Weer op weg!!!! - Reisverslag uit Champignelles, Frankrijk van piet lagarde - WaarBenJij.nu Weer op weg!!!! - Reisverslag uit Champignelles, Frankrijk van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Weer op weg!!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

30 Mei 2012 | Frankrijk, Champignelles

Champignelles, zaterdag 19 mei 2012,

Beste allemaal,

Om 4 uur wakker. Een uurtje nog wat voorbereiden en dan gaan we op weg naar Champignilles. Een klein dorpje zo’n 50 km onder Parijs. Het was prachtig weer en heel weinig verkeer op de weg. We hadden ons voorgenomen om elk anderhalf uur een moment te rusten, de benen te strekken en wat te eten of te drinken. Rond 2 uur kwamen we in Champignelles aan. De huizen op het p[latteland hebben geen huisnummer maar een naam. Het huis van Jordy en Thierry heet: Les Callots. (een ronde gladdes steen). Maar het is niet zomaar een huis. Het is een paradijsje op aarde. Al 7 jaar zijn deze prachtige gebouwen aan het opknappen. Hun woonhuis is al super en ik moet zeggen dat mijn zus Riek en haar man Tonnie samen met Jordy en Thierry een grootse prestatie geleverd hebben.
Wij warden met open armen ontvangen en er volgde meteen een rondleiding. Wat meteen opviel was de stilte. Niets maar dan ook niets dan alleen de geluiden van krekels en vogels. De BBQ stond al klaar en wij hebben heerlijk buiten zitten eten en natuurlijk een glaasje wijn gedronken want we zijn tenslotte in Frankrijk. Jordy zorgde ‘s avonds nog voor een geweldig diner en om elf uur zochten we moe maar uiterst voldaan ons bed op. Het was een geweldige start van onze reis.

Champignelles, Zondag 20 mei 2012.

Om 8 uur werden we gewekt door de vogelgeluiden. Buiten onder het afdak stond al een heerlijk ontbijt klaar. Om 11 uur een tochtje naar de “Boulanger” en naar Saint Fargau naar een groot kasteel en daar nog door de typische Franse straatjes gewandeld. Het was er heel rustig en je zag alleen de mensen met stokbroden op weg naar huis wandelden.
Het weer was boven verwachting prachtig en het was een dag van puur genieten. Werk is hier altijd voldoende dus nog een uurtje de uitrit van nog wat steentjes voorzien. Buiten in het zonnetje aan het verslag gewerkt en verder alleen maar wat rondgewandeld over hun 60.000 vierkante meter grote landgoed. ‘s Avonds begonnen Jordy en Susan aan het klaarmaken van een heerlijk diner. Jordy en Thierry zijn gek op Indisch eten dus ze waren heel blij dat Susan iets speciaals gemaakt had uit Korea. Een heerlijke avond zo met ons viertjes.
We gingen niet te laat naar bed want de volgende morgen moest Thierry al om half 6 naar het stration gebracht worden. De hele week werkt hij in Parijs en in de weekenden komt hij weer naar Champignelles om van de stilte te genieten.

Jordy en Thierry bedankt voor jullie gastvrijheid. Riek en Tonnie wat kunnen jullie trots zijn op Jordy en Thierry en op wat jullie daar samen opgebouwd hebben.

Tarbes, maandag 21 mei 2012.
Om 5 uur in de morgen Thierry uitgezwaaid en na terugkomst van Jordy ook van hem afscheid genomen en om half 7 konden we op weg naar het zuiden. Naar de zon? Nou mooi niet, het zou de HELE dag regenen. We konden de auto niet uit. Gelukkig was het niet druk op de weg en gebruikten we de tolwegen wat toch ontspannen rijden is. Ook de tomtom is dan een uitkomst. We bleven elk half uur een stop maken en zodoende kwamen we toch redelijk uitgerust in Tarbes aan. Het was inmiddels half negen en we hadden alleen maar regen en donkere luchten gezien. Dus van de prachtige omgeving hebben we niets gezien.
Wij vonden al snel een hotelletje en om 10 uur hebben we nog wat gegeten wat hier helemaal niet gek is want er kwamen nog genoeg mensen binnen voor een hapje maar vooral ook voor een drankje.
We waren zo’n 25 km van Lourdes verwijderd dus dat zou morgen onze eerst volgende stop worden.
Maar daarover later weer meer.

Voor nu een lieve leef en geniet groet van ons en tot de volgende keer.

Wanneer het de volgende keer is, is moeilijk te zeggen omdat we niet vaak in de gelegenheid zijn om de computer te gebruiken om berichten te verzenden maar niet “ getreurd” want we houden ons dagboek nauwkeurig bij. De verslagen en foto’s volgen wat later.

