Vnauit de lucht. - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van piet lagarde - WaarBenJij.nu Vnauit de lucht. - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Vnauit de lucht.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

26 Januari 2015 | Zimbabwe, Victoria Falls

De foto's geven een indruk van de watervallen en omgeving vanuit de lucht.

HET MEESTE ONTVANG JE VAN JE REIS ALS JE NIET VERGELIJKT, NIET OORDEELT EN ZEKER NIET VEROORDEELT.

Vanuit de lucht .....

Victoria Falls, donderdag 9 oktober 2014, 39 graden

Beste allemaal,

Om zes uur opgestaan. Wat zijn de ochtenden toch heerlijk. Maar we voelen om zeven uur dat het een hete dag zou worden. 39/40 graden geeft het weerbericht aan. Meestal geen wind. We eten wat muesli en staan om half acht klaar. We worden precies om half acht opgehaald en na tien minuten rijden komen we bij de gereed staande helikopters aan. Wij zijn de eersten. Normaal vertrekt men pas rond negen uur. Je kunt de toer van 15 minuten kiezen of van 25 minuten. Wij doen de laatste want we willen ook de Zambesi rivier van boven zien en het nationaal park. Dieren zijn het actiefst in de morgen dus deze tijd geeft je de grootste kans om wat dieren van bovenaf te zien.

Een beetje zenuwachtig stappen we in maar dat blijkt helemaal niet nodig te zijn. We hebben ook nog geluk dat we maar met ons tweetjes zijn. Dus veel meer mogelijkheden om alles goed te zien.
Wat is het toch mooi en wat geeft het een prachtig beeld van de watervallen en van het aanvoerende rivierwater.
Eerst vliegen we drie keer over de watervallen en daarna vliegen we over het reservaat en zien we olifanten en giraffen van bovenaf. Super. Daarna draaien we weer om en zakken we de rivier af en weer terug naar de watervallen.
Na precies 25 minuten landen we weer. Er zijn overal foto's van ons gemaakt en er zijn filmopnames gemaakt. Deze kunnen we meteen bekijken en natuurlijk is het de bedoeling dat je er een dvd van koopt. Na wat aarzelen besluiten we er toch een te kopen want het blijft natuurlijk een unieke ervaring.

Om negen uur worden we weer teruggebracht en besluiten het vandaag rustig aan te doen. Morgen willen we verder Zimbabwe intrekken om naar het Hwange NP te gaan. We zijn benieuwd hoe ze het in Zimbabwe allemaal organiseren.

We zien al duidelijk verschillen met Botswana. Hier probeert men je meer op straat aan te spreken om iets te kopen of te ruilen. Oude schoenen of kleren. De mensen zijn hier echt heel arm en er heerst een hele grote werkeloosheid. Iedereen probeert wat te verdienen. Wat jammer dat de rijkdommen van het land niet goed besteed worden. Men heeft heel veel koper en diamanten en waterkrachtenergie EN toerisme. In Botswana heeft men een heel goed onderwijs en gezondheidssysteem van dat geld gemaakt maar hier verdwijnt het in een paar hele grote handen.
Hier kennen ze een uitdrukking: handen schudden doet men hier achter de rug. Dat wil zeggen dat de corruptie erg groot is.
Zo jammer en hoelang zullen de mensen dat nog pikken. Mugabe heeft in de jaren negentig alle boerderijen van de blanken afgenomen. Gisteren sprak ik een vrouw op de camping die zo hun boerderij verloren hadden. En met hen vele anderen. Van de ene op de andere dag kon men de boerderij achterlaten en vertrekken. Men kreeg er geen cent voor. Alleen kregen vele boeren een hartinfarct en kanker van de stress. Nu schijnt de vrouw van Mugabe al zeven landerijen te hebben en deze week heeft ze haar dochter er een gegeven voor haar verjaardag. En dan te bedenken dat Mugabe al over de negentig jaar oud is. GELD en MACHT maken van mensen maar "rare wezens".

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de kleine dingen die er echt toe doen.

Piet.

Frans

Verslag uit: Zimbabwe, Victoria Falls

Op weg naar Afrika.

Beste allemaal,

Wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende reis.

In 2008 ben ik op mijn fiets 8000 km door Nieuw Zeeland getrokken. Van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en van west naar oost. Werkelijk een superreis met super gastvrije mensen. Daar heb ik echt de smaak te pakken gekregen.
In 2009 fietste ik 7500 km door China, Noord en Zuid Vietnam, Cambodja en Laos. In 2010 startte ik in Myamar, voormalig Birma, Thailand, Laos en Nepal. Op deze reis leerde ik Susan uit Zuid Korea kennen en in 2011 reisden we samen als backpackers door Noord en Zuid India, Sri Lanka, Java en Bali.
In 2012 trokken we naar Zuid Amerika. Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru en Cuba.
Voor ons was Zuid Amerika nog niet klaar en in 2013 trokken we met de backpack door Zuid Peru, Bolivia, Argentinë en Chili. Een paar dagtrips naar Uruguay en Brazilië hoorden daar ook nog bij.

Tussendoor zijn we ook nog met de tent door Engeland, Schotland, Spanje, Portugal en Marokko getrokken.

En nu beginnen de voorbereidingen voor een tocht door Afrika. Op een andere manier. We proberen nu met een campervan door Zuid Afrika, Lesotho, Namibië, Botswana, Swaziland en Zimbabwe te trekken. Hoe dat gaat bevallen lezen jullie in de reisverslagen. Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te plaatsen.
Maar het is nog geen september dus nog even geduld, al zal ik jullie wel zo af en toe van de stand van zaken op de hoogte houden.