Wie wordt de miljoenste ?????? - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van piet lagarde - WaarBenJij.nu Wie wordt de miljoenste ?????? - Reisverslag uit Casablanca, Marokko van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Wie wordt de miljoenste ??????

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

20 Juli 2012 | Marokko, Casablanca

Udenhout, vrijdag 20 juli 2012

Beste allemaal,

Ja wie wordt de miljoenste die mijn weblog opent? Helaas kan ik dat zelf niet zien en ook de makers van "Waarbenjij.nu" kunnen mij dat niet vertellen. Maar misschien kunnen jullie jezelf melden. Kijk links onder op de weblogpagina en je ziet het aantal pageviews. Nu staat de teller op ongeveer 999.024. Dus wie weet, ken ik de miljoenste "pageviewer" over een paar dagen. Wie zich meldt kan een prachtige foto komen uitzoeken van een van mijn reizen.

Op 23 juli is de weblog niet bereikbaar want de weblog "Waarbenjij.nu"wordt vernieuwd en nog gebruiksvriendelijker gemaakt en geeft straks nog meer mogelijkheden. Op 23 juli worden alle gegevens overgezet. Ik ben ook benieuwd hoe deze weblog er dan uit gaat zien en of het nog gemakkelijker wordt om je verslagen en foto's te plaatsen.

De afgelopen dagen hebben we tussen de regenbuien volop in de tuin gewerkt én het resultaat mag gezien worden. Dus hebben we weer meer tijd om onze volgende reis voor te bereiden. Maar daarover volgende keer meer. Nu de verslagen van Marrakech naar Casablanca.

Safi, maandag 11 juni 2012
Marrakech – Safi 315 km.

Alles weer gepakt en gezakt en wij denken dat we na een uurtje weer weg kunnen. Om 8 uur is Mohammed er weer. Susan blijft op de camping achter en ik ga met Mohammed naar een auto-onderdelenwinkel. Wij rijden wel een half uur door allerlei straatjes en buurtjes. Zij hadden een zekering maar die paste net niet. Geen probleem want met een stanleymes werd deze op maat gemaakt. Spannend toen hij probeerde te starten. NIETS. Dus nu moesten we naar een “ echte” garage. Hij kende wel iemand die ZEER goed was met de stroomvoorziening van elke wagen. Maar daar aangekomen was alles nog op slot. Bellen naar de “ patron” en na een half uur verschijnt de “ patron “ in een hagelwitte Jelabba. Eerst omkleden toen 3 minuten luisteren en doormeten en hij wist het probleem. Auto boven de put geduwd en na wat “ sloopwerk” haalde hij de boosdoener tevoorschijn. Terug naar de materialen winkel maar die hadden dit voorwerp niet op voorraad. Dus weer terug en de “ patron” sprong in de wagen en alweer na een half uur kwam hij terug met een onderdeel van de sloop. Na een uurtje konden we de auto weer proberen en ja hoor meteen weer het vertrouwde motorgeluid. Na 15 euro voor de arbeid en 30 voor het onderdeel betaald te hebben, konden Mohammed en ik weer naar Susan op de camping. Die begon zich al aardig ongerust te maken want het was inmiddels 12 uur. Mohammed gaven we een flinke fooi en wij namen nog een breakfast want een honger dat wij hadden!!!!
Op weg naar Essaouira en misschien nog wat verder.
Om 3 uur komen we na een saaie rit in Essaouira aan. Een prachtig haventje. Een lunch aan de atlantische Oceaan en wat slenteren door de prachtige nauwe straatjes van de medina. Om 5 uur besluiten we verder te rijden want we wilden nu 1 nacht in een Auberge of hotelletje slapen. Het was een prachtige route langs de kust. Een zeer afwisselend landschap. Zee, rotsen, zoutpannen, herders, resorts, villa’s, heel armoedige dorpjes en huizen en nog veel meer. Tegen acht uur zochten we in Safi een onderkomen. Het werd een Auberge “ Ryad du Pecheur” in Marokkaanse stijl met uitzicht op de Atlantische ocean en ik moet zeggen dat je dan al snel de sores met de auto vergeten bent.