Piet

Zaragossa, 22 mei 2012.

Beste allemaal,

Zoals al gezegd zaten we vlakbij Lourdes dus die kans mag je niet voorbij laten gaan. Het weer was gelukkig wat beter en de paraplu kon bijna de gehele dag in het hoesje blijven. Echt druk was het niet dus midden in Lourdes een plekje voor onze auto gevonden en rustig door de straatjes gewandeld op weg naar de grot. We staken regelmatig een kaarsje op en namen wat Lourdes water mee. We na een uurtje of drie allebei een gemengd gevoel. De commercie heft toch wel heel duidelijk de overhand gekregen. Jammer, maar dat zagen we in bijna alle pelgrimsoorden van welk geloof dan ook.
Rond het middaguur vervolgeden wij onze weg naar Pau om daar over de Pyreneen te rijden. Wij kozen voor de alternatieve route. Bijna niemand op de weg. Het zou een adembenemende tocht worden. De lucht werd al blauwer en blauwer zodat de vergezichten ongelooflijk mooi waren. Deze miorgen was er nog verse sneeuw gevallen zodat de heuvels nog bedekt waren met een laagje sneeuw. Rond een uur of drie passeerden we de Spaans grens. De wind was nog behoorlijk fris maar de lucht was inmiddels stralend blauw. En ook de temperatuur ging met sprongen omhoog toen we langzaamaan de Pyreneen uitreden het Spaanse land in. Wat hebben we genoten van de vergezichten. Om half 7 kwamen we in Zaragossa aan. En wat hadden we een geluk. Een hotel midden in de stad en met een parkeergarage. Beter konden we het niet treffen en zodoende konden we nog diezelfde avond Zaragossa in. 50 meter lopen en we stonden voor de: “ Basilica De Nuestra Senora del Pilar.” Een mond vol maar binnen deze basiliek viel onze mond open van verbazing. Zoiets moois hadden we nog nooit gezien. En dan die geweldige schilderingen van Goa. Adembenemend mooi. We besloten om de volgende ochtend nog een keertje terug te gaan. We hebben die avond nog wat door de straatjes van Zaragossa gewandeld en om 11 uur probeerden we onze ogen te sluiten maar dat lukte pas na een tijdje want de indrukken waren zo indrukwekkend geweest.

Madrid, woensdag 23 mei 2012.

Na een stevig ontbijt, gingen we nog een keer terug naar de prachtige Basiliek del Pilar. Maar ook bezochten we de Catedral de San Salvator of te wel “ La Seo” op nog geen 100 meter afstand van de basili. van buiten misschien niet zo indrukwekkend maar van binnen vielen ook hier onze monden open van zoveel moois. Een aanrader voor iedereen als je hier in de buurt mocht komen.
Maar we moisten weer verder op weg naar central spanje, op weg naar Madrid, naar onze eerste camping. Het landschap was total verschillend en ook de temperatuur had zich aardig aangepast. Zo’n 30 graden. Na wat zoeken en vragen kwamen we rond 7 uur op onze camping aan. Echt een doorgangscamping voor wie Madrid wil bezoeken. Veel campers die dan met de metro naar het centrum van Madrid gingen. De metro was op zo’n 6 minuten loopafstand. Het opzetten van de tent was zo gebeurd en Susan kan in korte tijd werkelijk heerlijke gerechten op onze kleine campingtafel “ toveren”. Goiedkoop EN heerlijk, wat wil je nog meer. Je snapt nu ook meteen waarom de Spanjaarden nog zo laat eten en drinken. De temperatuur is dan op zijn aangenaamst. En je past je daar onmiddelijk bij aan. Tot 12 uur bij een klein lichtje buiten zitten en dan slapen want de volgende 2 dagen zou Madrid op het programma staan en we hadden van Wil en Rita gehoord dat het schitterend was. En dat konden we na 2 dagen (te kort) volledig beamen.

Beste allemaal, het heeft even geduurd voordat wij een bericht op
de weblog konden plaatsen maar nu hebben wij geluk want bij onze tent hebben wij nog net bereik van de wifi van de camping. Beter onder de naaldbomen een verslag schrijven dan in een superheet internetcafe.

Misschien lukt het later op de avond om ook de foto's te plaatsen.

Een warme groet van ons en leef en geniet van de momenten die zich voordoen.

