Wij zijn in Portugal. - Reisverslag uit Póvoa de Varzim, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wij zijn in Portugal. - Reisverslag uit Póvoa de Varzim, Portugal van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wij zijn in Portugal.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

11 Juli 2013 | Portugal, Póvoa de Varzim

Póvoa de Varzim, dinsdag 11 juni 2013

Beste allemaal,

We laten de vele pelgrims achter in Santiago de Compostella en vertrekken richting Portugal. Het weer is nog steeds fris en druilerig. Wij besluiten nog een keer een camping te zoeken met bungalows en een camping die in de nabijheid van Porto ligt.
Tegen de middag komen we in Póvoa de Varzim aan. Een vissersdorpje dat vanwege zijn 2 kilometer lange zandstrand uit gegroeid is tot een vakantieoord met strandtenten, restaurants, discotheken en casino's. Allemaal zaken waar we niet of bijna niet mee te maken krijgen. Het is er nog helemaal niet druk.
Wij willen van hier uit de omgeving verkennen. Porto is ons eerste doel. Morgen een uurtje met de metro en dan zitten we midden in Porto. Maar nu gaan we eerst Póvoa verkennen.

Porto, woensdag 12 juni 2013

's Morgens vroeg op weg naar Porto met de metro. Een dagkaart kopen van 5 euro en we kunnen van elk vervoermiddel in Porto de hele dag gebruikmaken. Met de auto kun je in Porto als toerist maar beter niet gaan. De wegen zijn er smal en erg steil.
Porto is de tweede stad van het land en is net als Lissabon gelegen op heuvels boven een rivier. Sinds 1996 staat het op de lijst van Unesco en in 2001 was Porto culturele hoofdstad van Europa. Maar Porto is ook een paraplu meenemen. De geschidenis van de stad gaat terug tot de tweede eeuw voor Christus. De Grieken, Romeinen, Moren hebben er eeuwen de dienst uigemaakt. Vanaf de 10de eeuw is het een belangrijk bolwerk van het katholicisme.
Aan de linkerkant van de rivier de Dauro lag Portus en aan de rechterkant Cale. Deze twee smolten samen en zo ontstond Portugal wat "mooie haven"betekent. Later groeide Portugal uit tot een zeevarende natie en de ontdekkengsreizen gaven een flinke impuls aan de groei van Porto. Maar ook de wijnen uit het achterland waren een grote economische stimulans.
De Toscaan Niccolo Nasoi heeft een grote invloed op de architectuur van Porto. Zo bouwde hij de Igreja dos Cléigos met zijn hoogste toren van Portugal. Ook het treinstation, Estacao de Sao Bento, is een bezoek meer dan waard. In de entreehal vind je 20.000!!!! azulejos, beschildert met kleurrijke scenes uit de vaderlandse geschiedenis.
Wij bezochten ook de Livraria Lello en Irmao, de prachtige boekenwinkel uit 1906. n natuurlijk mag de kathedraal niet ontbreken.

Porto is natuurlijk ook bekend vanwege zijn port. Maar de port is van oorsprong een engels product. In 1703 tekenden zij een overeenkomst met Portugal. Portugal zou de beste wol krijgen en Engeland de beste wijn. Maar zij vonden de wijn te droog en te scherp en daarom voegden zij er wijnalcohol aan toe. Zo ontstond de portwijn.

Tegen de avond keerden wij met de metro weer terug met ontzettend veel indrukken. Hopelijk kunnen de foto's je een kleine voorstelling geven van wat we allemaal gezien hebben.

Voor nu een warme groet van ons en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 15 Juli 2013 - 09:54

Jac:

Fraai brug ja. Typisch! Hij doet me sterk denken aan de brug in Portugalete (woonplaats Arnatxa's ouders in Baskenland - dichtbij Bilbao) Voor vandaag even genoeg berihcten en indrukken. Morgen verder! Hartelijke groeten uit een zonnig Hilvarenbeek! Jac en Hanneke