Een stormachtige nacht. - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een stormachtige nacht. - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een stormachtige nacht.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

02 September 2023 | IJsland, Reykjahlíð

Dag 54.

Myvatn, zaterdag 2 september 2023, Een stormachtige nacht, nu 17 graden maar de wind begint weer flink aan te trekken. Maar ook de zon laat zich zien.

Een stormachtige nacht.

Beste Allemaal,

Het is nu half elf en we zitten nu naar buiten te kijken over het meer van Myvath of te wel het “ vliegenmeer”. Maar waar ze zijn weet ik niet maar als de wind gaat liggen dan cirkelen ze weer rond je hoofd.

We waren wat verplaatst naar het westen omdat er een storm op komst was. En dat het weer hier in vijf minuten kan omslaan hebben we vannacht ervaren.

We hadden ons dak omhoog gedaan met een extra kap erover heen. Het was rustig weer toen we gingen slapen maar om twaalf uur werden we wakker van het geweld. Het stormde, windkracht 8. We zetten onze camper altijd op de handrem want anders waren we van het talud geblazen.

Er was geen mogelijkheid meer om het dak naar beneden te doen. Dus ik naar buiten om te controleren of alles nog goed vast zat. De kap beschermde het dak goed maar in de camper was het alsof elk moment het dak de lucht in zou gaan.

Mijn crocs vlogen ergens rond en onze tafel vonden we ook verder op. Het was pikkedonker en overal zagen we lichtjes om ons heen van mensen die alles probeerden bij elkaar te houden.

Onder langs het meer stonden acht tenten die men met man en macht probeerden overeind te houden.

Je ziet hier heel veel gehuurde personenauto’s met een dakkoffer op de Imperial. Men slaapt dus op het dak van de auto. Ook die probeerden ze nog in de koffer terug te krijgen.

Verschillende keren nog even eruit geweest om alles te controleren maar onze Supi heeft de test perfect doorstaan. Ik moet er wel bij zeggen dat de camper in de juiste richting stond zodat de wind over het schuine dag zijn weg kon vinden.

We zagen op windy.com precies van uur tot uur hoe en waar de storm zich ontwikkelde. In het westen moet het bar en boos zijn geweest. Zo wisten we dat we het dak tussen 8 en 9 omlaag konden doen. Want om half elf zou het weer windkracht 8 worden. Dat is ook te zien op het meer waar de witte koppen op de golven staan.

Wat we verder gaan doen vandaag laten we van het weer afhangen. Maar de zon schijnt volop dus trekken we er zo op uit.

Wij gaan naar de lava velden. Myvatn en omgeving ligt precies op de breuklijn van twee platen. Het vulkanisme heeft hier schitterende landschappen gecreëerd. Verschillende scenes uit de Game of Thrones zijn hier verfilmd. Hierdoor is Myvatn een van de geologische interessantste streken van IJsland.

Het meer zelf is een paradijs voor vogels vanwege de aanwezigheid van miljoenen vliegen. Het werd 3500 jaar geleden gevormd en kreeg zijn huidige vorm 1500 jaar later toen verdere uitbarstingen plaatsvonden. Daardoor ontstonden de pseudokraters die we morgen gaan bezoeken en de lavavormaties van Dimmuborgir die we vandaag gaan bekijken.

Het is een park van versteende elfen en trollen. De lavaformaties hebben allerlei vormen en zijn heel scherp en ruw. Vaak overwoekerd door berken en kruipplanten. Het is ongeveer 2000 jaar geleden gevormd toen de vloeibare lava uit het lava meer hierheen stroomde. Wat overbleef was een gestolde lavabubbel met lavapilaren erin. Het plafond stortte later in.

Wij hebben twee uur door het park gelopen. Later zullen de foto’s alles meer duidelijk moeten maken. Met een prachtig uitzicht op een zwarte krater hebben we geluncht.

Het stormde nog steeds maar we besloten het hele meer rond te rijden. En dat doen we morgen weer want het is werkelijk schitterend. Zeker als de zon schijnt. En de herfstkleuren doen dan de rest.

Rond drie uur terug op de camping. Douchen, betalen en avondeten voorbereiden met een geweldig uitzicht over het meer met zijn woelige golven.

We laten vannacht het dak omlaag zodat we wat rustiger kunnen slapen. Morgen gaan we weer meer bekijken van vele interessante en prachtigenatuur verschijnselen.

“DE MENS IS VRIJ, MAAR HIJ VINDT ZIJN BEPERKING IN ZIJN EIGEN VRIJHEID”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

• 03 September 2023 - 08:26

Riek:

Jeetje, Windkracht 8 is niet mis.

geniet samen nog enkele dagen op dat mooie eiland.