Auto pech......... - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van piet lagarde - WaarBenJij.nu Auto pech......... - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Auto pech.........

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

14 Juli 2012 | Marokko, Marrakesh

Udenhout, zaterdag 14 juli 2012

Beste allemaal,

Dat is té lang geleden maar hier ben ik dan weer met de volgende reisverslagen. Van Marokko probeer ik elke dag een verslag te schrijven maar van Spanje zal het meer een samenvatting gaan worden omdat voor velen al zoveel bekend is.
Wij zijn begin deze week thuisgekomen en hebben eerst even alles weer op orde gebracht. Alleen het weer werkt hier nog niet echt mee en daarom moet de tent nog even wachten om goed schoongemaakt te worden. Heerlijk om weer in de tuin te kunnen werken en ondertussen te kunnen genieten van al die prachtige herinneringen. Ook hebben we nu de tijd om die duizenden foto's te bekijken.
Ondertussen zijn er ook veel vrienden en familieleden jarig geweest. Ik ben jullie niet vergeten hoor maar de gelegenheid onderweg om dat te doen viel vaak tegen. Dus Anita, Jac, Lea, Carla, Ingrid, Zr. Paulino en Milou nog van harte gefeliciteerd en nog vele fijne en gezonde jaren samen met jullie dierbaren om je heen.

Dus ik pak de "schrijfdraad" weer op in Marrakech.
Veel leesplezier en leef en geniet van de momenten.

Marrakech, woensdag 6 juni 2012.

Gorges du Dades – Marrakech 350 km.

Na een super lekker ontbijt vertrekken we al om half 9 richting Marrakech. Met een beetje weemoed laten we de prachtige Gorges achter ons. Het eerste gedeelte was dezelfde weg maar toch ook weer anders als je alles van de andere kant kunt bekijken. In El Kelao M Gouma of te wel stad van de rozen. Een streek met vele wilde rozen waar ze van alles van maken. Vele winkeltjes verkopen alleen maar rozen producten. Rozenwater, rozenolie, rozenparfum, rozen….., rozen…… en rozen……. Hier kopen we de nodige flesjes rozenwater als souvenir voor onze vrienden. In Ouarzazate maken we nog wat foto’s van de filmstudio’s. Want Ouarzazate is het Hollywood van Marokko. Het wordt daarom ook wel Ouallywood genoemd. Films waarvan men denkt dat ze in Tibet, Tome, Somalie of Egypte gemaakt zijn worden hier opgenomen. De opnames van Jewel of the Nile, Kingdom of Heaven en vele anderen zijn hier opgenomen. Hier zijn we ook negen km van de weg gegaan om de door de Unesco beschermde Kasba te bezoeken. Hier rondlopend lijkt het of de tijd heeft stil gestaan. Hier is de film “ Jesus van Nazareth” en Gladiator opgenomen. Het is de Kasbah Ait Benhaddou.
Na 2 uur en een lunch weer verder op weg naar Marrakech. We moesten de hoge Atlas over. Dat werd alweer een onbeschrijflijke adembenemende tocht. 4 uur van ohhhhh, ahhhhh. We rijden maar 20/30 km per uur. Wat kan de natuur genadeloos zijn maar ook zooooo mooi,.
Om 7 uur in de avond bereiken we Marakkech. Na een paar keer vragen aan en politieagent vonden we de camping :” Relais de Marrakech” . Voor het eerst in Marokko een camping waar je U tegen zegt. Het is werkelijk een oase net buiten Marrakech. Maar voor de tent was de ondergrond toch weer veel te hard EN zonder schaduw. Weer volledig ingericht voor campervans. Maar ….. er ware ook moderne Nomadententen te huur. Na wat onderhandelen kregen we een prachtige tent. Met heel veel ruimte en heet water en toilet. En het zwembad en groene ligweide voor onze deur. Het is er ook heel rustig want het hoogseisoen is van maart tot april/mei. Juli en augustus zijn te heet. 45 tot 50 graden.
Maar wij zouden hier min of meer noodgedwongen 5 nachten blijven.

Marrakech, donderdag 7 juni 2012.