• 29 Mei 2012 - 16:06

Riek:

Jullie hebben echt genoten hoorden we. Jordi en Thierry ook hoor. Maandag gaat Jordi voor ons koken wat Susan gemaakt had. We zijn benieuwd. Ja het is hier erg rustig, we zijn er nu ook voor 1,5 week. Tonnie is de luiken aan het verven. Geniet lekker van jullie vakantie.
    P.S. Piet het is 180 km van Parijs af en geen 50. Kleinigheidje, hahahaha.

• 29 Mei 2012 - 16:22

André En Willemien:

Nou begrijp ik waar de uitdrukking "leven als God in Frankrijk vandaan komt".
    Piet en Suasan, geniet van alles wat Spanje te bieden heeft! Wij volgen jullie in gedachten.

• 29 Mei 2012 - 16:40

Peter En Joke:

Goede reis gewenst.

• 29 Mei 2012 - 17:27

Herman En Hanny :

Ja Piet het is echt een uniek plekje, en die stilte is echt heel opvallend, mooie foto's die je gemaakt hebt. Geniet verder van jullie reis, hier is het weer ook heel mooi.
    Groetjes Herman Hanny en Keetje

• 29 Mei 2012 - 20:33

Ine Seegers:

Wat een prachtig onderkomen daar bij Jordy en Thierry. Geen wonder dat Tonnie en Riek daar vaak te vinden zijn. Het is geen straf om daar wat werkzaamheden voor de jongens te verrichten. Ook wij zijn echte Frankofielen, het is in alle opzichten een heerlijk land. Ik voel jullie beleving van dit alles Piet. Wij wensen jullie nog vele mooie geniet momenten in Spanje en Marokko. Wat goed van Susan dat ze op zo'n klein brandertje toch nog een lekkere maaltijd op tafel kan toveren. Ik zie jullie daar samen al van genieten. I love het camping leven!!!!!!!!!!!!!!!
    Groetjes Marcel en Ine

• 29 Mei 2012 - 21:29

Jac Peeters:

Dag Piet,

Lange tijd niets meer van me laten horen! Niet mooi, maar ja, zo gaat dat soms. We zijn je niet vergeten hoor, maar zoals zoveel mensen hebben we het ook 'gewoon druk met van alles en nog wat'. Nog een paar nachtjes slapen en dan is het alweer 4 juni! Je weet dat ik je dan normaliter al 's morgen vroeg bel, maar nu je in het buitenland vertoeft lukt dat wellicht niet ...
    Voorzie ons maar weer van veel mooie reisverslagen en nog veel meer mooie plaatjes!
    Hartelijke groet, Jac en Hanneke

• 30 Mei 2012 - 09:07

Lieske:

Ik volg het weer graag! Fijne reis. xLieske

• 01 Juni 2012 - 21:14

Annie.:

hallo Susan en Piet,
    jullie hebben het naar je zin,begrijp ik.
    Wel toevallig dat zoon Gert in Madrid is en hij gaat een camper kopen en komt dan naar Nederland.
    Daarna gaat hij terug naar spanje en gaat daar wonen met vrouw en kind.Hun krijgen in November hun 2de kind.
    Leuk he,ik word dan voor de 6de keer Oma.

• 03 Juni 2012 - 22:07

Riek:

Piet van harte Gefeliciteerd met je 64ste verjaardag. Ik heb een mail weggedaan, dus lezen maar.
    Net na middernacht, maar voor jullie alweer bijna morgen geloof ik.
    Een fijne verjaardag.
    Je zus en zwager

• 04 Juni 2012 - 08:21

Jac Peeters:

Goede morgen Piet en Susan,
    Wat later dan je van me gewend bent - en ook niet telefonisch, zoals anders - wens ik je toch van harte en welgemeend proficiat met je verjaardag. 64 alweer weet ik van jullie Riek. Een heel fijne dag en verder verblijf in .... waar jullie nu genieten. Ik zie met belangstelling uit naar een nieuw verslag. Hartelijke groet,
    Jac en Hanneke

• 04 Juni 2012 - 11:56

Mirjam En Guus Versc:

Hee jarige jop, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Ik hoop dat jullie er samen een gezellige dag van maken !!

• 04 Juni 2012 - 15:13

Peter En Joke:

Weer een jaartje ouder....
    PROFICIAT
    Maak er een mooie dag van.

• 04 Juni 2012 - 16:54

An De Brouwer:

piet hartelijk gefeliciteerd en nog vele gezonde jaren,en dat je nog veel kunt genieten van de reizen,groet an

• 04 Juni 2012 - 18:04

Herman En Hanny:

Hoi jarige job, gefeliciteerd met je verjaardag, hoop dat je nog veel mooie reizen kunt maken. Drink er vanavond een wijntje of sapje op. Lieve groetjes van Herman Hanny en keetje