en gaan waar je wilt. En het is super rustig op de weg. Wij rijden vaak niet harder dan zestig en genieten zo van de omgeving.

Wij hebben ons plekje uitgezocht aan de zee, hebben geluncht en zijn daarna naar het centrum van Rethymnon gereden.

Bij de haven geparkeerd en twee uur lekker rustig door de oude stad gewandeld. Maar voordat we uitstapten hebben we 10 minuten gewacht voor een buitje. De eerste regen in veertien dagen.

Eerst naar Fortezza. De Venitianen bouwden dit fort in de zestiende eeuw. Het is open en van hier uit heb je een geweldig uitzicht.

Daarna de Rimondifontein bezocht. Gebouwd door de venitianen in de zeventiende eeuw. De vier Korinthische zuilen en drie leeuwenkoppen zijn nog bewaard gebleven.

Verder bezochten we nog de Neratze moskee. De kerk uit de zeventiende eeuw werd onder de Ottomaanse heerschappij omgevormd tot een moskee.

Als laatste bezochten we de Turkse vuurtoren in de haven.

Al met al weer een prachtige dag. Nu zit ik in het zonnetje dit verslag te schrijven en zoa altijd vergezeld door een aantal katten.

Het probleem is dat hier iedereen de katten voer geeft. Ze komen dus meteen op mensen af. Gisteren ging ik afrekenen bij Maria. Zij had dertig!!!!! katten in en rond haar huis. Echt niet normaal.

“GENIET VANDAAG, HERHAAL HET MORGEN”.

Maar voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 12 Februari 2024 - 18:06

Riek:

Op Kreta zijn al jaren veeeeeel katten. Bijna 30 jaar geleden, toen wij er waren, was t ook al heel erg. Toen we 25 jaar getrouwd waren. Maar t land is mooi.