Vandaag een echte luilakdag. De is, wat schrijven, de weblog bijwerken, zwemmen, wat koken en elke dag even naar Marjane, de supermarktketen in Marokko. Dus vandaag is er niet veel bijzonders te melden of het moet het temperatuursverschil met Holland zijn. Elke dag rond de 35 graden hier. Met tegen de avond werkelijk een stevige wind die rond 9 uur gaat liggen.

Marrakech, vrijdag 8 juni 2012.

Om 7 uur weer opgestaan want dan is het werkelijk zeer aangenaam. Om 10 uur moet je de schaduw opzoeken of het prachtige zwembad. Zeker tot 7 uur en dan wordt het zeer aangenaam. In de nacht heb je zelfs een deken nodig. Hier ontmoeten we Harry en Ge uit Leeuwarden. Zij rijden ongeveer dezelfde route als wij. Vaak even een praatje en wat ervaringen uitwisselen. Harry blijkt ook in het onderwijs gezeten te hebben en heeft zelfs nog de Wichelroede bezocht voor Techniek biedt zoveel meer. Heel gezellig. We besluiten om samen een taxi naar de stad te nemen. 60 Dirham heen en na 8 uur 90 Dirham terug. 10 Dirham is ongeveer een euro. Je hebt hier Grand Taxi, dat zijn allemaal oude diesel Mercedessen en Petit taxi zijn allerlei kleine wagentjes. Het is vrijdagmiddag en we weten inmiddels dat dan vele winkeltjes gesloten zijn voor het vrijdagmiddag gebed. Maar in Marrakech zijn er nog voldoende open en voor het eerst zien we hier ook veel meer toeristen. Van hieruit worden er vele toertochten georganiseerd. Wij bekijken de Loutoubia Moskee met zijn hoogste en mooi uitgevoerde minaret. Helaas mag je geen enkele moskee in. Na een uurtje ronddwalen in de medina en de souk zijn we naar het centraal plein gegaan “ Djemaa El Fna. Elke avond 7 dagen per week is het hier een waar openlucht theater. EEN keer moet je die drukte meegemaakt hebben, zegt men. Hier zie je slangenbezweerders, apen met broekjes en jasjes aan, acrobatiek, en ontelbarte eettentjes die het hele plein zo nu en dan in BBQ rook zetten. Wij zoeken een dakterras op om deze georganiseerde chaos goed te kunnen bekijken. Ook kunnen we door goed in te zoomen wat bijzondere foto’s maken. Op het plein is dat niet mogelijk zonder grote ruzie of zelfs problemen te krijgen. Vrouwen houden er al helemaal niet van om op de gevoelige plaat vastgelegd te worden.Ze komen meteen op je af en vragen om geld. Dus geen foto’s van bijvoorbeeld een slagenbezweerder want dan staan er meteen een paar mannen om je heen die geld willen zien. Ook kan men er best agressief benaderd worden door bijvoorbeeld vrouwen die een hennah tattoo willen aanbrengen. Wij zagen dat een vrouw een vrouw ongevraagd op een stoeltje duwde en haar hand begon te schilderen. Maar toen ze op wilde stappen moest zij 250 Dirham betalen. Je moet hier dus uitkijken en duidelijk laten merken dat je iets niet wilt. MAAR verder zijn de mensen overal heel vriendelijk. Ook hier is de uitdrukking; Een lach kent alle talen op zijn plaats.
Hier op het dakterras konden we ook zien dat we in een open wereld leven
Duizenden schotels zorgen ervoor dat de hele wereld in elke huiskamer komt.
Om 10 uur verlaten we het plein en brengt de taxi ons terug naar “Le Relais de Marrakech”.

Marrakech, zaterdag 9 juni 2012.

Vandaag blijven we de hele dag op de camping. Alleen even een “ uitstapje” naar supermarkt Marjane. Dus wordt het een dag van lezen, schrijven, zwemmen, slapen, de laatste keer nog een keer de was, hier en daar een praatje en wat organiseren voor het vertrek van morgen.
Niet zoveel bijzonders om daar een lang verhaal van te maken.
Morgen zouden we verder trekken, richting Atlantische Oceaan.

Marrakech, zondag 10 juni 2012.

