Ik weet geen titel te vinden!!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu Ik weet geen titel te vinden!!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Ik weet geen titel te vinden!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

01 Januari 2010 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vrijdag, 1 januari 2010.

Ho Chi Minh City

I don't know a title for this story.

Yesterdayevening it was here New Year. But for the Vietnamees is in february the real New Year.Much More important.Yesterday evening it was complete madness. From 7 till 3' 4 o'clock just more then 5 million scooters on the road. Scooters with children, with granddaddy's and gerandmam's, just riding through the street. Mostly 20 rows thick. Just easy looking around. And at 12 o' clock?????? nothing. No shouting, no kissing, no handshaking, no fireworks, no toot. I was the only person who say Happy New year and than the people were laughing and swing to me.

That was a strange but also nice experion.
This morning I visit Ernie and a few students again. 2 hours we had fine talking about the supporting the 70 students. How and why. And I learnes a lot from the way of live and thinking from the Vietnamees families. I think that I also this meeting never forget, They give me many Goosebumps.

Many 2010 live and enjoy moments for you.

Piet

Dat is even wennen. 2010 (twintig tienen) dat gaat vast een mooi jaar worden.

Allereerst even vertellen dat ik vanmorgen tussen 6 en 7 uur nogal wat telefoontjes gehad heb, maar zodra ik opnam hoorde ik niets. De smsjes kwamen wel door. Ik probeerde terug te bellen maar dat is tot nou toe niet gelukt.

Ik heb vandaag even moeten nadenken over de titel. Zou het "Bizar" of "Niet te bevatten" Of "Geen voorstelling van te maken".

Want beste mensen zo heb ik hier Nieuwjaar "gevierd".
Ik vraag nog steeds aan de mensen om uit te leggen wat er geisteren allemaal gebeurde of juist niet gebeurde wat je zou kunnen verwachten in een miljoenen stad.

Om 7 uur had ik wat gegeten en toen ik buiten kwam was het werkelijk maar een ding wat je zag. @0 rijen dik, ook op de trottoirs: Scooters, scooters en nog eens scooters.
Scooters met gezinnen (vader, moeder en drie kinderen met een lucht ballon), scooters met jonge verliefde stelletjes in hun beste kleding, scooters metman en vrouw in hun beste kleding, scooters met opa's en oma's. Duizenden, nee Tienduizenden, nee meer dan een miljoen scooters heb ik langs zien komen.
Zijstraten waren afgezet en er was eenrichtingsverkeer. Dus van 7 uur tot diep in de nacht een stroom van scooters en rondkijkende mensen. Scooters zij aan zij door al de straten van HCM. Ik ben eerst 2 km de stroom achternagelopen om te kijken waar ze naar toegingen, maar ze gingen nergens naar toe. ALLE scooters van HCM (meer dan 5 miljoen hoorde ik) reden door de straten.
Dus ik weer terug en ben op een terrasje gaan zitten op het trottoir. Wat shakes op en heel gezellig een paar uur gepraat met 2 stelletjes uit Zuid Africa. Lance and Patricia, en Sharon en Richard. Ook zij snapten niets van deze gekte.

Maar later hoorde ik in het hotel dat de mensen niets hebben om Nieuwjaar te vieren en daarom het rondrijden als een familieuitje zie, Maar de mensen met geld zijn wel in het uitgaansleven te zien met de prachtigste kleren aan.

Voor de Vietnamees blijft hun Nieuwjaar (Tet) veel en veel belangrijker te zijn.

Toch was ik benieuwd wat er om 12 uur zou gebeuren. Op mijn terrasje hadden ze ook een grote TV hangen. En toen het aftellen begon dacht ik dat er wel een orkaan van geluid zou losbreken met al die toeters. Maar nee hoor klokslag 12 uur reed iedereen noggewoon stapvoets door, 20 rijen dik. Ik was de enige die stond te roepen Happy New year everyone. Ze vonden dat alleen maar grappig want er werden foto's van gemaakt. Het bleef stil, nou ja alleen het geluid van de scooters. Maar geen geroep,geen gezoen, geen handen geven, geen getoeter, geen vuurwerk. Niets wat wij normaal vinden.

Ik heb nog tot half 1 gewacht maar er kwam geen eind aan die massa's scooters en mijn neus en keel hadden genoeg te verduren gehad.

