Hoog in de lucht. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu Hoog in de lucht. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Hoog in de lucht.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

02 Oktober 2018 | Zuid-Korea, Daegu


Hoog in de lucht.

Daegu, maandag 1 oktober 2018.
Rond de 23 graden en half bewolkt.

Beste allemaal,

In Zuid Korea wonen de meeste mensen in torenhoge flats. De meeste flats hebben 25 of meer verdiepingen. Overal zie je groepjes hoogbouw verspreid over het land en stad. Waarom zoveel hoogbouw? 70% van Zuid Korea bestaat uit bergen. Ze moeten dus zeer effectief met de ruimte omgaan om de vele mensen te huisvesten en ook nog ruimte overhouden voor landbouw en recreatie. In de dalen vind je dus overal hele clusters van hoogbouw. En elk cluster heeft zo zijn eigen dynamiek.

Ik kan dat het beste beschrijven vanuit het appartement waar ik nu verblijf. Ik zit nu 14 hoog dit verslag te schrijven. Ik kijk vanuit de woonkamer tegen een groene bergwand aan. Dus heb ik totaal niet het idee dat ik 14 hoog in een flat zit. Elke flat heeft een parkeergarage van twee verdiepingen onder de grond. Je hoeft niet over een galerij te lopen want vanuit de lift kun je meteen de woning instappen.
Kijk ik naar beneden dan zie ik keurig verzorgde tennisvelden met volop verlichting waar men tot laat in de avond tennist. Ook staan er overal apparaten voor fitness. Kijk ik aan de andere kant naar beneden dan kijk je in een parkje met prachtige toestellen voor kleine kinderen. En overal bankjes en kunstwerken. Alles is perfect onderhouden en je ziet er nog geen papiertje op de grond liggen. Geen graffiti of vernielingen. MAAR wel overal degelijke camera’s. Niemand schijnt hier moeite mee te hebben. Verborgen tussen het groen is er een hoek waar je al je vuilnis kwijt kunt. Je kunt hier van alles scheiden. Papier, twee soorten plastic, ijzer, etenswaren zonder plastic en etenswaren met plastic, glas en overig vuil. Elke dag worden de bakken geleegd en schoongespoten. En een kraantje er naast om je handen te wassen.

Op een paar minuten loopafstand zijn er overal winkeltjes. Je kunt er van alles krijgen. Wat opvalt zijn de vele kapperszaken, koffiezaken en restaurants. Maar ook weer te verklaren. De appartementen zijn niet zo groot en dus als men vrienden of kennissen uitnodigt om te eten of iets te drinken dan doet men dat buiten. Uit eten is hier meer een gewoonte dan uitzondering. De mensen op straat zien er allemaal heel netjes en verzorgd uit. Onverzorgd de straat op gaan is hier uit den boze. Wat ook opvalt is het wagenpark. Ik heb tot nu toe nog geen oude of ongewassen auto gezien.

Natuurlijk zal er wel een verschil zijn met het platteland maar tot nu toe zie je dat de techniek hier een heel hoge standaard heeft en door de beperkte ruimte alles heel efficiënt ingericht wordt.

Morgen gaan we met zijn viertjes naar een beroemde tempel die op de lijst van het cultuurerfgoed van de Unesco staat.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet

  • 03 Oktober 2018 - 04:45

    Riek:

    Mooi verhaal. Ik had geen idee. Veel plezier.

  • 03 Oktober 2018 - 06:10

    Ine:

    Weer enegzins de draad van het normale leven aan het oppakken Piet? Ik begrijp uit jouw verhaal dat Nederland nog heel veel kan leren hoe het ook kan om de boel schoon en leefbaar te houden.
    Geniet er samen nog van

  • 03 Oktober 2018 - 15:02

    Wil Broos:

    Beste Piet,
    Ik begrijp uit het verhaal dat zelfs jij ( en ik ook) nog iets kunnen leren, namelijk onze auto op tijd wassen!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

piet

Beste allemaal, Na 8000 prachtige kilometers door Nieuw Zeeland in 2008/2009 en 6000 facinerende en indrukwekkende kilometers door China, Vietnam, Cambodja en Laos in 2009/2010 begint in november mijn derde fietsavontuur. Deze keer zullen de vele (?) fietskilometers mij leiden door Birma (Myanmar), Thailand, Laos en Nepal. Ik hoop jullie weer regelmatig verslag te doen van al mijn avonturen. Voor nu een lieve leef en geniet groet. Piet

Actief sinds 16 Juli 2008
Verslag gelezen: 422
Totaal aantal bezoekers 1988058

Voorgaande reizen:

10 Juli 2023 - 15 September 2023

Een echt avontuur.

06 Juni 2022 - 10 Augustus 2022

Op een andere manier.

24 September 2018 - 06 September 2019

Voor de tweede keer.

22 November 2017 - 06 Maart 2018

Acht in een?

05 Oktober 2016 - 16 Januari 2017

Naar de andere kant .....

11 September 2015 - 18 December 2015

Rondtrekken door midden Europa met de tent.

16 September 2014 - 17 December 2014

Op weg naar Afrika.

20 Mei 2012 - 24 Januari 2013

"Een lach kent alle talen"

27 September 2011 - 20 Januari 2012

Totaal anders maar .......

27 November 2010 - 27 Maart 2011

Het Vervolg

14 Oktober 2009 - 28 Maart 2010

Een nieuw avontuur

26 September 2008 - 13 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: