Kastelen en abdijen uit vervlogen tijden. - Reisverslag uit Tintern, Verenigd Koninkrijk van piet lagarde - WaarBenJij.nu Kastelen en abdijen uit vervlogen tijden. - Reisverslag uit Tintern, Verenigd Koninkrijk van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Kastelen en abdijen uit vervlogen tijden.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

22 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Tintern

Pencelli, donderdag, 17 juli 2014

Pencelli Castle.

Vanmorgen om vijf uur opgestaan want we wilden om 6 uur in de auto zitten. De TomTom gaf aan dat we in minder dan drie uur in Duinkerken konden zijn. Om 12 uur zou de boot naar Dover vertrekken maar een uur van te voren moet je inchecken. Om de twee uur even de benen strekken en wat eten en zo kwamen we rond half elf bij de haven aan. Het is twee uur varen maar met een uur tijdsverschil reden we rond half twee van de boot.
Even goed jezelf inprenten dat het vanaf nu LINKS rijden is. Maar het went snel moet ik zeggen. Je doet het gewoon wat rustiger.
Wij wilden vandaag ook meteen bij de eerste camping aankomen. Nabij Brecon. Aan de rand van een nationaal park. Het zou ruim 4 uur rijden zijn, maar het werden er bijna 8!!!! Onder Londen waren verschillende ongelukken gebeurd en we hebben daardoor ruim drie uur in files gestaan.
Om 9 uur komen we op de camping Pencelli Castle aan en gelukkig zijn er nog een paar plaatsjes vrij. Wel zonder electriciteit want die zijn wel allemaal bezet. Maar we hebben een gasbrandertje en daar moeten we ook mee uit de weg kunnen.
Vlug de tent opzetten en het slaapgedeelte in orde maken want het begint al aardig donker te worden. Nog wat eten en dan slapen. Morgen een rustige dag en alles even goed organiseren.

Pencelli, vrijdag 18 juli 2014

Uitrusten van de reis.

Vannacht heeft het flink huisgehouden. Onweer, windvlagen en heel veel regen teisterden ons tentdoek. Maar onze tent hadden we heel gunstig en stevig opgezet. De rest van de dag afwisselend wolken en zon en zo'n 23 graden. Douchen, de omgeving verkennen en de was doen en een heerlijk ontbijtje buiten onder de boom. Wij hebben werkelijk een schitterende camping uitgezocht. Een kleine familiecamping met alle faciliteiten en super schoon. Hier willen we wel een dag of vijf blijven. Wij zoeken de campings meestal in de campinggids van de ANWB. Heel duidelijk en overzichtelijk. Elke camping krijgt een waardering in punten tot tien. Voor sanitair, standplaats,terrein, sport en animatie, eten en drinken en faciliteiten. Deze camping kreeg een gemiddelde van 9,1. En dat is uitzonderlijk hoog. Wij boeken nooit van te voren en dan zit er natuurlijk een risico in dat je er niet te recht kunt. Maar wij voelen ons vrijer om op deze manier te reizen.
Vanmiddag zijn we naar Brecon gereden om even in een supermarkt boodschappen te doen en om het stadje te bekijken. Ook de auto wil na zo'n lange rit wel wat energie erbij. Brecon is vooral een uitvalsbasis voor wandelaars want in het nationaal park zijn honderden wandelroutes uitgezet.
Nu zijn we weer terug en gaan we onder een heerlijk zonnetje onze maaltijd klaarmaken.
Vanuit deze prachtige camping gaan we de omgeving verkennen. Morgen gaan we naar Tintern Abbey. Daar moeten prachtige en indrukwekkende gotische ruïnes te bezichtigen zijn. Morgen hoop ik jullie daar meer over te vertellen.
Wij proberen meestal een alternatieve route er naar toe te vinden want dan leer je pas echt de omgeving kennen. Maar nu gaan we eten.

Tintern, zaterdag 19 juli 2014

Indrukwekkende ruïnes.

