Vier seizoenen op een dag. - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Vier seizoenen op een dag. - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Vier seizoenen op een dag.

Door: Piet lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

26 Oktober 2013 | Argentinië, Ushuaia

Vier seizoenen op een dag.

Ushuaia, dinsdag 22 oktober 2013

Beste allemaal,

Zoals altijd gebruiken we de eerste dag om de omgeving te verkennen en om plannen te maken voor de komende dagen. Ook moeten we beslissen hoe lang we hier in Ushuaia blijven want de volgende stap is niet met de bus maar met het vliegtuig.
Morgen gaan we weer naar de pinguïns. Donderdag een tour op het water, naar verschillende eilanden, vrijdag gaan we op eigen houtje wandelen in een natuurreservaat en zaterdag maken we nog een tour en maken we voorbereidingen voor de vlucht naar Buenos Aires om daarna meteen door te vliegen naar Salta.
In een dag zijn we dan weer in het noorden van Argentinië.

Maar nu eerst even terug naar vandaag. Gewoon langs de haven gewandeld. Storm, sneeuw, donkere wolken, dan weer zon en zo gaat het de hele dag op en neer.
Hier is het met het weer gewoon je kans grijpen en niet teveel op het weerbericht vertrouwen. Ook niet gaan zitten wachten tot het beter is want na een half uur is het toch weer anders.
Ushuaia is omring door besneeuwde bergen en ligt aan een baai. Hier ontmoet de Andes de zuidelijke oceaan. Het is de hoofdstad van Vuurland.het ligt vlak aan het Beagle kanaal.
Je kunt er hiken, mountainbiken, zeilen, kajakken, skiën, paardrijden en dat allemaal op zeer korte afstand van de stad. Dus je ontmoet hier veel jonge backpackers voor al deze adventures.
De oorspronkelijke bewoners waren Yahgan. Zij leefden hier bijna naakt in deze extreme kou. Maar in 1870 stichtte men hier de eerste missionarispost en kwam men voor het eerst na 6000 jaar in contact met westerlingen. Het gevolg daarvan was dat vele stierven aan deze westerse ziekten.
Zoals veel andere landen werd ook hier op het eiland een gevangenis gebouwd voor zware criminelen zodat ze moeilijk konden vluchten. Zij moesten voornamelijk werken in de bosbouw en het werden deze kolonisten die later de stad opgebouwd hebben.

Vanuit Ushuaia gaan de georganiseerde tochten naar Antarctica. Maar dat gebeurt meestal in december en januari wanneer het daar zomer is.

Wij verblijven bijna een week in dit mooie stadje omringd door besneeuwde bergtoppen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die elke dag wel voorbijkomen.

Piet.

• 27 Oktober 2013 - 11:03

Riek:

Hoe lang is het vliegen?