Zojuist ben ik weer teruggekomen van een bijzondere ontmoeting. Om 9 uur zat ik achter op een scooter en liet mij wegbrengen naar Ernie. de man uit Californie die heel veel studenten financieel helpt om hun studie en eten en kamer te kunnen betalen.
Twee studenten waren in de buurt en ik heb met hen en Ernie twee uur zitten praten. Heel intens en soms met tranen in mijn ogen heb ik hun verhalen aangehoord. Over hun familie, hoe zij leven, hoe zij hun eerste vriend ook meteen als hun man zien en verwacht wordt dat je daar mee trouwt.
Het was een heel intense ontmoeting. Ook met Ernie over zijn verleden zitten praten.
Het is een ontmoeting geworden die mij nog lang zal bij blijven.

Maar toen ik om 8 uur aan het ontbijt zat had ik ook een intens gesprek met een Frans echtpaar die voor het eerst met hun geadopteerde Vietnamese dochter en Vietnamese zoon hier op bezoek waren. Ze waren 12 en 14 en als baby van een paar dagen geadopteerd. Ze wilden nog niet naar hun natuurlijke ouders maar waren wel blij dat ze in "hun" land terug waren. Het bezoek dat ik een aantal jaren geleden met Conny en Renato aan de Filipijnen was weer heel herkenbaar.

En vandaag om 4 uur krijg ik bezoek van Hang en haar vriendin. Ik heb haar met haar moeder op de boot in Halong Bay ontmoet. Jullie horen morgen wel hoe dat verlopen is.

Voor morgenvroeg heb ik al een scooterrijder geregeld die mij naar de rand van deze enorme stad gaat brengen op weg naar My Tho.

Beste allemaal ik zag ertegenop om 3 dagen in deze stad te blijven maar door al die bijzondere neonverwachte ontmoetingen had ik het voor geen goud willen missen.

Leef en geniet in 2010 van zoveel mogelijke leef en geniet momenten al zijn ze nog zo klein. Want vaak geven ze de meeste innerlijke vreugde wat ik de afgelopen dagen zelf heb mogen ervaren.

Piet

3880/3878/3879: Hinh, Truc en Ernie. Met hele fijne gesprekken over het leven in Vietnam.
3859: Een paar uur heel fijn lunchen met jarige Kim en Martijn uit Rotterdam. Supergezellig.
3860/3862/3875/3868/3867/3876: Het straatbeeld op Nieuwjaarsavond. Miljoenen scooters zonder toeteren zonder mopperen, zonder schelden, rijden door de fel versierde straten en trottoirs van HCM. De handel gaat gewoon door.
3866; De ontmoeting met Sharon en Richard en Patricia en Lance uit Zuid Afrika zomaar ontmoet op een terrasje. O ja en 's nachts is het hier nog zo'n 30 graden.

• 01 Januari 2010 - 08:17

Riek:

De allerbeste wensen Piet en ga zo door in goede gezondheid. 2010 zijn geen twintig tienen maar 21. Hahahaha
    Al wakker he, smorgens na nieuwjaar. Wij gaan zometeen naar het gemeenschapshuis voor het optreden van Tonnie. Morgen gaan we bij onze Harry kaarten.
    Geniet van dit nieuwe jaar waarin je ook nog opa wordt.
    Dikke nieuwjaarskus

• 01 Januari 2010 - 09:24

Willemien:

Een heel gelukkig nieuwjaar Piet! Ook voor iedereen die net als wij trouwe bezoekers zijn van deze site!
    André en Willemien

• 01 Januari 2010 - 10:25

Hans:

Happy New Year Piet. Wij mochten als eersten in de wereld het nieuwe jaar verwelkomen. Ik lees dat jij nogal een vreemde ervaring hebt gehad. Maar daarom zal het er niet een minder goed jaar om worden. Met smart wacht ik je volgende verhalen af.

• 01 Januari 2010 - 10:43

Lea:

Gelukkig Nieuwjaar! Laatst jaar waaren wij volgens mij allebei in Dunedin als ik me goed herinner, maar we hebben elkaar niet ontmoet!
    Geniet verder van je rijs en blijv in goede gezondheid! Liefs, Lea

• 01 Januari 2010 - 11:00

Jac Peeters:

Hier de titel voor vandaag, Piet:
    Zalig Nieuwjaar

Jac en Hanneke

• 01 Januari 2010 - 12:56

Ine & Marcel:

Voor allemaal inclusief Piet natuurlijk:
    Een heel gelukkig 2010 en dat het brengen mag wat je er van verwacht!

Ine & Marcel

• 01 Januari 2010 - 15:14

Hans En Marja (enkhu:

Hoi Piet, Happy new year voor 2010. We kijken al weer uit naar je verhalen uit Cambodja.
    Groetjes uit het vere Enkhuizen.

