Eucalyptussen genoeg maar geen koala"s. - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van piet lagarde - WaarBenJij.nu Eucalyptussen genoeg maar geen koala"s. - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Eucalyptussen genoeg maar geen koala"s.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

06 Oktober 2013 | Chili, Puerto Montt

Eucalyptussen genoeg maar geen koala's.

Puerto Montt, vrijdag 4 oktober 2013

Beste allemaal,

Vandaag een kort verslag want wat moet je vertellen over een bustocht die 14 uur duurt!!!!!
Nou als deze in de nacht had plaats gevonden, helemaal niets maar wij gingen om vijf uur in de ochtend met een taxi naar de busterminal en om zes uur zaten we bovenin de bus op de panoramaviewplaatsen. D.w.z. helemaal vooraan zodat je een heel goed uitzicht heb op de weg en de omgeving.
Maar het eerste stuk was het nog donker en probeerden we wat te slapen. Wij reden over een mooie highway. Het is een onderdeel van de Pan American Highway. Deze zou officieel moeten lopen van Alaska tot Vuurland in het uiterste zuiden. Het moet Noord Amerika en Zuid Amerika verbinden. Helaas klopt dat niet helemaal. Het beste is deze weg terug te vinden in Zuid Amerika. Van Colombia tot Vuurland is het echt EEN doorgaande weg. Wij doen daar de komende dag zo'n 800 km van.

De weg kent weinig bochten en is heuvelachtig. Landschap varieert en wordt steeds groener en geler want de brem staat al volop in bloei. Akkerbouw, fruitteelt maar ook heel veel bosbouw. Vooral heel veel eucalyptusbossen. Als deze bomen dicht op elkaar geplant worden groeien ze kaarsrecht omhoog. En zij kunnen heel goed tegen droogte.

Wat verder opvalt zijn nog steeds de vele herinneringsmonumenten langs de weg als er iemand door een ongeluk overleden is. Soms vier, vijf monumentjes bij elkaar. Vaak met de dierbare spullen van de overledene in het huisje. Ook staan er heel vaak verse bloemen bij.

Maar ook de vele eettentjes, of fruit of groentenstalletjes vlak langs de snelweg. Zomaar een hutje van golfplaten. Men stopt hier dan ook heel gerust op de smalle vluchtstrook van de snelweg om wat te kopen.
De snelheid is voor auto's 120 km en voor bussen precies honderd. En de bussen rijden nooit harder. Je hoort dan ook meteen een piepje als hij harder gaat EN je kunt de snelheid in de bus volgen op een display. Een goede zaak denk ik.

Om half negen in de avond komen we in Puerto Montt aan en nemen meteen een taxi naar ons hostel. Ons hostel ligt op een berg en naar later bleek met een meer dan prachtig uitzicht over de zee en de bergen.

Wij hadden ontzettend veel honger dus we hebben nog een eettentje opgezocht en hebben daar nog een heerlijke vissoep en visschotel op. We zitten tenslotte aan de zee.

Daarna een douche en slapen.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten in het weekend.

Piet.

• 06 Oktober 2013 - 09:12

Riek:

Ik ga een aantal kilometers lopen. Fijne zondag