Knoestige olijfgaarden, citroenen, en ………. - Reisverslag uit Crotone, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Knoestige olijfgaarden, citroenen, en ………. - Reisverslag uit Crotone, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Knoestige olijfgaarden, citroenen, en ……….

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

22 Januari 2023 | Italië, Crotone

Knoestige olijfgaarden, citroenen, mandarijnen en heel veel regen.

Vijfentwintigste etappe: zondag 22 januari 2023, 15 graden, Een zonnige start met een bar einde.

Beste Allemaal,

Het weer is wisselvalliger dan dat ze hier gewend zijn. Dus voor de overwinteraars valt dat extra tegen. Natuurlijk hebben wij ook graag stabiel weer maar wijnlassen ons programma gemakkelijker aan.

Vanmorgen op rijd vertrokken. Voor nu is dat rond half negen. Wij hebben vandaag een flinke tocht voor de boeg. Van de hak van Italië naar voorvoet van Italië. Een flinke tocht van 450 km.

Wij rijden om de beurt. Wisselen rond de anderhalf uur. Wij genieten van wat we onderweg allemaal zien. Natuurlijk zijn er de ontelbare olijfboomgaarden. Hele oude olijven met de meest mooie vormen. De meeste zijn honderden jaren oud. Deze zijn veel groter en hoger dan de huidige olijfgaarden.

Schaduw, rust en een professionele verzorging, dat heeft een olijfgaard nodig om elk jaar een rijke oogst te geven. Olijfgaarden, vaak knoestige oude olijfbomen die kenmerkend zijn voor Calabrië.

Al duizenden jaren wordt de plant hier gecultiveerd. En er zijn bijna 80 verschillende soorten. De warmtelievende olijfboom brengt als hij zeven jaar is de eerste vruchten voort.

Het hout wordt veel gebruikt voor meubels en allerlei gebruiksvoorwerpen.

Maar de olijfgaarden worden afgewisseld met citroengaarden en sinaasappelgaarden en mandarijngaarden . Ook groeit hier veel zoethout waar men drop en keelpastilles van maakt.

Maar dan begint het donker te worden en te regenen, nee het wordt pikkedonker en het gaat stortregenen. De wegen worden sloten. Hopelijk is de camping open en hoeven we niet op zoek naar een andere. De camping ligt schitterend boven op een rots waarvan je uitkijkt over de zee.

Maar morgen begint het weer zonnig te worden. Nu zitten we dit verslag te schrijven als enige op deze camping. De regen klettert gezellig op onze warme camper.

De camping ligt aan de Ionische zee iets onder de stad Crotone. In de provincie Calabrië.

Dus vandaag niet zoveel te schrijven maar het kan ook niet elke dag hosanna zijn.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 22 Januari 2023 - 22:12

Riek:

Susan en Piet,

Aan t weer kan niemand iets veranderen. Lastiger met rijden, dat is minder fijn.

Gelukkig morgen beter, zoals ik lees.

lieve groetjes