Hotsprings, watervallen maar vooral veel zoet!!!! - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van piet lagarde - WaarBenJij.nu Hotsprings, watervallen maar vooral veel zoet!!!! - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Hotsprings, watervallen maar vooral veel zoet!!!!

Blijf op de hoogte en volg piet

08 September 2012 | Ecuador, Cuyabeno

Banos, vrijdag 7 septemebr 2012

Ik hoop dat het nog gaat lukken om alle verslagen bij te werken voordat we weer verder trekken. Zojuist het tweede verslag geschreven. ondertussen de was naar de laundry gebracht. Alles goed schoon want je weet nooit wat de volgende plaats je gaat brengen.
De dagen in Banos zal ik proberen in EEN verslag onder te brengen want we hebben het hier rustig aan gedaan ofschoon we weer het nodige gedaan en gezien hebben.

Banos, dinsdag 4 september 2012.

Wij hebben een geode keuze gedaan met hostel “Plantes Y Blanco. Een ruime kamer met een prachtig uitzicht op de bergen en een basil I e k. In elke plaats zijn planten aanwezig en spierwitte muren. De eigenaar is een Argentijn en we ontbijten elke morgen op het dakterras met een schitterend uitzicht op de waterval van ruim 100 meter. We checken vandaag de email, schrijven op de weblog, we organiseren de foto’s en schrijven hen voor de zekerheid nog een keertje op een externe harde schijf, lezen elweer de lonely planet van Peru en praten over de plannen welke plaatsen we willen bezoeken.
We verkennen ook de omgeving maar moeten even wennen aan het weer. Regen en een stuk kouder dan de afgelopen weken. We hoorden dat het de afgelopen 7 dagen veel geregend heft en dat de mensen ere en beetje verdrietig van warden. Je moet namelijk bedenken dat vele, vele mensen hier hun inkomen halen uit toerisme. Fietsenverhuur, buggy verhuur, rafting, bridgejumping, mountainbiking en ga zo maar door. Vele restaurantjes, vele kraampjes hebben geen klandizie. Hopelijk hebben wij en zij morgen weer een betere dag. Maar voor ons is het niet zo belangrijk maar voor de mensen hier is het hun dagelijks bestaan.

Banos, woensdag 5 september 2012.

Goed geslapen en vandaag naar het reisbureau om te kijken of we wat kunnen ondernemen. We bezoeken ook de Basil I e k. De Nuestra Senora de Agua Santa. Een hele mond vol. Ook wel genoemd: De maagd van het heilige water. “ The virgin from the holy water”. Het verhaal gaat namelijk dat op 30 januari 1904 er een man op een paard een val van een brug maakte van 70 meter hoogte. Hij moet tijdens zijn val geroepen hebben “ Holy mother of the holy mother” en toen mankeerde hij niets toen hij op de bodem aankwam. Grote schilderijen die dit uit beelden zijn in de kerk te bewonderen evenals levensgrote gruwelijke taferelen van vulkaanuitbarstingen van de vulkaan Tungarahua die zelfs 15 dagen geleden nog lava spuwde. Helaas is deze vulkaan weer tot rust gekomen.
Banos betekent ook “baden”. En baden hebben ze genoeg. Of beter gezegd hotsprings. De vulkaan Tungarahua geeft ook warmwaterbronnen. Op 5 minuten lopen 피마 naast de waterval is de oudste hotspring. Het water wordt dagelijks verversd en is van half vijf in de morgen tot 10 uur in de avond geopend. Het water ziet er bruin uit maar dat is van het magnesium, sulfaat en andere mineralen die erin voorkomen. Het moet heel gezond zijn en vooral voor oudere mensen schijnt het heilzaam te zijn voor de spieren.
De naam van deze hotspring is “ Piscinas de la Virgin” Maagd Maria schijnt haar voet voor het eerst hier verwarmd te hebben.
Wij gaan er ook naar toe en ik moet zeggen, het voelt geweldig. 10 minuten in het 42 graden hete bad en dan EVENTJES onder het ijskoude water van de waterval. We zitten hutje mutje in het bad, zo druk is het. Maar alles gaat heel gemoedelijk. In de weekenden zijn er zelfs vele wachtenden voor u.

Met een 42 graden warme leef en genietgroet wensen wij jullie een fijn weekend.

Piet.

Banos, donderdag 6 september 2012.

