Hoog in de lucht. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu Hoog in de lucht. - Reisverslag uit Daegu, Zuid-Korea van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Hoog in de lucht.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

02 Oktober 2018 | Zuid-Korea, Daegu

Hoog in de lucht.

Daegu, maandag 1 oktober 2018.
Rond de 23 graden en half bewolkt.

Beste allemaal,

In Zuid Korea wonen de meeste mensen in torenhoge flats. De meeste flats hebben 25 of meer verdiepingen. Overal zie je groepjes hoogbouw verspreid over het land en stad. Waarom zoveel hoogbouw? 70% van Zuid Korea bestaat uit bergen. Ze moeten dus zeer effectief met de ruimte omgaan om de vele mensen te huisvesten en ook nog ruimte overhouden voor landbouw en recreatie. In de dalen vind je dus overal hele clusters van hoogbouw. En elk cluster heeft zo zijn eigen dynamiek.

Ik kan dat het beste beschrijven vanuit het appartement waar ik nu verblijf. Ik zit nu 14 hoog dit verslag te schrijven. Ik kijk vanuit de woonkamer tegen een groene bergwand aan. Dus heb ik totaal niet het idee dat ik 14 hoog in een flat zit. Elke flat heeft een parkeergarage van twee verdiepingen onder de grond. Je hoeft niet over een galerij te lopen want vanuit de lift kun je meteen de woning instappen.
Kijk ik naar beneden dan zie ik keurig verzorgde tennisvelden met volop verlichting waar men tot laat in de avond tennist. Ook staan er overal apparaten voor fitness. Kijk ik aan de andere kant naar beneden dan kijk je in een parkje met prachtige toestellen voor kleine kinderen. En overal bankjes en kunstwerken. Alles is perfect onderhouden en je ziet er nog geen papiertje op de grond liggen. Geen graffiti of vernielingen. MAAR wel overal degelijke camera’s. Niemand schijnt hier moeite mee te hebben. Verborgen tussen het groen is er een hoek waar je al je vuilnis kwijt kunt. Je kunt hier van alles scheiden. Papier, twee soorten plastic, ijzer, etenswaren zonder plastic en etenswaren met plastic, glas en overig vuil. Elke dag worden de bakken geleegd en schoongespoten. En een kraantje er naast om je handen te wassen.

Op een paar minuten loopafstand zijn er overal winkeltjes. Je kunt er van alles krijgen. Wat opvalt zijn de vele kapperszaken, koffiezaken en restaurants. Maar ook weer te verklaren. De appartementen zijn niet zo groot en dus als men vrienden of kennissen uitnodigt om te eten of iets te drinken dan doet men dat buiten. Uit eten is hier meer een gewoonte dan uitzondering. De mensen op straat zien er allemaal heel netjes en verzorgd uit. Onverzorgd de straat op gaan is hier uit den boze. Wat ook opvalt is het wagenpark. Ik heb tot nu toe nog geen oude of ongewassen auto gezien.

Natuurlijk zal er wel een verschil zijn met het platteland maar tot nu toe zie je dat de techniek hier een heel hoge standaard heeft en door de beperkte ruimte alles heel efficiënt ingericht wordt.

Morgen gaan we met zijn viertjes naar een beroemde tempel die op de lijst van het cultuurerfgoed van de Unesco staat.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 03 Oktober 2018 - 04:45

Riek:

Mooi verhaal. Ik had geen idee. Veel plezier.

• 03 Oktober 2018 - 06:10

Ine:

Weer enegzins de draad van het normale leven aan het oppakken Piet? Ik begrijp uit jouw verhaal dat Nederland nog heel veel kan leren hoe het ook kan om de boel schoon en leefbaar te houden.
    Geniet er samen nog van

• 03 Oktober 2018 - 15:02

Wil Broos:

Beste Piet,
    Ik begrijp uit het verhaal dat zelfs jij ( en ik ook) nog iets kunnen leren, namelijk onze auto op tijd wassen!!!!