Bye bye Camagüey. - Reisverslag uit Havana, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu Bye bye Camagüey. - Reisverslag uit Havana, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Bye bye Camagüey.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

13 Februari 2013 | Cuba, Havana

Havana, maandag 21 januari 2013

Beste allemaal,

Onze reis door Cuba zit er bijna op. Nog 2 dagen en dan zijn al weer thuis. Maar nog even genieten van een half dagje Camagüey en dan een lange bustocht naar Havana. Na weer een heerlijk ontbijt maken we alles gereed voor de lange rit. Om 12 uur komt de taxi voorrijden die ons weer naar hotel Camaguëy brengt, de opstapplaats van de bus. Om 1 uur vertrekt de bus en we zouden om een uur of 8 in Havanna kunnen zijn. Kunnen want je weet maar nooit. Uit voorzorg hebben we naar Pepe in Havana laten bellen dat we pas in de avond arriveren en dat we dan wel honger zullen hebben. Geen probleem kregen wij te horen. Het eten staat klaar.
Wij gaan nog even het gezellige Camagüey.

Als we terugkomen krijgen wij nog les hoe wij een "echte" Mojito kunnen maken. Wij vragen ook waarom de meeste Casa's gerund worden door een vrouw. Zoals wij kunnen begrijpen heeft het vooral een tactische reden. Je kunt officieel maar één beroep uitoefenen. Dus als de man werk heeft, kan hij geen Casa runnen. Zo ook hier, de man des huizes werkte in een rietsuikerfabriek en zijn vrouw kon dan wat bijverdienen door een of twee kamers te verhuren. Omdat de suikerproductie de laatste jaren flink afgelopen is werd hij werkloos en nu helpt hij mee in het "bedrijf" van zijn vrouw. Maar hij nu nog altijd werk gaan zoeken en als de Casa op zijn naam zou staan, zou dat niet mogen.

Om 1 uur zitten wij in de bus, we slapen wat en na een uur of 4 stopt de bus een uurtje om wat te eten. Het is al vroeg donker dus nog meer reden om te slapen want we krijgen in de gaten dat het nog veel later gaat worden. Wij krijgen zelfs enkele fikse regenbuien onderweg. De wegen zijn smal, er rijden niet zoveel auto's maar in het begin van de avond lopen er veel mensen op de snel weg of er rijden onverlichte paardenkoetsjes en fietstaxi's. Dus van doorrijden komt weinig terecht.
Wij komen pas ruim na middernacht in Havana aan. 1 uur !!!! Wij zijn12 uur onderweg geweest. Als wij naar ons Casa lopen lijkt het alsof het een warme avond is want het is nog druk en gezellig op straat. De temperatuur is dan ideaal en de mensen genieten daar zichbaar van.
Pepe en zijn vrouw hebben op ons gewacht en hebben nog een heerlijk diner klaargemaakt.
Rond 2 uur gaan we naar bed. Wij hebben de volgende dag nog tijd genoeg want het vliegtuig vertrekt pas om 11 uur 's avonds.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de kleine dingen.

Piet

1634: broodje varkensvlees
1635: de krant, groenten en fruit worden zo omhooggetakeld door het oude vrouwtje
1639: deze gele bussen vervoeren de kinderen naar school
1655: bewust aangestoken branden als voorbereiding voor het bewerken van het land.
1619,1621, 1622,1624 en 1626: onder deze prachtige bloemen dronken wij elke dag een mojito op het terras van onze casa.
1504 en 1532: Oude foto's in het gezellige café Ciudad
1523, 1524, 1527, 1531 en 1532: Prachtige levensechte bronzen beelden op gezellige Plaza del Carmen
4695: Vele gebouwen zouden gerestaureerd moeten worden. Het is altijd uitkijken.
1540: Pas sinds 2011, dus een goed jaar geleden mogen de mensen hun huis zeld verkopen. Zij kunnen nu dus verhuizen want de huizen zijn en waren van de staat of te wel van Fidel. Nu zag je zo af en toe deze bordjes verschijnen.
1545: Een tinajone, levensgrote waterkruiken
1463: Nog eenmaal het prachtige uitzicht vanuit de kerktoren.
4637: De 4 koningspalmen op de hoeken van Parque Agramonte.
4647: Het Christusbeeld kijkt hoog boven de stad uit.