Op weg naar El Salvador. - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van piet lagarde - WaarBenJij.nu Op weg naar El Salvador. - Reisverslag uit Santa Ana, El Salvador van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Op weg naar El Salvador.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

06 Januari 2018 | El Salvador, Santa Ana

Op weg naar El Salvador.

Dag 45

El Tunco, vrijdag 5 januari 2018, 34 graden en blauwe lucht

Beste allemaal,

Vannacht om 2 uur vertrokken op weg naar El Tunco in El Salvador. We moeten dan wel de grens met Honduras passeren. Dus eerst naar de grens met Honduras dan de grens met El Salvador en dan doorrijden naar El Tunco aan de oceaan. De laatste jaren is het een beroemde plek voor surfers. Wij waren met 8 mensen in de shuttlebus en twee chauffeurs. Zij rijden daarna nog door naar Guatamala.
Wij arriveren om twaalf uur in ons hotelletje. Dus een rit van ruim tien uur. Het eerste gedeelte was het pikkedonker. Normaal rijden wij nooit in de nacht in verband met de slechte wegen maar nu kon het niet anders want er was verder geen vervoer. Nou moet ik ook eerlijk zeggen dat de doorgaande wegen in Nicaragua heel goed waren. In Honduras en El Salvador wat meer gaten en geen belijning maar beter dan in Costa Rica.

Eigenlijk wilden we meteen door naar Santa Ana want surfen hoef ik niet meer te leren. Maar dan zou het wel een hele lange reis geworden zijn.
Maar morgen gaan we naar Santa Ana.

Vanmiddag heerlijk langs het strand gewandeld en vis gegeten. Daar gebleven tot zonsondergang.

Het eerste gedeelte in het donker hebben we niet zoveel gezien maar als het licht wordt dan ligt iedereen in de auto te slapen behalve ik want er is zoveel te zien op en langs de weg. Helaas kun je dan geen foto’s maken.
Ten eerste kan ik al genieten van het landschap. Het was heuvel en bergachtig. Droog en bijna geen open vlaktes maar spaarzame begroeiing waar de koeien vrij lopen te grazen, dus ook langs de weg. Aan de gieren kun je soms zien waar er eentje aangereden is.

En dan bij het licht worden, worden de tientallen stalletjes langs de weg bemand of beter gezegd “bevrouwd”. Met kannen en manden op de fiets of op hun hoofd. Vooral fruit en groenten maar ook allerlei etenswaren. Cocosnoten zijn favoriet.
En wat later zie je vrachtwagentjes met rijst. De zakken worden op een smalle strook op de weg leeggeschud en met een hark verspreid om te drogen. Niemand rijdt er overheen.
Ook tientallen grote overvolle vrachtwagens die suikerriet vervoeren.
Als je een rivier passeert dan zijn er altijd wel wat steenfabriekjes. Je ziet dan kleimallen op elkaar gestapeld om te drogen.

Overal vind je kleine garages en wasplaatsen langs de weg. Ik weet zeker dat ze in Nederland in geen honderd jaar een milieuvergunning zouden krijgen. ALLES gaat de grond in.
In Honduras en El Salvador vind je veel meer vuilnis langs de weg. Hele vuilnisbelten kom je er tegen en overal fladdert het plastic om je oren.
Hopelijk krijgen ze eerst een goed georganiseerde vuilnisophaaldienst en dan kan de voorlichting pas beginnen. Nu zit het gewoon in de genen van de mensen om zomaar het afval weg te gooien.

Wij stoppen ook een viertal keren bij een benzinestation voor een sanitaire stop en om wat te eten en uiteraard voor benzine die hier behoorlijk duur is.3.25 dollar voor een liter super.
En in elke winkel staat een bewaker met pistool en een heel groot geweer in de aanslag.
Heel vriendelijk maar hij is duidelijk aanwezig.

Zo zie je dat er genoeg te beleven valt als je van A naar B rijdt. In ons geval van Nicaragua naar El Salvador.

Een warme groet,

Piet.

• 06 Januari 2018 - 17:54

Riek:

Ja, wij alles inzamelen, papier, plastic, groen. Hier in Heesch is sinds 1 januari ophalen groen en resten zelfs gratis. Hopelijk gaan ze er daar ook iets aan doen.

• 07 Januari 2018 - 10:52

Hanny:

Goeie zondagmorgen daar, dat hebben wij hier ook met een heerlijk zonnetje. We hebben vanmiddag receptie van de watersportverening met erachteraan een buffet. Fijne dag samen.

• 11 Juni 2018 - 06:52

Mark:

even een kleine aanpassing.. benzine is daar niet per liter.. maar per gallon (3.78 liter)