• 01 Januari 2010 - 15:45

Hanny:

Wat een gekte daar met die scooters, ik kan me voorstellen dat je niet weet wat je ziet.
    Ik hoef niet te zeggen geniet, want je doet niet anders.
    Herman en Hanny

• 01 Januari 2010 - 16:27

Niels En Anne-Marie:

Hoi Piet, de beste wensen voor 2010. We blijven ook dit jaar je prachtige verhalen lezen.
    Groetjes uit Stramproy

• 01 Januari 2010 - 16:48

Bram Coen En Angelie:

He Piet, zo dat is even geleden, maar ik ben weer helemaal bij. Wij hebben het super druk gehad zo voor de kerst, vervolgens drukke kerstdagen gehad en op zondag zijn wij heerlijk met het gezin naar zeeland vertrokken. Hier heerlijk 5 dagen gewandeld, geluierd, voor zover dat met dreumes Bram kan. Ja piet, jij zult echt gaan schrikken van Bram. Het is al een echt hollandsche jongen. Kruipt, begint te staan en zit overal aan, dus je snapt wel dat wij niet meer rustig een boekje kunnen lezen en bram die lekker ligt te spelen. Het is de hele tijd achter hem aan hollen en als het even stil is, nou dan ga maar kijken, want dan is hij vast iets aan het doen wat niet mag. Kortom wij hebben heerlijk genoten. Gelukkig gaat bij jou ook alles goed, allen ben je Vietnam al bijna helemaal door, daar schrik ik toch wel van.
    Nou geniet er flink van en ik probeer nu weer wat beter alles bij te houden.

groet Bram, coen en angelie

• 01 Januari 2010 - 18:14

Ria:

Piet,
    Ook van ons allen een heel goed maar vooral gezond 2010.
    Heb alweer gewerkt en ga nu ook nog even.
    Hier alles rustig verlopen.
    Verder wens ik iedereen een goed en gezond jaar.
    Veel liefs van ons maar vooral van je zusje Ria

• 01 Januari 2010 - 18:41

Yvonne En Wim:

Gedag Piet, Op het moment dat wij dit mailtje aanmaken lig je al in je mandje. Jij loopt ook voortdurend op ons voor het is net als met dat fietsen, werden we ook al een beetje opgejaagd. Nu na vele oliebollen en diverse appelflappen nemen we pas de moeite om Pint, nee we bedoelen natuurlijk Piet, hoe komen we er bij om Pint te schrijven? Dus Piet jou en tevens alle andere trouwe bezoekers van deze web-site een gezond en voorspoedig 2010 te wensen en voor Piet in het bijzonder nog veel fietsplezier.

• 01 Januari 2010 - 20:55

Cees En Erlani:

Piet,jongen de allerbeste wensen voor 2010 en vooral doorgaan zo.

• 01 Januari 2010 - 20:59

Elly Teune:

Beste Piet,

Mede namens Peter wens ik jou en je dierbaren een gezond en goed 2010 met een wolk van een kleinkind.
    We hebben hier zowat tien dagen een vol huis gehad met afwisselend kinderen, kleinkinderen en overige familie en vrienden, maar jouw reis werd gevolgd. Piet, het blijft schitterend om je verslagen te lezen en je foto's te bekijken. Maar zo lang alleen op reis!
    Geniet en blijf voorzichtig!

Hartelijke groeten,
    Peter en Elly Teune

• 01 Januari 2010 - 22:32

Mia En Jo Urlings.:

Hoi Piet, Wij wensen jou een geweldig 2010 toe.....!Leef en geniet!
    We volgen je trouw en wat maak je veel mee.!!!Fantastisch!Heel boeiend voor ons om te lezen.Vooral het feit dat je het"'gewone'leven van de mensen zo intens mee kunt maken.Groet Mia en Jo.

• 01 Januari 2010 - 22:53

David And Lisette:

Happy New Year Piet ! Wishing you all the best for 2010. May the adventures continue in the coming year for you.
    Best wishes and "groetjes" from the both of us. x x x

• 02 Januari 2010 - 22:23

Ron En Ada:

Beste Piet, de beste wensen voor 2010 van 2 motormuizen eerder ontmoet in Vietnam.
    www.motortrails.nl

• 03 Januari 2010 - 13:48

Sacha:

Piet ik wens je een geweldig mooi en reisvol 2010 toe, dat er nog maar veel mooie ontmoetingen op je pad mogen komen!