Graven met verhalen. - Reisverslag uit Havana, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu Graven met verhalen. - Reisverslag uit Havana, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Graven met verhalen.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

29 Januari 2013 | Cuba, Havana

Havana, zondag 6 janauri 2012

Beste allemaal,

Vandaag weer de laatste dag Havana. Voor eventjes want we hebben besloten om de laatste nacht en dag nog in Havana te blijven. En omdat we weten dat een Casa vinden in Havana moeilijk is hebben we de Casa bij Pepe al vastgelegd. Gisteren hebben we ook al de bus naar onze volgende bestemming geregeld. Vinales.
Maar eerst nog 4 uur met de city toerbus door stad toeren. Boven op de bus met open dak. Zodoende zie je de meest interessante delen en bezienswaardigheden van de stad.
Het ontbijt van Pepe is weer uitstekend. Maar ook de lunch en het diner is geweldig. Zijn vrouw is een uitstekende kok. Veel vis, kreeft en garnalen.
Pepe heeft al een casa in Vinales geregeld en dan is het altijd weer spannend waar je terecht komt.
's Morgens kan ik wel een uur op het balkon staan om het op gang komen van het dagelijks leven te aanschouwen. Je ziet er werkelijk van alles. Ik zal een aantal foto's plaatsen die vanaf het balkon genomen zijn.
De citytoerbus geeft een beeld van de hele stad. Voor 80% troosteloos, soms lijkt het erop of er een bom gevallen is. Verveloos verwwrloosd zijn de straten en vele gebouwen. Bijna nergens zie bouwactiviteiten. Je kunt zien dat de economie aan de grond zit. We komen langs het ziekenhuis waar Fidel en Chavez (vaak) uit Venezuela verblijven.
Ook komen wij langs de grootste begraafplaats van de wereld. Cementerio Colón. Het werd tussen 1871 en 1886 aangelegd. Op bijna 6 vierkante kilometer liggen ongeveer 1.000.000 graven !!!! Familiegraven, grafkapellen, mausolea in alle soorten en maten. Van eenvoudig tot hele kapellen met 14 engelen. Het is een waar doolhof een versteende zee van graven. Verzetsstrijders, omgekomen brandweerlieden, beroemde artiesten en schrijvers eb vele anderen vonden hier hun laatste rustplaats. Ieder met zijn of haar eigen verhaal. Een paar van die verhalen zijn wel heel bijzonder. Zo vind je er een eenvoudig monument van La Milagrosa. Het marmer bevat een baby en een kruis. Amelia Goyri kwam om het leven bij de geboorte van haar kind. Zij werd begraven met haar kind tussen haar benen. Toen men jaren later het graf opende lag het kind aan haar borst.
Een ander verhaal is van Juana martin. Zij speelde domino, de passie van veel Cubanen, Zij wachtte vol spanning om de laatste steen te leggen maar haar tegenstanders waren haar te snel af. En zij ergerde zich zo erg dat zij ter plaatse een hartaanval kreeg. Aan de zijkant is haar dodelijke dominopartij ingegraveerd.
Familiegraven zijn hier heel gewoon. Ëén graf voor de hele familie. De deksel is bovengronds en kan er altijd afgehaald worden.

Ook kwamen we langs de Plaza de la Revolution. Het is de grootste ontmoetingsplaats van Cuba en in het midden staat het 142 meter hoge Memorial José Marti. De omringende gebouwen zijn versierd met de portretten van Fidel en Che. Marti van 1853 tot 1895 de nationale held van Cuba. Hij vocht voor de onafhankelijkheid van Cuba te tijde van de Spanjaarden.
Ook zijn we nog naar het oudste fort van Latijns Amerika geweest. Het is nu een maritiem museum.
Het was zondag dus extra druk en op de Plaza de Armas ontmoetten wij een kleurige optocht met zang en muziek. (zie de foto's)

Het was weer een prachtige dag maar na nog een uurtje vanaf het balkon het straatleven in de avond bekeken te hebben zijn we naar bed gegaan want morgen vertrekt de bus al om half 6 in de morgen naar Vinales.

Dus voor nu een warme groet van ons en leef en geniet van de momenten.

Piet

Gelukkig kan ik de foto's alweer draaien maar kan er nog geen tekst bijschrijven. Bij de helpdesk is men er mee bezig.

0564: Straatbeeld vanaf ons balkon.
0565:omaatje zit er van 'smorgens tot 's avonds om een paar producten te verkopen.
0566: ook de fietstaxi kan een lekke band krijgen.
0567: 's morgens wassen in een teiltje op het balkon.
0587: Het José Marti monument
0589 en 4048: Fidel en Che zijn overal aanwezig.
0594: een klein stukje van het grootste kerkhof van de wereld.
0644 t/m 0682: festivalfoto's
0692: muurschildering met verschillende kleuren zand uit canada. Het zijn allemaal bekende figuren uit de literaire en kunstwereld uit het verleden.
0699; Een trieste brievenbus. Voor rekeningen??
4077 en 4078: voor de liefhebbers nog 2 oldtimers.
0705: een kleurrijke vrouw verkoopt noten.

• 29 Januari 2013 - 18:22

Riek:

Prachtige foto 's. Die kledij. Prachtig

• 31 Januari 2013 - 01:23

Jo:

thank you Piet for sharing your colourful journey into Havana. Fixing the flat tyre - tough enough with 2 wheels but he has 3 to keep pumped.

PS Happy New Year!