Een prachtige tocht langs de kust. - Reisverslag uit Setúbal, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een prachtige tocht langs de kust. - Reisverslag uit Setúbal, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een prachtige tocht langs de kust.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

21 Juli 2013 | Portugal, Setúbal

Setubal, zaterdag 22 juni 2013

Beste allemaal,

Op deze prachtige warme zomerdag probeer ik het tweede verslag van de dag te schrijven. Zo af en toe naar buiten om de jonge planten wat te besproeien en tussendoor alle memory cards formateren.

Nog een nachtje op de camping in Lissabon en dan trekken we weer verder. Vandaag naar Setubal. Onderweg zien we een bordje dat er een kasteel te bezichtigen is. Het blijkt het "Fortim de Santiago" tr zijn. Zo'n 6 km buiten het stadje Sesimbra. Het is gebouwd boven op een rots en wij genieten vanuit de toten van een prachtig uitzicht op de zee en het stadje. Het kasteel behoorde in eerste instantie toe aan de Moren. Maar wij werden ook verrast door een kerkje dat van boven tot onder voorsierd was met de blauwe azulejos. Sesimbra is een vissersplaatsje maar langs het lange strand is een prachtige boulevard met vele restaurantjes en hotels. Het was zaterdag, dus er was geen parkeerplaatsje meer te vinden want de stranden lagen vol met zonaanbiddende toeristen.

Maar voordat wij Lissabon uitreden, passerden wij twee belangrijke bruggen over de Taag. De oude hangbrug Ponte 25 de Abril en de in 1998 gebouwde "Ponte Vasco da Gama"met 18 km!!!! de langste brug van Europa. Setubal is de derde havenstad van Portugal. De meeste inwoners werken in de visserij of in de mijnbouw waar steenkool, fosfaten en cement gewonnen wordt.
Wij zijn er rond het middaguur en dan lijkt het wel een uitgestorven stad. Mensen die je op straat ziet zijn meestal toeristen maar de plaatselijke bevolking neemt een siësta en sluiten de winkels. Wij lopen naar de Igreja de Jesús. De kerk is in 1491 geheel van marmer gebouwd door dezelfde architect dan de Mosteiro de Jeronimos in Lissabon. Opvallend zijn de curieuze tot dikke stenen touwen gedraaide zuilen.
Onderweg hebben we genoten van de prachtige kustweg en de weg door de bergen. Wat een prachtige vergezichten.
Wij besluiten op tijd terug te gaan want morgen willen we verder trekken en we willen ook de was nog doen want misschien lukt dat de komende dagen niet. Wij zullen namelijk niet zo lang meer opde zelfde plaats blijven.

Maar daarover misschien morgen meer.

Nog steeds een wrme groet en leef en geniet van de kleine dingen.

Piet

• 21 Juli 2013 - 19:27

Riek:

Beetje heet om achter computer te zitten. Maar wel leuk.

• 21 Juli 2013 - 21:44

Annie:

weer prachtige foto's.
    zoon Gert is met zijn gezin naar Valentia verhuisd.Wil daar ee Hostel beginnen.