Waarom Birma? Why Burma? - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Waarom Birma? Why Burma? - Reisverslag uit Udenhout, Nederland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Waarom Birma? Why Burma?

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

23 Augustus 2010 | Nederland, Udenhout

Udenhout, 23 augustus 2010

Dear Everyone,

Why Burma, Many people ask me that. It is a feeling and because Burma is a forgotten country I think. Very poor and people have nothing to say because the military regime is very hard and rough. I hope I can tell you a lot about this country when I cycled 1000 km around. I hope I can help them a little bit. Next sunday i have a familyday.
For now lot of loves and live and enjoy the momenst of the day.

Piet

Beste allemaal,

Langzaamaan komt de vertrekdatum dichterbij. Deze week een begin maken met het aanvragen van de verschillende visa.
De afgelopen week zijn alle vergrotingen klaargekomen die ik heb laten maken van momenten die grote indruk op mij gemaakt hebben in China, Vietnam, Cambodja en Laos. 21 prachtige vergotingen hangen nu in mijn huis. Als ik weg ben hoop ik met deze prachtige foto's te kunnen exposeren zodat er meerdere mensen van kunnen genieten.

WAAROM BIRMA?
De laatste tijd krijg ik vaak de vraag waarom ik in Birma wil gaan fietsen.Ik hou deze naam nog maar even aan ook al is Birma door het regime omgedoopt tot Myanmar.
Soms is het een gevoel dat je niet altijd kunt verklaren. Ik heb ook het gevoel dat Birma een vergeten land is. Een land waar de klok eerder achteruitloop dan vooruit. Een land dat bij de meesten bekend is door de orkaan Nargis in 2008. 200.000 mensen verliezen hun leven en nog veel meer mensen raken hun huizen en hun bestaan kwijt. Pas na enkele weken mogen hulporganisaties van het regime het land in om hulp te bieden. Birma is ook bekend door de Aung San Suu Kyi die de Nobelprijs voor de vrede ontving maar die al jarenlang huisarrest heeft. Misschien zegt bij ouderen de Birmaspoorlijn nog iets. Ruim 100.000 mensen ( 75 doden per dag)stierven onder erbarmelijke omstandigheden bij de aanleg van deze spoorlijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Onder de doden waren ook 3000 Nederlanders.

Waarom Birma?
Sommige mensen zeggen juist dat je niet naar een land moet gaan waar een dictatuur heerst omdat je zo indirect het regime stuurt met geld en omdat een deel van de toeristische infrastructuur tot stand is gekomen door dwangarbeid.
Maar er zijn ook genoeg redenen om juist wel naar Birma te gaan.
Ten eerste is het een prachtig land, bevroren in de tijd.
Ten tweede voelt het Birmese volk zich vergeten. Ik wil graag de gevolgen van de dictatuur met eigen ogen zien en misschien kan ik de ervaringen daarna doorvertellen.
Ten derde kun je mensen op een directe manier helpen door geld direct bij de mensen terecht te laten komen. En iedereen wil gezien worden, wil laten zien dat men er toe doet.
Ik denk ook dat hoe meer buitenlandse ogen in het land zijn des te minder dat de onderdrukkers hun gang kunnen gaan.

Birma is ondanks de vele natuurlijk rijkdommen een van de armste landen van de wereld. Er is nauwelijks gezondheidszorg ( 1 tot 4 dollar per persoon wordt door de overheid aan gezondheidszorg besteed). Daardoor is de gemiddelde levensverwachting 52 jaar en sterft 1 op de tien kinderen voor het vijfde levensjaar en is 1 op de 5 Birmesen ernstig ondervoed. Onderwijs is er nauwelijks en wat er is, is zeer slecht.

Ik zal gedurende 1000 km fietskilometers heel intens kennis gaan maken met Birma, met al zijn schoonheid en met al zijn ellende.
Heel dubbel maar ik wil straks graag mijn ervaringen met jullie gaan delen.

CADEAU?
Soms vragen mensen die zondagmiddag 19 september op bezoek komen of ik nog wensen heb ten aanzien van een cadeau. Nee hoor, jullie komst geeft mij al voldoening genoeg. Maar wil je toch iets geven doe dan maar iets in een enveloppe zodat ik onderweg mensen van schoolspullen, eten, medicijnen en dergelijke kan voorzien. In mijn verslagen op de weblog laat ik wel horen waar ik het geld aan besteed heb.
Ruim 80 mensen zullen zondagmiddag op het "Drie in één feest" aanwezig zijn. Dat gaat vast gezellig worden. En .... hoe meer zielen hoe meer vreugd dus je bent altijd welkom maar laat het nog wel even weten.

En als je denkt dat onze hulp maar een druppeltje op die gloeiende plaat is of dat dat ene zandkorreltje er toch niet toe doet, dan moet je je maar bedenken dat vele druppeltjes een hele zee kunnen vormen en dat vele zandkorreltjes een hele zee kunnen tegenhouden.

Beste allemaal, dit was het weer voor deze keer.
Leef en geniet van de kleine dingen.

Piet

• 23 Augustus 2010 - 10:32

Riek:

Mooi hoor de foto's bij je in de kamer. En Jasper dan, helemaal mooi. In de olijfboom is hij niet zo blij denk ik. Angstig voor hem he. Stoere kerel. Groetjes van mij uit Heesch.

• 23 Augustus 2010 - 13:38

Annie Berkel-Enschot:

Hoi Piet,het is leuk om je te volgen in je reizen die geweest zijn en die nog komen gaan.
    Succes en tot 19September.
    Annie.