De hoofdstad van het boek. - Reisverslag uit Brecon, Verenigd Koninkrijk van piet lagarde - WaarBenJij.nu De hoofdstad van het boek. - Reisverslag uit Brecon, Verenigd Koninkrijk van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De hoofdstad van het boek.

Blijf op de hoogte en volg piet

24 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Brecon

Hay On Wye, zondag 20 juli 2014

De hoofdstad van het boek.

Vannacht droog en vanmorgen het ontbijt voor de tent in het zonnetje. Vandaag naar Hay on Wye. Een klein dorpje op een half uurtje rijden vanaf onze camping. Weer over die prachtige smalle landweggetjes en weer allemaal omzoomd door metershoge hagen. Hay on Wye is beroemd geworden door de zonderling Richard Booth. In 1992 opende hij er een boekhandel en tien jaar later waren het er 40 !!!!!!!!!. Het dorpje werd DE hoofdstad van het boek en vanuit de hele wereld komen hier de boekliefhebbers naar dit kleine dorpje. Op 1 april 1977 riep hij de onafhankelijkheid uit over dit dorpje en verklaarde Richard Booth het tot koninkrijk. Zo wist hij de aandacht van de hele wereld op het dorpje gericht te laten.
Wij liepen van de ene boekwinkel naar de andere. Er was een speciale plattegrond van alleen maar de boekwinkels en elke winkel had een nummer. Samen herbergen ze meer dan een miljoen boeken. In mei en juni zijn er speciale boekfestivals en worden de boeken ook overal op straat uitgestald.
Maar na twee uur hadden we wel genoeg boeken gezien en na een lunch in de auto gingen we op weg naar een schitterende vervallen priorij in Llanthony. Maar de weg erna toe was zo ontzettend mooi. We reden door de Gospelpass. Op 500 meter hoogte parkeerden we onze auto en liepen een berg op. 200 meter stijgen tussen de schapen en paarden en hun drollen. We genoten van een prachtig uitzicht. Daarna weer over super smalle landweggetjes met de ondertussen welbekende hagen op weg naar de Priorij. Wij konden ons hier heel goed voorstellen dat de monniken hier in de twaalfde eeuw een leven van eenzaamheid, rust en soberheid konden leiden. Op het grasveld tussen de ruïnes lagen velen stelletjes en groepen uit te rusten van een van de vele wandeltochten hier in de omgeving. Wales is echt een wandel walhalla.
Om half uur waren we weer terug op de ondertussen vertrouwde camping. Na een heerlijk avondeten hebben we nog een heerlijke wandeling over de camping gemaakt.
We zijn er nog niet helemaal uit wat we morgen gaan doen. We hoorden van de campingbeheerders dat er deze week een grote happening plaatsvindt hier in de buurt gericht op het boerenleven. Misschien wordt het dat morgen wel of we rijden naar Cardiff.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Builth Wells, maandag 21 juli 2014

Het gevoel van het boerenlandleven.

Opgestaan omdat de zon ons wekte. De komende dagen geen regen maar zon. Vandaag niet naar Cardiff maar naar de Royal Welsh Show in Builth Wells. Zo'n 35 km van onze camping vandaan. Een vierdaagse show van dieren en alle agrarische attributen daar omheen. Wij hebben in ons hele leven niet zoveel prachtige dieren bij elkaar gezien. De mooiste paarden en pony's, de mooiste koeien en stieren, de mooiste varkens, de mooiste schapen, de mooiste geiten, de mooiste kippen en duiven. Vooral de vele soorten schapen waren indrukwekkend. De dieren werden gepoetst, gewassen, bepoederd en geknipt voordat ze geshowd werden.
Honderdduizenden mensen komen hier in die vier dagen op af. En het geheel was perfect georganiseerd. Geopend door premier Cameron en natuurlijk was de BBC groots aanwezig. Ook een grote hal met de mooiste bloemen en fruit. Schaapsscheren, houthakken, kermis voor de kleinsten. Je kunt het zo gek niet bedenken maar alles was aanwezig.
De fish en chips lieten we ons ook goed smaken zodat we 's avonds niet meer hoefden te koken.
Een mooie onverwachte gebeurtenis waar we vele facetten van het landleven van Wales en UK hebben leren kennen.

Morgen naar Cardiff en wat we daar te zien krijgen dat kunnen jullie morgen weer lezen.

Een warme groet en leef en geniet van de momenten van de dag want morgen kan die er weer heel anders uitzien.

Pencelli, dinsdag 22 juli 2014

Geen Cardiff vandaag. We besluiten hier op de camping te blijven en alleen vanmiddag naar het aangrenzende dorpje, Talybont, te wandelen. Verder de weblog bijwerken. Lezen over Afrika. Vandaag ook alle was doen want de zon schijnt overtollig vandaag. Morgen gaan we zeker naar Cardiff en dan vertrekken we op donderdag. We denken dat we naar een camping in Fishguard aan de kust rijden. Hopelijk is er nog plaats maar anders gaan we naar Saint David. Iets zuidelijker maar ook aan de kust. De weersvooruitzichten zijn goed.

Voor nu een letterlijk en figuurlijk een warme groet vanuit een rustieke en sfeervolle camping waar het vroeger er veel ruiger aan toe ging want op de plek waar we nu zitten, moet heel wat afgevochten zijn. Want op deze plek stond een kasteel. Vandaar de naam van deze camping: Pencelli Castle.

Piet

• 24 Augustus 2014 - 14:37

Riek:

Super, jullie lekker aan het genieten. Wij ook hoor, maar dan in Heesch. Haha

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Brecon

Op weg naar Afrika.

Beste allemaal,

Wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende reis.

In 2008 ben ik op mijn fiets 8000 km door Nieuw Zeeland getrokken. Van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en van west naar oost. Werkelijk een superreis met super gastvrije mensen. Daar heb ik echt de smaak te pakken gekregen.
In 2009 fietste ik 7500 km door China, Noord en Zuid Vietnam, Cambodja en Laos. In 2010 startte ik in Myamar, voormalig Birma, Thailand, Laos en Nepal. Op deze reis leerde ik Susan uit Zuid Korea kennen en in 2011 reisden we samen als backpackers door Noord en Zuid India, Sri Lanka, Java en Bali.
In 2012 trokken we naar Zuid Amerika. Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru en Cuba.
Voor ons was Zuid Amerika nog niet klaar en in 2013 trokken we met de backpack door Zuid Peru, Bolivia, Argentinë en Chili. Een paar dagtrips naar Uruguay en Brazilië hoorden daar ook nog bij.

Tussendoor zijn we ook nog met de tent door Engeland, Schotland, Spanje, Portugal en Marokko getrokken.

En nu beginnen de voorbereidingen voor een tocht door Afrika. Op een andere manier. We proberen nu met een campervan door Zuid Afrika, Lesotho, Namibië, Botswana, Swaziland en Zimbabwe te trekken. Hoe dat gaat bevallen lezen jullie in de reisverslagen. Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te plaatsen.
Maar het is nog geen september dus nog even geduld, al zal ik jullie wel zo af en toe van de stand van zaken op de hoogte houden.