Mohammedia, dinsdag 12 juni 2012.

Safi – Casablanca 288 km.

Na een goed ontbijt vertrekken we zonder startproblemen richting Casablanca. Eerst weer een lange afwisselende kustweg naar El Jadida en via Azemmour naar Casablanca.20 km ten noorden moet er 4 sterrencamping aan de kust zijn. Wij rijden dus dwars door Casablanca. Zo groot en zo druk. Zonder Tom Tom zou ik er niet aan begonnen zijn maar de Tom Tom loodst ons behendig door deze wereldstad. Om 6 uur vonden we na een paar keer vragen de camping L’Ocean Bleu. Ook hier was de grond ontzettend hard maar ook hier hadden ze kleine huisjes die je kon huren. Voor 3 nachten zouden we 650 Dirham betalen als Nederland van Duitsland zou winnen en 600 Dirham als Nederland zou verliezen. Helaas werd het dus 600 Dirham. 20 euro pernacht met warme douche en toilet EN we konden ons eigen potje koken.
Wij zouden hier 3 nachten blijven. De temperatuur was heel aangenaam door de frisse zeewind.

Mohammedia, woensdag 13 juni 2012.

We proberen vandaag gewoon de auto te laten staan en rond “ons “ huisje te blijven. De was doen en 2 x een weblog versturen. Wat een luxe. In ons huisje was een koelkast met vriesvak en hoefden we dus maar 1 x naar de Marjane. Een paar keer maken we een lange wandeling langs de zee en kijken we naar een prachtige sunset. Veel gasten zijn er niet. Een stuk of tien campervans. Tenten zijn een uitzondering. Maar alles wordt blauw en wit gekalkt. Gekalkt want keien, bomen, muurtjes, toiletblokken en noem maar op. Het heet niet voor niets L’OCEAN BLEU.
Langs de zee verschijnen geweldige appartementencomplexen en resorts. Voor vooral Fransen, Italianen en Duitsers en rijke Marokkanen die hier hun tweede onderkomen hebben. Maar er zijn ook half afgebouwde projecten. De economische crisis in Europa? Ik denk het wel. Deze luchtballon gaat een keer doorgeprikt worden. De luxe appartementen worden afgewisseld door sloppenwijken wat de komende jaren ook een groot probleem gaat worden. De verschillen worden TE groot.
Vandaag dus niet zoveel te melden. Morgen gaan we met de taxi naar Casablanca want we willen toch wel eens een Moskee van binnen zien en dat is hier mogelijk. De wereldberoemde Hassan 2 moskee.

Casablanca, donderdag 14 juni 2012.