Vanmorgen zaten we al voor het ontbijt in de hotspring. 10 minuten in 42 graden en dan onder de ijskoude waterval en date en keer of 5. Je bent dan helemaal klaarwakker en je hebt een geweldige eetlust.
Daarna naar het station om een busticket naar Cuenca te kopen voor aanstaande zaterdag.
We kwamen ook langs een brug over een ravijn waar zojuist iemand vanafsprong. Bridge junoing. Je gaat niet recht naar beneden maar je maakt een jump onder de brug door.
Opvallende zaken in Banos:
Allereerst de hotsprings en daarna de adventures, paardrijden in de Bergen, mountainbike is erg populair Maar vooral afdalingen over de zeer diepe ravijnen zijn zeer populair maar ook raften doen veel jongelui.. Bijna alles heb ik al gedaan in Nieuw Zeeland. Wij zijn wel met een kleine cabine aan een kabel over een diepe ravijn gegaan om zo dicht mogelijk bij de dubbele waterval te komen.
We hebben in de middag ook een buggy gehuurd en zijn 3 uur de Bergen in getrokken en een aantal watervallen bekeken want die zijn er hier genoeg.
Het was een heerlijke ervaring met heel veel herrie achteronze rug. Maar het geweer was meer dan mooi dus de vergezichten waren ademloos.
Natuurlijk zijn dit de grotere dingen maar als je oog hebt voor het kleine zie je o zoveel op een dag.
Zo hebben we hier al verschillende begrafenisstoeten door de straten zien trekken. De kerk wordt van te voren door ontzettend veel grote bloemstukken opgesierd. Bij elke kerkbank links en rechts staat een groot bloemstuk en het altar is EEN bloemenzee.
We kwamen ook langs enkele soevenirwinkeltjes waar men ivoren producten vervaardigde. Niet van de slagtanden van een olifant maar van de Tagua palm die alleen in enkele landen rond de evenaar groeit. Een plant met uitzonderlijke grote vruchten en elke vruacht bevat vele grote zaden. Al een ganzenei zo groot. ( zie foto”s)
Maar het meestopvallend is, zijn de ontelbare snoepwinkeltjes. Wat een ontzettende zoetekauwen. Het moeten er honderden zijn. Soms 30 snoepstalletjes nasst elkaar. Ze verkopen alleen maar snoep. In de meeste winkeltjes hangt in houten haak en overall is men bezig om van meters lange dike draden snoep te maken. Het snoep heet Melcocha. Het waordt van suikerriet gemaakt. In allerlei smaken, kleuren en formaten. Echt heel opvallend natuurlijk proberen wij het ook uit maar weten al snel dat de tandartsen het hier druk moeten hebben. Nee toch niet denk ik als ik de tranden bekijk. Van jong tot oud snoept men hier de hele dag. Dus zijn e rook vele dike mensen. Vooral vrouwen hebben een behoorlijk omvang. Maar dat schijnt ze niet te deren want ze kleden zich allemaal in hele strakke en felgekleurde maillots.
Zo zie je, elk land heeft zo zijn eigen eigen(N)aardigheden.

Morgen de laatste dag in ons gezellige hostel. Voor nu een fijne, warme zoete groet van ons en leef en geniet van alles ook als is het een beetje TE zoet.

Piet

Banos, vrijdag 7 september 2012.

Een dag om alles voor te bereiden voor de busreis naar Cuenca, morgenvroeg. Ook hebben we al een hostel geboekt in Cuenca. Het word teen busrit van een uur of 8, maar dat is hier nooit zeker. Altijd spannend, ook waar we weer tercht komen. Is het een schoon hostel, hebben ze warm water en een goed ontbijt. Maar dat is reizen zonder van te voren alles vast te leggen. Ook de prijs is natuurlijk belangrijk. Niet te duur. Vandaag ook alle was nog een keer laten doen zodat we weer een tijdje vooruit kunnen. Altijd lopen we mee naar de wasmachine om aan te wijzen dat we een koud programma willen en als het in de droger moet dan op het delicate programma.
Vandaag kunnen we het op een natuurlijke manier laten drogen want het weer is wederom prachtig.
Daarom besluiten we eerst in een van de gaarkeukens te gaan lunchen en om daarna een flinke wandeling te gaan maken naar de San Martin kloof en naar het viewpoint van de Tangarahua vulkaan die twee weken geleden nog actief was. Ook staan er regelmatig borden naar de weg die de mensen naar de juiste plaats evacueren al ser weer een uitbarsting komt zoals in 2008 waar iedereen het dorp moest verlaten.

Verder vandaag veel geschreven maar dat zullen jullie wel zien als jullie wakker worden.

Ik ben weer :”bijgeschreven”. Hopelijk genieten jullie ervan. Hopelijk hebben ze in Cuenca ook een goed internet.

Een laatste lieve leef en genietgroet van ons beiden vanuit een “sweet” en “hotspring” Banos.

Piet

• 08 September 2012 - 04:01

Cynthia:

Thanks for your phone call and good birthday wishes. We are flying to Wanaka tomorrow. Some of your photo are beautiful. Have got some lovely flowers to go up to Brendan. Aaron likes to go up, Geoff finds it very hard.
    Love and hugs Cynthia xox

• 08 September 2012 - 16:20

Bauke:

Hoe gaat het eigenlijk met jullie spaans??????

• 10 September 2012 - 23:27

Herman En Hanny:

Weer alles bij gelezen, groetjes uit Gennep.

• 10 September 2012 - 23:27

Herman En Hanny:

Weer alles bij gelezen, groetjes uit Gennep.