De hele nacht geregend en ook 's morgens was het nog lang druilerig. Maar dat zijn ze hier gewend. Niemand zeurt erover. Wij hadden ons voorgenomen naar Tintern te gaan om daar de prachtige en indrukwekkende gotische ruïnes aan de oevers van de rivier Wye te bezoeken. Na een uur rijden over heel smalle weggetjes die aan weerskanten omzoomd worden door metershoge hagen. Deze moeten een paar keer gesnoeid worden want anders kun je elkaar helemaal niet meer passeren. Vaak moet je een inhammetje insturen om de andere auto te laten passeren. Soms zijn de hagen zo hoog dat ze boven in elkaar groeien en je zomers als het ware door een groene tunnel rijdt. En dat soms kilometers land. Een walhalla voor de vogels.
Wij proberen meestal in een stadje of dorp meteen naar het informatiecentrum te rijden. Hier in Tintern was de "VVV" in een trein op een oud stationnetje dat nu buiten gebruik was. Hier aten we in de auto ons lunchpakketje op en daarna begonnen we aan de wandeling naar de Abbey. Langs de rivier Wye. Super mooi. Na een half uurtje kwamen we bij de ruïnes aan. De abdij werd in 1131 gesticht door de cisterciënzers. In de veertiende eeuw waren ze machtig en rijk maar in de vijftiende eeuw moesten de monniken op gezag van Hendrik VIII de deuren sluiten.
Rond vijf uur reden we weer terug.
Wat hier ook opvalt dat het Welsh een officiële taal is naast het Engels natuurlijk. De taalmwordt steeds meer opgewaardeerd en sinds 1993 zijn Engels en Welsh in de publieke sector gelijk. Overal zie je die tweetaligheid. Alle informatie wordt in twee talen gegeven. Op de verkeersborden staat bovenaan het Welsh en daaronder het Engels. Voor ons is het Welsh echt onleesbaar en niet uit te spreken.
Op de camping scheen het zonnetje weer volop en konden we voor onze tent de tocht voor morgen bespreken.

Voor nu welterusten en slaap lekker.

Piet.

• 22 Augustus 2014 - 20:19

Riek:

Weer mooie verhalen. Ja, Wales moet erg mooi zijn. Nog nooit geweest. Dus nu zie ik het een beetje.

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Tintern

Op weg naar Afrika.

Beste allemaal,

Wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende reis.

In 2008 ben ik op mijn fiets 8000 km door Nieuw Zeeland getrokken. Van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en van west naar oost. Werkelijk een superreis met super gastvrije mensen. Daar heb ik echt de smaak te pakken gekregen.
In 2009 fietste ik 7500 km door China, Noord en Zuid Vietnam, Cambodja en Laos. In 2010 startte ik in Myamar, voormalig Birma, Thailand, Laos en Nepal. Op deze reis leerde ik Susan uit Zuid Korea kennen en in 2011 reisden we samen als backpackers door Noord en Zuid India, Sri Lanka, Java en Bali.
In 2012 trokken we naar Zuid Amerika. Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru en Cuba.
Voor ons was Zuid Amerika nog niet klaar en in 2013 trokken we met de backpack door Zuid Peru, Bolivia, Argentinë en Chili. Een paar dagtrips naar Uruguay en Brazilië hoorden daar ook nog bij.

Tussendoor zijn we ook nog met de tent door Engeland, Schotland, Spanje, Portugal en Marokko getrokken.

En nu beginnen de voorbereidingen voor een tocht door Afrika. Op een andere manier. We proberen nu met een campervan door Zuid Afrika, Lesotho, Namibië, Botswana, Swaziland en Zimbabwe te trekken. Hoe dat gaat bevallen lezen jullie in de reisverslagen. Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te plaatsen.
Maar het is nog geen september dus nog even geduld, al zal ik jullie wel zo af en toe van de stand van zaken op de hoogte houden.