Om 9 uur staat de taxi klaar.Mohammedia naar Casablanca is zeker een uur rijden. Je moet namelijk door al die verkeersdrukte. Ook het parkeren met je eigen auto is een probleem en onze taxichauffeur brengt ons na wat getoeter op elke plaats die het bezichtigen waard is. Maar wij wilden toch vooral de Hassan 2 Moskee zien en de sfeer van de Quartier Habour (Medina) proeven. Het koninklijk Paleis wordt zo zwaar bewaakt dat je er alleen maar op een grote afstand iets van kunt zien. 12 euro per persoon armer maar met een grote gratis plastic zak voor je schoenen lopen we de Moskee binnen. Wat een pracht en praal en wat een vakmanschap. Hassan 2 liet de moskee bouwen voor zijn 60ste verjaardag.Vlak aan zee door een Franse architect ontworpen. De minaret is 210 meter hoog en op de top bevindt zich een lazerstraal die op Mekka gericht is. Het dak kan open en de beste en mooiste en duurste materialen zijn hier verwerkt. Het is de derde grootste moskee in de wereld. Er kunnen 25000 mensen binnen en daaromheen nog eens 80.000 !!!! Er zijn 41 zeer grote fonteinen om je te wassen voor het gebed. 6000 topvaklieden hebben hieraan gewerkt. Het mozaik inlegwerk is fabuleus evenals het houtsnijwerk. Het graniet en marmer blinkt zo dat je je erin kunt spiegelen. Wat een pracht en praal.
Maar een half uur vandaan zijn de sloppenwijken.Ongeveer 1/3 van de bevolking van Casablanca woont in deze wijken van kartonnen of plastic huizen, zonder onderwijs, zonder stromend water, zonder electriciteit, zonder sanitair, zonder werk en vaak zonder HOOP. Veel vooral jonge mannen voelen dat ze niets te verliezen hebben en zo worden de sloppenwijken een broedplaats voor fundamentalisten. In 2003 pleegden 13 jongemannen zelfmoord door bommen tot ontploffing te laten komen waarbij 35 mensen om het leven kwamen. De regering onderkent het probleem en probeert met speciale programma’s de mensen een toekomst te bieden. Er worden duizenden en duizenden huizen gebouwd want men wil de sloppenwijken slopen. Maar de huizen zijn te klein en te duur voor deze mensen.
De komende jaren zal het bieden van een toekomstperspectief de grootste uitdaging worden voor de regering want anders zijn de gevolgen niet te overzien. Niet voor niets is de politie overal zichtbaar aanwezig. Overigens erg vriendelijk en behulpzaam. Maar elke grote plaats die je in of uitrijdt staat politie, die steekproefsgewijs je papieren controleert. Overigens hebben we ons NIET
1 x onveilig gevoeld. Overal ontmoeten wij vriendelijke behulpzame mensen. Nog steeds kent een lach vele talen.
Om 2 uur brengt de taxi chauffeur ons weer terug naar L’Ocean BLEU die ondertussen nog blauwer en witter geworden is. Want de 2 drukste maanden komen eraan. Juli en augustus zijn de topmaanden want dan komen de marokkaanse families vakantie vieren. Vooral aan zee voor de verkoeling want in de binnenlanden kan het zo’n 50 graden worden.

Beste allemaal, volgende keer probeer ik onze Marokkaanse reis af te sluiten. Dus tot volgende keer en dan hoop ik te melden wie de miljoenste keer mijn site geopend heeft.

Voor nu een warme leef en genietgroet van ons.

Piet

• 20 Juli 2012 - 17:25

Betsy:

Dag Suzan en Piet,

Wat een mooie foto's en verhalen weer!Geniet er steeds weer van.
    Groetjes en hopenlijk kom je na het vernieuwen van de site weer terug.

• 22 Juli 2012 - 10:29

Margriet Gulickx:

Helaas Piet, ik ben niet de miljoenste.
    Is er voor de 1000258ste bezoeker ook een prijs hahahahahahaha!!!!!!!

• 23 Juli 2012 - 11:54

Hallo Piet En Susan:

Even wennen aan de nieuwe lay-out, maar het is voor het oog allemaal wat minder fel en daardoor aangenamer om te lezen. Fijn om weer iets te lezen over jullie. Lekker even een tussenstop in Udenhout, waar het weer nu ook ineens beter is. Ook hier kun je lekker fietsen ( met je kleinkind??) en een rondje Biezenmortel is dan zomaar een mogelijkheid. Weet dat jullie altijd welkom zijn hoor. Geniet weer van het thuis zijn en de voorpret van weer een nieuw avontuur. Als jullie trouw jullie verhalen en foto's blijven doorgeven reist iedereen eigenlijk een beetje mee door al die landen . Heel fijn en wat ons betreft: blijf dat maar doen. Of we de miljoenste zijn konden we niet echt ergens ontdekken, zelfs niet met jouw aanwijzing. Waarschijnlijk doen we iets niet goed. Hartelijke groeten!!

• 23 Juli 2012 - 11:56

Bart En Tineke:

Bij de nieuwe lay-out even goed letten op het plaatsen van je naam dus. Wij waren het hoor Piet........Bart en Tineke, maar dat had je misschien al begrepen uit het rondje Biezenmortel.
    Groetjes

• 23 Juli 2012 - 20:52

Herman En Hanny:

Piet, inderdaad een andere lay-out, even wennen.
    Leuk om je afgelopen vrijdag te zien met Susen, want dat gaat weer een hele tijd duren.
    Tot gauw,
    Hanny en Herman en Keetje