Lijn 28 !!!! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu Lijn 28 !!!! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Lijn 28 !!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

21 Juli 2013 | Portugal, Lissabon

Lissabon, vrijdag 21 juni 2013

Beste allemaal,

Vandaag maar weer eens an de weblog werken. De afgelopen dagen is het er niet van gekomen. Heerlijk in de tuin gewerkt. 600 lavendelplantjes verwerkt en de hagen geknipt. Gisteren een heerlijk dagje uit. Eerst naar kasteel de Haar nabij Utrecht geweest. Wat een prachtig kasteel en wat een overweldigend interieur. Daarna naar de Achterhoek naar een gezellig verjaardagsfeestje van mijn jongste zus Ria en zwager Theo.
Morgen nog maar drie weken en dan moeten de rugzakken klaar staan. Je denkt nog een zee van tijd te hebben maar dat valt in de praktijk meestal tegen. Dus vandaag ook al de memorycards van de fototoestellen controleren en als alle foto's tweemaal op een harde schijf veiliggesteld zijn, alles formateren. Deze week ook de fototoestellen bij firma Foto Tuerlings in Tlburg laten schoonmaken en controleren. Al jaren krijg ik hier de beste service en adviezen. Gewoon grote klasse.
In Chile en Argentinië kan het vooral 's nachts nog behoorlijk koud zijn dus er zullen ook nog wat warme kledingstukken gekocht moeten worden.

Maar nu ga ik weer in mijn herinnering terug naar Lissabon. In de morgen al vroeg met de bus naar Lissabon. Heerlijk een dagje zonder auto.
Lissabon is gebouwd op 7 heuvels aan de oever van de Taag en dat is de merken. De wegen zijn smal en soms super steil. Gelukkig vind je er unieke vervoermiddelen als je niet teveel wilt lopen. Je hebt de Elevator de Santa Justa, een stadslift uit 1902, maar er zijn nog meer van deze stadsliften die sommige wijken van hoog naar laag en omgekeerd met elkaar vebinden. Wij hebben regelmatig gebruik gemaakt van de hondjarige, knarsende en rammelende Eléctricos of te wel de prachtige oude trammetjes. Vooral een tocht met tram 28 geeft een geweldig mooi beeld van de stad.
Maar eerst gingen we met de bus naar Castelo de Sao Jorge. Deze burcht vormt de oudste kern van Lissabon en ligt bovenop een 120 meter hoge heuvel met een prachtig uitzicht. Deze burcht heeft verschillende bewoners gehad. Romeinen, Moren, Koningen maar het is ook een wapendepot en een gevangenis geweest. In 1755 is het grotendeels verwoest door een aardbeving. Later is een groot gedeelte gerestaureerd.
Op de weg naar beneden komen we bezoeken we de oudste kerk van de stad, de kathedraal Sé. Wat je vaak ziet, is dat kerken in de beginperiode ook een soort vesting waren. Nog lager komen we in de stadskern Baixa waar we een broodje gezond en een salade als lunch eten.
In de middag gaan we met de bus naar Belém, 5 km ten westen van het stadscentrum. Het herbergt de belangrijkste Portugese monumenten. oen Vasco da Gama de route naar het oosten ontdekt liet koning Manuel hier een enorm klooster bouwen. Het Mosteiro dos Jerónimos. Het weordt gekenmerkt door overdecoraties met motieven van de scheepvaart en de nieuwe werelden. Echt indrukwekkend. We lopen langs het water ook nog naar de Tore de Belém uit 1515. Het staat aan de oever van de Taag en diende als bescherming van de haven. Maar er hebben ook vele politieke gevangen opgesloten gezeten en van hieruit vertrokken de zeevaarders en de gelukkigen die de ontberingen overleefd hadden kwamen hier ook weer terug. Even verderop zie je het 50 meter hoge monument, het Padro dos Descobrimentos, het is het symbool van de ontdekkingsreizen en op het plein ervoor is een wereldkaart met de routes van de ontdekkingsreizigers en de koloniën weergegeven.
Tegen de avond keren we weer terug in het oude stadscentrum en besluiten om nog een keer met tram 28 een rondrit te maken. rond 9 uur nog wat gegeten en met een hoofd vol indrukken komen we tegen het donker in onze tent aan.
In eerste instantie wilden we nog een dag naar Lissabon maar we vonden het genoeg en besluiten naar Setubal te bezoeken. Maar daarover later meer.

Voor nu een warme groet van ons en leef en geniet van al deze zonnige momenten.

Piet.

• 21 Juli 2013 - 19:23

Riek:

Super mooi weer. Ja was gezellig gisteren. En ze had zo,n lekker eten. Super.

• 22 Juli 2013 - 00:09

Mirjam Verschuuren:

Hoi Piet, wat leuk om fotot's te zien van plekken waar ik met een vriendin 6 jaar geleden ook ben geweest. In Cascai logeerden we toen.Ik vond het een ongelooflijk mooie streek rond Lissabon. In die beruchte tram 28 zijn we toen helaas wel beroofd van flink wat geld. Inderdaad, wat een rijkdommen ! gr. Mirjam