Eindelijk!!! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van piet lagarde - WaarBenJij.nu Eindelijk!!! - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Eindelijk!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

08 Juni 2012 | Marokko, Marrakesh

Marralech, vrijdag 7 juni 2012

Beste allemaal,

Eindelijk kan ik een aantal verslagen versturen vanuit een warm Marrakesch. Buiten Marrakech hebben we een prachtige camping gevonden met wifi. Nu zit ik vlak bij een zwembad een p[aar verslagen te versturen. De verbinding is wel langzaam maar we hebben de tijd. Ik probeer ook foto's te plaatsen maar later volgt de beschrijving.

Madrid, donderdag 24 mei 2012.

Rita en W il hadden niets teveel gezegd.De volgende dag met de metro naar Madrid. 10 minuten lopen en 25 minuten later waren we in het centrum van Madrid. Ons eerste doel was het Prado Museum maar om daar te komen moesten we een omweg maken omdat ere en demonstratie aan de gang was vanwege de bezuinigingen. Voordat we het museum ingingen nog even op een bankje genoten van onze “rugzaklunch”. 4 uur hebben we daarna rondgedwaald door het museum. Wat een meesterwerken waren daar te bewonderen. Meer dan 7000 stuks. Hoya, Picasso, Velasquez en ga zo maar door. In de middag een museum bezoeken is oiok prakisch van wege de temperatuur buiten. Wat verder opviel was de stad zo ontzettend schoon was. Geen prulletje op de grond. Opvallend was ook dat vooral veel vrouwen rookten,. We gingen daarna nog een wandeling maken door de botanische tuinen, naast de Prado. Om 8 uur keerden we met vermoeide voeten maar vele indrukken rijker teruig op onze camping. Altijd weet Susan weer snel een heerlijke maaltijd op de kleine campingtafel te toveren. Ondertussen stroomde de camping aardig vol met rood witte kleuren. Vele campers voorzien van Atletico Bilbao vlaggen vulden de hele camping. Morgen zou de finale gespeeld worden tussen Barcelona en Atletico Bilbao. Geen Barcelona fans op de camping maar de volgende dag in de stad konden we ook deze supporters ontmoeten. Het shirt no. 10 van messi was het meest favoriet. We hadden besloten om de volgende dag wat vroeger naar Madrid te gaan vanwege de hoge temperatuur. 35 graden.

Madrid, vrijdag 25 mei 2012

Om 9 uur zaten we in de metro. Deze was ook al aardig gevuld met Barcelona en Atletico Bilbao fans. Zij maakten er een heel dagje uit van We bezochten nog 2 musea. Het Thyssen Bornemisza museum en het “ Centre de Art Reina Sofia” museum. De laatste was vooral voorzien van moderne kunst maar ook hier kon je werken van Salvador Dali en de zwaarbewaakte Guernica van Picasso bewonderen. Te kort om alles te zien. Maar we wilden nog wat voorbereiden voor de dag van morgen want we wilden weer verder trekken want maandag was de overtocht naar Marokko gepland. Het was opvallend rustig op de camping en hopelijk zou dat ook vannacht zo blijven. En het bleef opvallend rustig, geen feestgedruis en de volgende dag hoorden we waarom. Atletico had met 3 – 0 verloren. Zij lagen nog hun roes uit te slapen toen wij 0m 9 uur vertrokken op weg naar Toledo.

Villanueva de la Reine, zaterdag 26 mei 2012.

Vandaag een tocht van meer dan 400 km van Madrid naar Villanueva. Maar onderweg kwamen we langs Toledo. Eeen prachtig stadje.met super nauwe straatjes. En een groot parkeer probleem.
Heel small maar ook nog eens supersteil. Je moest hier echt je angst overwinnen maar je had niet zoveel keus. Terug was onmogelijk. Het lukte ons om bijna in het centrum een plaatsje te bemachtigen. Wewilden hiet de Cathedral de Toledo en de Santo Tome bezoeken. Toledo is echt een geweldig gezellige stad. Met nauwe straatjes, supergezellige terrasjes, plaza’s en patio’s. Hier komen Joodse, Islamitische en Cristelijke tradities bij elkaar.
De Catedral was adembenemend mooi en groot. Het is hart van katholiek Spanje. Het is een van de meest bezochte steden van Spanje. Voor we verder trokken nog even naar de top van de heuvel aan de andere kant van de rivier om nog een paar mooie overzicht foto’s van Tolede te maken. Om 2 uur op weg naar Cordoba of nog verder. We redden via een kleine omweg want in Consuegra en Campo de Criptana konden we de windmolens bewonderen die bekend waren van Don Quichote.Hier hoort natuurlijk ook de Castilla de La Mancha bij.
Om 9 uur in de avond zochten we een hotel langs de snelweg, de “ Casa de Posta” in het dorpje Villanueva de la Reine. Laat eten is in Spanje geen probleem want om 10 uur komen er nog mensen binnen/buiten voor een hapje of een drankje. Al met al was het weer een indrukwekkende dag met onderweg werkelijk een schitterend landschap. Dwars door central Spanje. Wat een afwisseling en wat een kleurenpracht.De korenvelden, de olijfgaarden en de dorpjes, alle kleuren van een palet worden gebruikt.

