Elke dag bruinebonensoep!!!! - Reisverslag uit Viñales, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu Elke dag bruinebonensoep!!!! - Reisverslag uit Viñales, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Elke dag bruinebonensoep!!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

30 Januari 2013 | Cuba, Viñales

Vinales, maandag 7 januari 2013

Beste allemaal,

Om half 6 wakker, Pepe had al een heerlijk ontbijt klaarstaan. Wij hebben de casa besproken voor 21 januari want op 22 januari staat de terugreis al weer gepland. Met de rugzak een minuut of tien gelopen naar de opstapplaats van Transtur. Deze nieuwe busorganisatie heeft nieuwe bussen die in China gemaakt zijn en wij moeten zeggen. Heel goed. Goede chauffeurs en goede service. Ook houden ze zich uitstekend aan de vertrektijden. Wel wat duurder maar ook veiliger. En dat is hier wel nodig want de wegen zijn smal en zonder verlichting. Ook zijn de wegen heel slecht onderhouden, het zijn net wasborden en is als een lappendeken. Ook zijn de wegen niet verlicht en ontbreekt vaak de belijning. Ook de snelwegen worden gebruikt door fietstaxi's, paardentaxi's en ossenwagens. Ook zie je er ontzettend veel voetgangers die een lift proberen te bemachtigen. Vooral onder viaducten staan vaak tientallen mensen urenlang te wachten voordat iemand hen oppikt. En dan met die hitte. Vaak wapperen ze ook met geld om te laten zien dat men voor de lift wil betalen. Soms voel je jezelf een beetje ongemakkelijk als de bus half leeg is en de mensen al uren op vervoer staan te wachten. Je ziet hen hopeloos gebaren als de bus niet voor hen stopt.
Na een uur of 4 stopt de bus bij een restaurant voor een sanitaire stop en om iets te eten of te drinken.
Wij zijn weer benieuwd waar we tercht gaan komen. We hebben geen naam en geen adres maar pepe heeft ons verzekerd dat er iemand met een papier met de naam PIET erop klaar staat als de bus arriveert. Rond 2 uur arriveren wij in Vinales en bij de halte is het een drukte van belang. Veel mensen met een blad met foto's van hun Casa en vele taxi's die je willen vervoeren. Ik zie inmiddels een man staan met mijn naam op een a-viertje geschreven. Het is Benito. Hij heeft voor een oude gammele auto gezorgd (een vriend). Deze wordt gestart door twee draadjes onder het dashboard te verbinden. Benito gaat op de fiets. 5 minuten en wij worden bij zijn huis afgezet. Een mooie kamer in het blauw en ontzettend schoon. Wij hebben ondertussen honger en vragen of hij een lunch kan verzorgen. Ondertussen lezen wij de referenties en iedereen begint over het eten en dat Benito een uitstekende kok is. En DAT kunnen wij na twee dagen alleen maar beamen.
Na de lunch lopen wij naar het centrum en drinken een mojito en aanschouwen vanaf een terras het leven op straat.
Toch een verschil met Havana. Meer activiteit, meer vers fruit en groenten en meer verzorgde kleurige huizen.
Na een geweldig diner zijn we 's avonds nog een keertje naar de Plaza gelopen maar het was er erg rustig en het is goed uitkijken want het is pikkedonker.
Deze middag hebben we onze busreis al besproken voor de reis naar Trinidad over 2 dagen. Benito zal weer een Casa in Trinidad regelen. Benito heeft ook een geweldig diner klaargemaakt. Veel vers fruit en groenten en een bord vol met heerlijke kreeft. MAAR bijna elke maaltijd start met bruine bonensoep. Men zegt dat een diner of lunch zonder bruine bonen soep geen echte cubaanse lunch of diner is. En ik moet zeggen, de soep smaakt goed.

In het volgende verslag zal ik alles over Vinales en de omgeving vertellen. Voor nu een warme groet van ons en leef en geniet van de momenten van de dag.
Morgen vertrekt Susan voor ruim 3 maanden naar haar familie in Zuid Korea. (zij mag maar 3 maanden in de Schengenlanden blijven en mag na 3 maanden pas weer terugkeren) Dat zal weer even wennen zijn.

Piet.

Het draaien van de foto's in de juiste stand lukt nog niet en ook de reacties bij de foto's lukt nog niet. Er wordt aan gewerkt.

0719: 's morgens vroeg wachten op de bus naar Vinales.
0722, 0724, 0725: Voor de liefhebbers hebben we nog wat oldtimers gespot.
0732: Onderweg was deze man bloempotten van de stam van een koningspalm aan het maken.
4175: meer verse groenten en fruit.
0742: Overal vind je standbeelden.
0743: Ook in Vinales oldtimers.
0749: echte coca cola kennen ze hier niet. Het is hun eigen TUKOLA
4178: Even keren op de weg.
4181: er valt genoeg te eten op straat maar meestal doen wij dat niet.
4189: een boer te paard trekt met wat bananen door het dorp.
0760: Vinales en deze streek en tabak horen bij elkaar.

• 30 Januari 2013 - 17:16

Riek:

Wat een mooie auto's hebben ze daar he.
    Erg kleurrijk allemaal.
    Susan goede reis en tot gauw.

• 30 Januari 2013 - 17:50

Herman En Hanny:

Ook al zouden er geen foto's bijzijn dan was het nog een kleurrijk verslag.
    Groetjes voor Susan en wens haar een goeie reis van ons,
    Herman Hanny en Keetje.