Vergane glorie met kleurrijke oldtimers. - Reisverslag uit Havana, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu Vergane glorie met kleurrijke oldtimers. - Reisverslag uit Havana, Cuba van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Vergane glorie met kleurrijke oldtimers.

Door: Piet lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

28 Januari 2013 | Cuba, Havana

Havana, zaterdag 5 januari 2012

Beste allemaal,

Vanmorgen al vroeg met onze rugzakken naar Pepe gegaan maar voor die nacht had hij nog een gast voor onze kamer kunnen boeken. maar geen nood want om 12 uur zou alles weer schoongemaakt zijn. Wij gingen dus gewoon verder met het verkennen van Havanna. Wij wilden het huis waar Hemmingway gewoond heeft, gaan bezoeken. Maar de bus die wij genomen hadden kwam in de verste verte niet in de buurt van Hemmingways huis. De bus bracht de mensen in het weekend naar diverse stranden buiten Havana, maar wij bleven in de bus en hadden een mooie indruk opgedaan van de omgeving van Havana en zagen ook nog het huis van Che Guevara, de grote held hier.
Havana de stad met zijn 2,5 miljoen inwoners kent vooral een bruisend dagelijks leven. Maar wat ook duidelijk zichtbaar is, is het verval van de stad en de veelal meer dan 500 jaar oude gebouwen. Je kunt overal aan zien dat er geen kapitaal meer is. Bijna nergens meer wordt er gebouwd aan wegen en gebouwen. Alles raakt meer en meer in verval. Soms is het een wonder dat er geen loshangend balkom naar beneden komt.
Het ziet er allemaal troosteloos uit. Maar de mensen in het straatbeeld vergoeden veel. De muziek, de paardentaxi's, de vele fietstaxi's, de mensen in alle kleuren en maten maken van Havana een kleurrijk en levendig geheel. Ook de drank doet daar nog een schepje bovenop. Rum is in overvloed verkrijgbaar en doet veel mensen hun dagelijkse zorgen vergeten. Voor de toeristen is de Mojito, het favoriete drankje van Hemmingway, een must om gedronken te hebben. Het is een cocktail van rum, limoensap, munt en ijs. Voor hemmingways favoriete bar, La Bodeguita del Medio, was het dan ook dringen geblazen om een
Mojito te bemachtigen. Voor 5 CUC !!!! Te gek voor woorden als je weet dat de gemiddelde Cubaan 25 tot 30 CUC per maand verdient.
Hemmingway kocht in 1940 een huis 15 km buiten Havana, in San Francisco de Paula. Hier leefde hij tot 1960 want toen keerde hij terug naar de VS. Ook zijn vissersboor, El Pilar en zijn hondenbegraafplaats kun je hier nog zien.

Maar het meest opvallend in het straatbeeld zijn de oude, grote oldtimers uit de jaren 50 uit Noord Amerika. Ze zijn er in alle kleuren en maten en hangen vaak met ijzerdraadjes aan elkaar. Maar ze worden liefdevol behandeld en zijn vaak omgebouwd tot taxi. Vaak proberen ze toeristen te strikken om in zo'n oude bak een ritje door Havana te maken. Een keer zijn wij door zo'n oldtimer in Santiago de Cuba van het station naar ons Casa gebracht. De chauffeur vertelde vol trots dat de wagen dit jaar 60 jaar oud zou worden. Het moeten wondermonteurs zijn die deze wagens nog aan de praat houden. Als men in Cuba een APK keuring zou invoeren dan zou 90% van de wagens van de weg gehaald worden. Een probleem in Havana en andere grote steden is dan ook de luchtvervuiling van deze dieseluitstotende oldtimers.

Deze dag zijn we ook nog naar het nationaal museum geweest en hebben een flinke wandeling gemaakt door de chinese wijk en langs de kade geslenterd. Ook nog kaartjes gekocht voor het natinaal balet waar we vanavond naar toe zouden gaan. Op zaterdag is het echt heel druk op straat, er is van alles te zien en te beleven. Iedereen leeft op straat. Live muziek is overal aanwezig. Er is geen onderscheid tussen trottoir en straat want iedereen loopt overal. Veel auto's rijden er niet in de binnenstad. het zijn vooral de fietstaxi's die het vervoer regelen. Bij pepe hebben wij heerlijk gegeten en om 8 uur zaten we in het Gran Teatro voor een prachtige balletvoorstelling. In de nacht terug naar ons Casa van Pepe. Heerlijk om om 11 uur nog gewoon zonder jas naar buiten te kunnen. 25 graden!!!1 Het lijkt of hier niemand gaat slapen want het is om 12 uur in de nacht nog net zo druk als overdag.

Wij sluitten deze eerste dag Havana af met heel veel kleurrijke in drukken.

Een warme kleurrijke groet en leef en geniet van de momenten.

Piet

Helaas kan ik nog geen tekst bij de foto's plaatsen en de foto's in de juiste positie plaatsen. Ben nu met de helpdesk aan het overleggen waar de fout zit. Dus doe ik het maar op deze manier.

0464: 's morgens wakker worden met dit uitzicht.
0474: Een fietstaxi voor het museum
0476: cocotaxi (de gele), Citytourbus, oldtimer, fietstaxi alle vervoermiddelen voor het Gran Teatro.
0501: Een straatbeeld.
0506: van alles is er te zien en te beleven.
0511: Een treinstel midden in de stad.
0515: huizen in alle kleuren.
3958: een paardentaxi.
4026: de prado, een grote brede wandelweg met allerlei activiteieten (vooral schilderkunst) met aan weerszijden een brede weg voor het overige verkeer.
4017: vesting met een vuurtoren.
de rest zijn een paar van de duizenden oldtimers.

• 28 Januari 2013 - 14:16

Herman En Hanny :

Weer een mooi verslag Piet, wat een land hè.
    Herman en Hanny

• 28 Januari 2013 - 14:47

Riek:

Piet, mooi om de reis bij te houden.