Over de Andes. - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van piet lagarde - WaarBenJij.nu Over de Andes. - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Over de Andes.

Blijf op de hoogte en volg piet

10 September 2012 | Ecuador, Cuenca

Cuenca, zaterdag 8 september 2012.

Beste allemaal,

Vandaag “verhuizen” na 5 dagen Banos. 5 dagen in een heel gezellige omgeving met elke dag een geweldig ontbijt op het dakterras met mooie vergezichten. Altijd weer spannend waar je weer terecht gaat komen. Om 9 uur lopen we naar het busstation. De tickets hebben we al en de plaatsen voorin de bus ook. Dachten we!!! Want als we in de bus komen zit er een oude mevrouw en een jong meisje, kleindochter? Ze zijn niet te bewegen om ergens anders te gaan zitten. Ik denk dat de mevrouw dicht bij de televisie wil zitten van wegeslechte ogen. De chauffeur krijgt na lang aandringen de jongedame op een andere plaats. Ik ga naast de mevrouw zitten maar deze wil ook niet opschuiven zodat ik 2 uur lang, tot de overstapplaats Riobamba opgevouwen zit. Maar er zijn ergere dingen in de wereld.
Maar na twee uur zijn onze plaatsen in de andere bus ook al bezet. Gelukkig kan ik wel voorin zitten zodat ik mijn benen wat kan uitstrekken want weer 6 uur opgevouwen zitten is wel wat veel van het goede. Maar al gauw hebben wij met handen en voeten contact met de locale mensen in de bus.
Via Guamote,Alausi,Chunchi, Canar en Azogues komen we om 17.45 uur in Cuenca aan.
Maar wat een enerverende tocht door de Andes. Prachtige vergezichten, diepe afgronden, besneeuwde bergtoppen, bergdorpjes, vrouwen in prachtige gekleurde kleren met lange zwarte vlechten en ook nog een uur lang in de wolken (dichte mist) gereden. En dan met die diepe afgronden naast je!!!! 6 uur op 3000 tot 3500 meter hoogte over de Andes. Fascinerend.
Men had ons verzekerd dat de bus direct naar Cuenca zou gaan maar onderweg pikte de chauffeur met zijn bijrijder elke passagier op die zijn hand op stak om voor een paar muntjes in het volgende dorpje weer afgezet te worden. Dus het was een komen en gaan en omdat ik op de eerste stoel zat moest iedereen met “volle baggage” langs mij heen.
Maar iedereen is aardig en ook hier kent, “ een lach alle talen”.
Wij rijden met een taxi 5 minuten naar ons Hostel “Monasteria”. Een oud klooster. Aanbellen en op de zesde verdieping vinden we onze kamer. Wat een uitzicht en dan op 2500 meter hoogte. Ons hotel is omringd door kerken en een kathedraal. Ook zien we vanuit ons hostel de markt en de bloemenmarkt.
We hebben de hele weg niets gegeten en bijna niet gedronken want anders wordt het toilet een probleem omdat de bus maar EEN keer een sanitare stop heeft.
Wij op zoek naar een restaurant en vragen op goed geluk aan een mevrouw of zij een goed restaurant weet. En ja hoor zij wijst ons de weg naar Eucalyptus. Wel wat duurder maar heel goed. En dat is het ook een geweldig diner in een geweldige omgeving. Gerund door een Hongaarse jonge vrouw en een wat oudere Engelsman. Om 9 uur kruipen wij omringd door kerktorens onder de dekens want het kan op deze hoogte ‘s nachts flink afkoelen.

Een lieve leef en genietgroet van ons vanuit Cuenca op 2500 hoogte tussen de bergen.

Piet

• 10 September 2012 - 09:24

André En Willemien:

Grandioos, wat jullie weer ervaren op deze tocht. Heel anders dan de andere, maar ook weer fascinerend. Geniet ervan met volle teugen! En al die fantastische foto's zijn weer om te smullen.
    Een beetje jaloers ben ik wel (André niet).
    Liefs uit Luyksgestel

• 10 September 2012 - 09:48

Riek:

Ja, dat is niet zo leuk om zo strak te zitten he. En dan nog zo lang. Maar afijn.
    Wij hebben gisteren een geweldige Braderie gehad. Ongeveer 10.000 mensen zijn er geweest. Het was ook fantastisch weer. 27 graden. Dus het bier vloeide volop. Bij mij niet hoor.
    Geniet maar lekker door.