Alles gepakt en gezakt nog eventjes een frisse douche en dan weer op weg. Op weg naar Essarouira. Dachten we! Toen we de auto wilden starten hoorden we: NIETS. In ieder geval geen draaiende motor. Voor vertrek nog een nieuwe accu laten plaatsen dus daar zou het niet aan moeten liggen. Voor de zekerheid sluiten we de accu aan op de auto van Harry en Ge die vlak achter ons staan. Niets, dus moet het een ander, groter probleem zijn. Een Marokkaanse man die een weekendje met zijn gezin op de camping staat, ziet alles rustig aan en vraagt in goed Engels of hij mag helpen. Het is een stroom problem en geen accu probleem. Het kan een zekering zijn en dan is het zo opgelost of het kan een probleem zijn met de stroomvoorziening. Maar als je hem aanduwt dan start hij onmiddelijk, zegt hij. Dus wij de auto met een paar mannen aangeduwd en ja hoor hij start onmiddelijk. Wij vertellen ook de eigenaar van de camping het probleem en hij pakt zijn telefoon en belt meteen iemand die misschien kan helpen. Na een uurtje verschijnt Mohammed, een automonteur. Hij denkt dat de zekering kapot is en dat het probleem zo verhopen is. MAAR vandaag is het zondag dus zijn alle winkels en garages gesloten. Morgenvroeg zou hij terugkomen en het probleem helpen oplossen.
Dus dat werd weer een dag van luieren……………….. maar dat is hier geen straf.

Voor nu weer even genoeg te lezen. Wij wensen iedereen een fijne en hopelijk een zonnige vakantie, waar dat ook mag zijn.
Leef en geniet van de momenten en ik hoop weer wat sneller van ons te laten horen.

Piet

• 14 Juli 2012 - 10:24

Ine Seegers:

Prachtige foto's Piet en Susan, maar ik voel gewoon de zinderende hitte. Voor mij geen Marokko in deze tijd van het jaar. Maar dat jullie van deze reis genoten hebben voel ik ook. Wat is het leven toch heerlijk als pensionado. En jullie kunnen je nu weer opmaken voor de volgende grote reis. Leuk je vanmorgen nog even telefonisch gesproken te hebben Piet en zelfs Susan ook nog even aan de telefoon gehad te hebben. Wij wensen jullie nog een paar mooie weken samen met de kleinkinderen toe en dan op naar het volgende avontuur.
    Een fijn weekend nog.
    Groetjes Marcel en Ine

• 14 Juli 2012 - 11:53

Riek En Tonnie:

Zo, je stem weer gehoord. Altijd fijn.
    En gezien natuurlijk ook via skype samen met Susan. Nu wassen, tuinieren en van de kleinkinderen genieten. Over enkele weken zijn jullie weer vertrokken. Leuk hoor. Lekker doen waar je zin in hebt.
    Geniet weer van de komende reis. Ik ben druk aan het werken voor een groot evenement in Heesch. Er komen ongeveer 100 kramen, kinderattracties, live muziek, sport, spel en dans. Een hele grote klus maar ik vind het erg leuk om te doen, samen met enkele ondernemers. Allemaal vrijwilligerswerk. Je moet iets te doen hebben als je thuis zit. Mag al enkele maanden niet meer gaan lopen/wandelen want ik heb hielspoor. Erg vervelend, dus beetje rustig aan. Tot skypes of i.d.

• 14 Juli 2012 - 13:51

Herman En Hanny:

Dat was inderdaad een hele tijd geleden, maar je denkt dan geen bericht is goed bericht. Ik moet wel steeds denken hoe heet het daar is, veeeeel te heet voor mij, in verschillende landen waaronder Spanje, Amerika is het ook heel erg, s'nachts nog boven de 30 graden. Maar bij jullie koelt het dan s'avonds gelukkig af, dan kun je weer bijkomen en wat ondernemen.
    Zie je ook nog iets van de tour Piet, of denk je daar ook niet aan.
    Ik hoor wel wanneer je weer weg bent, groetjes van Herman en mij.

• 14 Juli 2012 - 17:19

Corrie Van Baast:

Het is heel bijzonder: donderdag op een feestje vroeg een kennis mij waar Piet was....Al een tijdje niets meer gehoord. En jawel. Daar istie weer. Weer met mooie foto's en interessante verslagen.
    We lezen weer graag verder.
    Vele groeten ook aan Susan uit een regenachtig Berkel-Enschot van Joop en Corrie.