Draaien en keren maar dan zie je ook wat. - Reisverslag uit Paestum, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Draaien en keren maar dan zie je ook wat. - Reisverslag uit Paestum, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Draaien en keren maar dan zie je ook wat.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

14 Februari 2023 | Italië, Paestum

Draaien en keren maar dan zie je ook wat.

Achtenveertigste etappe: Paestum, dinsdag 14 februari 2023, helblauwe lucht en 18 graden.

Beste Allemaal,

Vandaag een prachtige tocht langs de Tyrreense zee. Het plan is om van Diamant naar Paestum te rijden en om dan daar morgen naar Griekse tempels te gaan kijken.

Maar na dertig kilometer was de kustweg geblokkeerd. Een enorme rotsblok was naar beneden gekomen en versperde de weg met vele tonnen stenen. Maar dat was geen straf bleek later. Wij werden in het binnenland getrakteerd op prachtige vergezichten. Dorpjes geplakt tegen de bergen en daarboven besneeuwde bergtoppen. Diepe dalen met prachtige valleien.

In Sapri kwamen we weer bij de kust.

Niet veel later kwamen we bij een van de mooiste kustwegen. Van Marina di Camerota naar Cilento. Begeleid door de prachtige diepblauwe zee voert de bochtenrijke weg door betoverende dorpen.

We hebben van elke minuut genoten. Je kunt ook de hoofdweg volgen en dan je binnen een paar uurtjes in Paestum. Maar de weg die wij namen duurde ruim drie uur langer. Harder dan vijftig rijden wij nergens zodat je echt van de omgeving kunt genieten. Als wij twee tot drie wagens achter ons hebben dan gaat de richtingaanwijzer uitbom ze te laten passeren. Maar vele kilometers waren we alleen op de weg. En als tussen een en vier zie je bijna niemand op de weg.

Over deze weg kunnen alleen maar kleine auto’s, grote campers en caravans zien je hier dan ook niet. Soms hebben ze grote betonblokken op de weg gelegd waar wij met onze camper maar net tussen pasten.

Om half drie kwamen we op onze camping aan. Ze hadden er een wasmachine en een droger. En terwijl die hun werk deden konden wij een wandeling over het strand maken. Wij zitten ook nu weer maar twintig meter van het strand.

Morgen blijven we hier en geven we Supi een dagje rust want we kunnen te voet naar de Griekse tempels gaan kijken.

Wat opvalt: Wij zien bijvoorbeeld langs deze weg ontzettend veel bloemstukjes langs de weg. Soms met een foto, soms met een Mariabeeld of een ander gedenkteken. Dat wil zeggen dat er op die plaats een dodelijk ongeluk plaats heeft gevonden. Alleen vandaag heb ik al 20 van die gedenkplekjes geteld.

Het lijkt of wij de enigen zijn die zich aan de snelheid houden. De meesten proberen ons dan ook meteen te passeren. Een doorgetrokken streep, voor een scherpe bocht, een geparkeerde auto of wat dan ook, ze willen voorbij. En soms met een boze toeter als ze je passeren.

Wat ook opvalt dat heel veel hun mobiele telefoon aan hun oor hebben. We hebben zelfs een paarkeer buschauffeurs met de telefoon aan hun oor gezien.

“De belangrijkste ingrediënten om in dit leven gelukkig te zijn, zijn iets te doen hebben, iets om van te houden, en iets om op te hopen”.

Voor nu een warme hoopvolle groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 14 Februari 2023 - 21:23

Ra Koning:

Piet en Susanne, wat maken jullie een prachtige reis en je eindigt regelmatig met prachtige levenswijsheden. Waar haal je die toch vandaan?

Een warme groet uit Best

• 14 Februari 2023 - 23:02

Ine Seegers:

Piet en Susan wat hebben jullie met Supi weer vele mooie tochtjes en herinneringen gemaakt.

Lieve groet Marcel [e-38] Ine