Bari en de beenderen van Santa Nicolaas. - Reisverslag uit Bari, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Bari en de beenderen van Santa Nicolaas. - Reisverslag uit Bari, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Bari en de beenderen van Santa Nicolaas.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

13 Januari 2023 | Italië, Bari

Bari en de beenderen van Santa Nicolaas.

Zestiende etappe: Bari, vrijdag 13 januari 2023, blauwe lucht, 17 graden.

Vandaag bleef onze camper op “stal”. Het was 800 meter lopen naar het station Modugno en 15 minuten met de trein. En het besluit was goed geweest als ik al die geparkeerde auto’s in Bari zag. Geen veilig plekje te vinden.

Wij hadden van te voren al het nodige gelezen en wisten dus wat we wilden bezoeken.Teatro Petruzelli, teatro Margherita, Porti di Sant Barbara,Cathedrale San Sabino maar zeker ook Basilica San Nicolas. En ook nog even langs de haven met de viskraamjes. Het zou een hele wandeling worden.

Natuurlijk ook door de straatjes van de oude stad slenteren en daar de specialiteiten van Bari proeven. De orecchiette of te wel de oortjes. Handgemaakte pasta die de vorm hebben van oortjes en door de vrouwen voor hun huis gemaakt worden. Ook bekend zijn de taralli. Dit zijn kleine hartige broodringen.

Maar het meest verrast waren we door een hele lange rij die stonden te wachten voor een klein winkeltje. Panificio Santa Rita. Zij makenen verkopen Focaccia. Het is een oud traditioneel brood maar voor ons leek het meer op een pizza. Het was heerlijk. Wat drukte betreft is het zoiets als de chocolade bol in Den Bosch.

Natuurlijk moesten we ook langs de heilige Nicolaas. De heilige man kwam vanuit Myra naar Bari waar hij welvaart bracht en nog steeds wordt vereerd. Hij werd beschermer van de kinderen en voor ons is dat feest op 6 december. Later werd hij Santa Klaus die op 24 en 25 december cadeautjes brengt. Hij moet omstreeks 280 in Patara in Turkije geboren zijn. Rond 300 werd hij benoemd tot bisschop van Myra. Hij stond bekend als zeer vroom en veel wonderen en daden werden hem toegedicht. Zijn sterfdag is 6 december maar in welk jaar is niet precies bekend. Men vermoedt 342 of 352.

Het verhaal gaat dat Bari na verwoest te zijn door de Normandiërs de beenderen van Nicolaas uit Myra haalde omdat het daar steeds onveiliger werd. Op 9 mei 1087 bereikten de stoffelijke resten de haven van Bari. Men besloot om meteen een nieuwe representatieve basiliek te bouwen.

En Nicolaas bracht welvaart naar de stad Bari door de tienduizenden pelgrims die elk jaar naar de stad kwamen en komen. Want nu nog stroomt de stad vol met twintigduizend pelgrims. Op die dag wordt het santa manna uit het graf van de heilige Nicolaas gehaald. Men denkt dat het komt uit de beenderen van Nicolaas. Dit vocht wordt vermengd met wijwater en in kleine flesjes verkocht aan de pelgrims.

De basiliek was prachtig en overweldigend.

Rond drie uur gingen we weer met de trein naar “de moestuin”. En nog steeds alleen.

Ja Ted het klopt. De camping heet Natura Mundi. Wanneer ben jij er geweest?

Voor nu weer een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Morgen gaan we naar de “Trulli”. Wat dat zijn horen jullie morgen weer.

Piet.

• 13 Januari 2023 - 21:45

Riek:

Weer n interessant verhaal.

Is t weer goed?

Hier zoveel regen dat t niet wegzakt.

Verder alles goed. Zondag rijden we naar Frankrijk.

Veel plezier nog.

• 13 Januari 2023 - 23:23

Ted:

Over Natura Mundi: we zijn er nog nooit geweest. Maar, al jaren gaat onze belangstelling tijdens onze camperreizen uit naar SVR-achtige campings. Daarbij is Natura Mundi op onze to-do-list gekomen.

M.b.t. het vinden van een camping/camperplaats in het laagseizoen: wij gebruiken b.v.k. de app van Campercontact. Daarin kun je vrij betrouwbaar selecteren op de openingstijden van campings en camperplaatsen.

We wensen jullie een fijne reis.

• 14 Januari 2023 - 00:31

Ted:

Nog een kleine toevoeging: ik bedoel de pro-versie van de campercontact-app (€9,99 per jaar, voor Android en iOS). De gratis app-versie en de web-versie bieden veel minder opties.