De stad van de mozaïek: Ravenna. - Reisverslag uit Igea Marina, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu De stad van de mozaïek: Ravenna. - Reisverslag uit Igea Marina, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De stad van de mozaïek: Ravenna.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

02 Januari 2023 | Italië, Igea Marina

De langste strandwandeling ooit.

Vierde etappe: zondag 1 januari 2023,

Beste allemaal,

Vandaag hebben we de langste strandwandeling ooit gemaakt. Van onze camping naar Rimini. 15 km.

We stonden op de bus te wachten maar hadden nog wat tijd om de straat over te steken en een foto van het strand en de Adriatische zee te maken. Maar daar hoorden we van twee andere wandelaars dat ze over het strand naar Rimini wilden wandelen. Halverwege zou een zand sculptuur te zien zijn.

Dus het plan werd gewijzigd. Wandelen over strand naar Rimini en met de bus terug.

Het werd onverwachts een geweldige middag. Het weer was wat heiig maar de zon deed de hele dag zijn best om er door te komen. Rond de 15 graden en de zee was als een spiegel.

De hele wandeling, links de zee en rechts de hotels, restaurants en strand paviljoens. Bijna alles gesloten en in ruststand. Nu enkele honderden wandelaars en een oase van rust. Maar in de zomer honderdduizenden badgasten en een bedrijvigheid van jewelste.

Rond drie uur waren we in de oudste grote badplaats aan de Adriatische kust. Maar behalve tienduizenden badgasten heeft Rimini ook een aantal architectonische bezienswaardigheden. De belangrijkste twee hebben we vanmiddag bezocht. De brug van Tiberius over de Marecchia. Deze is gebouwd door de Romeinen in de eerste eeuw voor Christus. En de ter ere van keizer Augustus opgerichte triomfboog. Van 27 voor Christus.

Dus we zijn 2023 goed begonnen, zowel in sportief als cultureel opzicht.

Voor nu een leef en geniet groet voor de momenten die er echt toe doen.

Piet.

De stad van de mozaïek: Ravenna

Vijfde etappe: Igea Marina, maandag 2 januari 2023

Vandaag was het de hele dag mistig. Niet koud en windstil. Om vergezichten te zien kon je beter op de camping blijven. In eerste instantie wilden we met de trein gaan maar vanwege nieuw jaar kon je maar twee keer per dag op en neer naar Ravenna, de mozaïek stad. We besloten toch met de camper te gaan omdat het maar 50 km ver was.

In de vijfde en zesde eeuw was Ravenna een keizerlijke en koninklijke residentie. En daaraan dankt het de schitterende met mozaïeken gedecoreerde kerken. Echt heel indrukwekkend. Je kunt bijna niet zien dat het mozaïeken zijn. Wij bezochten er vijf van.

De basilica di San Vitale,Mausoleo di Galla Placidia, Basilica di S. Apollinare, Battistero Neoniano en de. Moseo Capella Arcivescovile.

Daarna nog naar de supermarkt en net voor het donker om vijf uur kwamen we weer op de camping Porto Marina aan.

Het was weer een welbestede culturele dag. Ben benieuwd of het morgen ook weer een nevelige dag gaat worden. Dus we passen ons elke dag aan en zien wel wat we morgen gaan doen. Eigenlijk is dat de ultieme manier van reizen. Niet het eindpunt maar de weg er naar toe is het meest interessant.

Dus leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Een warme maar in nevelen gehulde groet.

Piet.

• 02 Januari 2023 - 20:08

Jac Peeters:

• 02 Januari 2023 - 20:10

Jane:

Ha Piet en Susan

Ook wij waren een aantal jaren geleden buiten het seizoen in Rimini. Een practige stad. Geniet van lle moois en van elkaar!!

• 02 Januari 2023 - 20:11

Jac Peeters:

Eerst en vooral natuurlijk alle goeds voor een mooi 2023! Eerst een fijne reis en daarna een succesvolle behandeling!

Voor nu hartelijke groeten uit Hilvarenbeek van Hanneke en Jac

P.S. Mooi te lezen dat het allemaal met jouw fietstocht naar Rome is begonnen, Piet!

• 02 Januari 2023 - 22:13

Riek:

Wat kun je toch mooi alles beschrijven, broertje.

Geniet samen.

Riek

• 03 Januari 2023 - 13:12

Ria Koning:

OOh Piet, ik herinner me nog dat jij die eerste fietstocht naar Italië deed.

Wie had ooit kunnen denken dat dit de aanleiding was tot nog veel meer reizen.

Knap hoor. Petje af, Voor jullie beiden een heel gelukkig nieuwjaar, wat dat ook allemaal moge brengen. Na zo'n heel relaxte reis ga je ontspannen de behandeling in en met jouw conditie gaat het herstel hopelijk heel voorspoedig. Maar nu eerst genieten van al dat moois. En ik geniet weer mee van alle mooie verhalen en foto's.