Cambio, cambio, cambio ....... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Cambio, cambio, cambio ....... - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Cambio, cambio, cambio .......

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

10 December 2013 | Argentinië, Buenos Aires

Cambio, cambio, cambio .........

Buenos Aires, woensdag 6 november 2013

Beste allemaal,

Van de extreme mooie watervallen en natuur naar de grote stad. Wel een hele overgang maar we nemen daar wel de tijd voor want we stappen dinsdagavond om 7 uur een prachtige camabus in en komen om half een op donderdag aan in de busterminal in Buenos Aires. Heerlijk kunnen slapen want het grootste gedeelte reed de bus over de snelweg. Met de taxi naar ons hostel in de Florida. De meest drukke straat van Buenos Aires.
Hier zullen we een week gaan blijven. Volgens de lonely planet moet er voldoende te zien zijn. Maar we willen ook nog een paar dagen naar Uruguay dat aan de andere kant van de
Immens grote rivier, Rio de Plata, ligt.

We zijn altijd benieuwd in welk hostel we terecht komen. Het is een heel groot hostel. Vroeger moet dit een hotel geweest zijn. Alles is heel goed en strak georganiseerd. Voor het eerst krijgen we een polsbandje om en iedereen wordt bij binnenkomst daarop gecontroleerd. Helaas kunne we maar drie dagen blijven want de andere dagen was het al volgeboekt. Maar als we twee nachten naar Uruguay gaan, kunnen we daarna weer drie nachten terugkomen. Dus dat regelen we meteen bij aankomst want centraler in deze grote stad kunnen we niet komen te zitten.

De bagage meteen naar de zevende verdieping!!!! gebracht en meteen de stad een beetje gaan verkennen. We zitten naar vijf minuten lopen van de Plaza de Armas. We vinden hier meteen de belangrijkste gebouwen. Het paleis waar de president zetelt en de kathedraal. Op dit plein moeten elke donderdagmiddag de dwaze moeders protesteren. Hopelijk kunnen we er een paar ontmoeten.

De komende dagen kan ik voldoende over deze prachtige stad schrijven dus vandaag licht ik alleen de titel even toe.
Als we door de drukke Floridastraat lopen horen we van 's morgens vroeg tot 's avonds: cambio, cambio, cambio, cambio ....
Zo'n twintig mannen en vrouwen roepen dit. Ze staan op verschillende punten in de straat. Ze willen graag dollars en euro's wisselen. Hoewel je in de boeken leest dat je voor deze wisselaars goed uit moet kijken is de verleiding erg groot om hier je euro's en/of dollars om te wisselen. Want het verschil is gigantisch. Officieel krijg je voor een euro 7,5 peso's maar op de straat kregen wij 12,1. Voor een dollar geven ze officieel 5,7 maar hier kun je 9 peso's voor een dollar krijgen. Ook via de ATM krijg je maar de officiële prijs. In de straat zijn de verschillen minimaal. Meestal maar eentiende. Maar wij vragen van te voren aan verschillende wisselaars wat ze willen betalen. Ze vragen dan meteen of je biljetten hebt van 50 of 100 euro of dollars. Voor grotere biljetten krijg je vaak eentiende meer.
Dus besluiten we op straat te wisselen. Want het verschil is zo groot.

Na een flinke wandeling in de omgeving gaan we wat eten. En dat is niet zo moeilijk want de Mac Donalds, Burgerkings en Subways zijn er op elke hoek van de straat.
Toch proberen we zoveel mogelijk "gewoon" te eten en vaak ook proberen we zelf te koken.

Voor nu een warme groet vanuit Buenos Aires en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 10 December 2013 - 13:52

Riek:

Ha broer, jullie hebben veel gezien. Mooie verhalen.