"Een heiligdom van 25.000 zilveren munten" - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu "Een heiligdom van 25.000 zilveren munten" - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu

"Een heiligdom van 25.000 zilveren munten"

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

11 Februari 2013 | Cuba, Camagüey

Camagüey, zaterdag 19 februari 2013

Beste allemaal,

Vandaag gaan we de stad Camagüey bekijken. Na een heerlijk ontbijt Er is geen stad in Cuba die zoveel pleinen kent dan Camagüey. De Plaza de los Trabajadores uit de 17e eeuw is het middelpunt. Een hele oude kapokboom herinnert aan de stichting van de stad. Deze wordt als heilig beschouwd in de Afro-Cubaanse cultuur. Aan het plein bezoeken we ook de Iglesia de la Merced. Een mooie kerkuit 1748. Fresco's een prachtig altaar maar het hoogtepunt is echter het Santo Sepulcro. Het is een versierd heiligdom van 25.000 ingesmolten zilveren munten. Maar achter deze zilveren glans gaat een dramatisch verhaal vooraf.
In het midden van de 18e eeuw sloot de groot grondbezitter Manuel Agüero het kind van de weduwe van een van zijn dienaressen in zijn hart. Hij liet de kleine Moya samen met zijn eigen zoon opgroeien en zij gingen beiden studeren in Havana. Daar werden ze verliefd opdezelfde vrouw. De jalourse Moya bracht zijn "broer" in een duel om het leven.
De vader was ontroostbaar en verstootte Moya, verkocht al zijn bezittingen en werd monnik. Hij liet alle zilverlingen omsmelten en liet daar een van de waardevolste relikwieën van smeden. Elke Goede Vrijdag wordt sinds 1762 deze kist door de straten vervoerd.

Na een paar minuten lopen komen we op een ander Plaza, parque Agramonte. Midden op de Plaza is een groot standbeeld, Agramonte strijdend op een paard. Hij is de nationale trots van Cuba. Hij was de generaal van het plaatselijke verzetsleger en hij speelde een beslissende rol bij de eerste grondwet van Cuba in 1869. Op de hoeken van het plein staan 4 prachtige koningspalmen. ij symboliseren de 4 patriotten die hier door Spaanse soldaten werden doodgeschoten, Maar er mocht door de koloniale macht geen monument gebouwd worden en zo werden deze koningspalmen geplant om hen zo toch te kunnen eren.

De lunch eten we in restaurant La Isabelle. Het is alsof je op een filmset bent. Stoelen met namen van filmsterren. Filmposters en filmrollen aan de wanden. Zelfs de menukaarten zien eruit als scéneborden.

Wij hebben nog twee dagen om door deze prachtige straatjes en steegjes te wandelen dus morgen volgen de andere verhalen. Ondertussen hebben wij de bus naar Havana al geregeld.

Voor nu een warme leef en genietgroet.

Piet

1455: parque Agramonte
1457: Agramonte strijdend op zijn paard
4637: de vier koningspalmen symboliseren de 4 door Spanjaarden doodgeschoten verzetsstrijders.
1477, 1480, 1483: het strijken van de vlag gebeurt elke dag op dezelfde tijd. De muziek schalt dan uit de luidsprekers.
4686: de oude heilige kapokboom
1509 en 1517: De menukaart en het interieur in restaurant isabelle met de heerlijke pizza's
1522: de straten zijn altijd kleurrijk
1539: een sektie bordes.