Algeciras, zondag 27 mei 2012.

Villanueva naar Algeciras ongeveer 425 km.

Om 9 uur gingen we zonder ontbijt op weg. We hadden nog genoeg brood en andere etenswaren in de auto. Na een uurtje rijden zoeken we meestal een schaduwrijk plekje om watt e eten. Ook nu weer zover je kon kijken kilometers lang olijfgaarden. En tussen de vangrijk alle kleuren Oleander bloemen. Rond 12 uur naderden we Malaga en redden we langs de Costa del Sol. En het moet gezegd worden, het werd een zonnige tocht via Marbella naar Gibraltar. 35 graden en een strak blauwe lucht. En als je zo dicht bij bent moet je natuurlijk naar Gibraltar. Om 2 uur redden we “ de rots” op. En ook al hadden we er niet al te veel van voorgesteld het was de moeite waard. We hadden nog even getwijfeld of wel een kaartje zouden kopen want met auto voor 2 personen was het 32 euro. Maar prachtige vergezichten, de Great Siege Tunnels, de apen en de prachtige St. Michaels Cave waren de moeite waard.
Rond 7 uur vonden we een slappplaats in een prachtig gelegen hotel, zo;n 9 km van de Ferry. Om 9 uur aan tafel en om 11 uur in de avond werken aan ons dagbo. Want zoveel indrukken moet je vast leggen want anders wordt het een grote chaos in je hoofd.
Morgen op weg naar Marokko. Spannend!!!! Zo’n 40 jaar geleden was ik hier ook voor een studiereis Aardrijkskunde. Een van mijn volgers is Elly Teune een lerares van de opleiding die de excursie mede organiseerde. Ja Elly de fijne herinneringen aan toen kwamen weer helemaal terug. Zelfs de dia’s bekijken bij jouw thuis in Loon op Zand kan ik me nog goed herinneren.
Voor Susan is het de eerste keer dat zij Marokko bezoekt.

Ik hoop dat ik de volgende verslagen ook snel kan versturen.
Voor nu een warme leef en geniet groiet van Susan en mij.

• 08 Juni 2012 - 11:17

Riek:

Leuke foto's ga ze straks nog even goed bekijken, want ik moet nu even weg.
    Hier alles oke, net weer terug uit Frankrijk en nu zodadelijk tennis kijken en vanavond gaan we er voor zitten he.
    Voetbal.
    Groetjes vanuit een bewolkt Heesch

• 08 Juni 2012 - 12:56

De Damwijkjes:

Ja, wat is Spanje ook prachtig he...jammer dat zoveel mensen zo'n eenzijdig beeld hebben van dit land, het heeft zoveel te bieden! En Marokko ook prachtig, weer een heel andere wereld, lekker genieten.

Groetjes, Ingrid

• 08 Juni 2012 - 16:37

Ine Seegers:

Ja Piet en Susan, hier houden wij ook zo van. Mooi oude dorpjes, smalle straatjes met de was daar tussen in gespannen, de plaatselijke bevolking die alle tijd lijkt te hebben en gewoon voor op de stoep zit. De mediterrane kleuren en de zon maken je dan zo blij. Heeeeeeeeeeerlijk. Fijn dat jullie er ook zo van genieten. Heb je toch wel airco in de auto Piet? Het is op dit moment hier allemaal oranje wat de klok slaat. Oranje brood, oranje vlees, oranje gebak en oranje kleding natuurlijk, wat een heksenketel toch. Hopelijk is het allemaal niet voor niets geweest. Krijgen jullie daar ook nog iets van mee? Piet en Susan, nog vele mooie dagen en geniet momenten toegewenst.
    Marcel en Ine

• 08 Juni 2012 - 20:16

Herman En Hanny:

Prachtige foto's Piet, fijn dat jullie geen last van de warmte hebben, ook al is daar de vochtigheidsgraad niet zo hoog, het is nog altijd warm.
    Groetjes weer uit Gennep, Hanny en aanhang

• 09 Juni 2012 - 05:52

Graeme:

Hi Piet,
    lovely to read of your travels again and also to see the photos. Particularly the one looking across the river to Toledo. I have here a picture also taken looking across that river looking to Toledo. It was taken 40 years ago when I was young and on a camping tour of Spain Portugal and Morocco. Thanks so much for reviving those memories for me. Happy and safe travelling to you
    Regards from wintery New Zealand
    Graeme and Salend

• 09 Juni 2012 - 17:47

Elly Teune:

Dag Piet en Susan,

Ik ben nog steeds een trouwe volger van jullie. Leuk dat jullie nu in Marokko zijn. Nog steeds een fascinerend land en ik zal met interesse jullie verslagen lezen en foto's bekijken. Leuk!
    Maar Piet, de dia's hebben we bekeken bij Marij Bienert in loon op Zand, wij wonen in Haaren!

Goede reis en geniet met elkaar,
    Elly Teune