De Naxi-cultuur - Reisverslag uit Lijiang, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu De Naxi-cultuur - Reisverslag uit Lijiang, China van piet lagarde - WaarBenJij.nu

De Naxi-cultuur

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

27 Oktober 2009 | China, Lijiang

Zondag 25 oktober,

Lijiang

Beste allemaal dear everyone,

Dear everyone,
I am still in Lijiang. It is an magnificent village all in Naxi style. I was also in a beautiful park with many ponds with thousand and thousand fish and beautiful views on the Jade Gragon Snow Mountain with a high from more than 5500 meter. Very impressive.
Tomorrow I go for a tour from 80 km up and down.

For now a big hug and warm greetings from

Piet

Nog een dagje in het Naxi stadsdeel Dayan. In 1996 getroffen door een zware aardbeving. Alle huizen werden herbouwd in Naxi stijl. De Naxi trokken lang geleden van uit Tibet naar Lijiang. Hun godsdienst, de Dongba vertoont overeenkomsten met het pre-boeddhistische Tibet. Hun religieuze manuscripten zijn in een uniek beeldschrift geschreven. De Naxi mannen hebben een muzikale traditie en is ruim 7 eeuwen onveranderd gebleven. De Naxivrouwen zijn verantwoordelijk voor AL het werk en regelen ook de financien MAAR de mannen zijn eigenaar van alle bezittingen. Aaan de klederdracht en de cape met de 7 sterren zijn de verantwoordelijkheden af te lezen.De bovenkant is zwart en de onderkant wit (dag en nacht) Op de rug zijn 7 cirkels geborduurd die staan voor de sterren van de Grote Beer. De vrouw is in staat de last van de hemel op haar rug te dragen.
Overal om je heen zie je hier veel van de Naxiculyuur. Heel indrukwekkend.
Vanmorgen werd ik hier aangesproken door een Chines jongeman. Dat gebeurt hier regelmatig als ze enkele woorden Engels kunnen. Zij willen o zo graag communiceren en laten horen dat zij Engels kunnen. Hij was kok in het Tibetcafe en vroeg of ik daar kwam eten en ik moest even meekomen en hij liet mij het hele cafe zien. Super gezellig, dus daar gaan we vanavond zeker eten.

Vanmorgen met Yvonne kaartjes gaan kopen voor het Naxiorkest vanavond. Komen er 3 meisjes naar ons toe en vroegen of ze ons wat vragen in het Engels mochten stellen. Het was een opdracht van school uit. Het werd een zeer geanimeerd gesprek met Lang zhixing (Monica), Yang Sha Sha (Ashley) en Yang Ying (Kennedy). Zij geven zichzelf ook een Engelse naam want zij willen o zo graag laten zien en horen dat ze meer van de wereld willen weten. Natuurlijk samen met hen op de foto. En ....... ze schatten mij 45 !!!!!!. De chinese mannen en vrouwen zijn/lijken veel vroeger oud, vooral op het platteland door het zeer harde werken. Dus je weet nu hoe hard ik gewerkt heb!!!

's middags zijn wij met z'n drieen naar een prachtig park gelopen met prachtige vergezichten en vijvers met heel veel vissen. Honderden mensen, die kaarten, foto,'s maken, breien,haken, borduren, spelen met hun kinderen, wat verkopen enz. enz.
Maar al die mensen stralen ook een ongelooflijke rust uit.

Om 6 uur naar het Tibetcafe om wat speciaals te eten en om 8 uur naar het beroemde Naxiconcert van Xuan Ke
van 80 jaar oud.Het was de moeite waard. Een DVD gekoecht en laten signeren door de grote meester Xuan Ke. Ook nog een praatje met hem gemaakt en natuurlijk met hem op de foto.

HET WEER:
Prachteig helder lucht. 30 graden overdag en 's morgens en 's avonds fris. Gewoon super dus.

OMGEVING:
Betoverend.

MEDEDELING:
De kruiden van Doktor Ho werken geweldig. Geen gehoest meer en geen keelpijn meer. Heb nog genoeg voor de hele reis.
Proficiat Toon en geniet en leef nog vele jaren samen. Kitty geef jij hem maar een dikke knuffel.
En wat de start van dit avontuur betreft kon het niet beter. Yvonne en Wim zijn geweldige reisgenoten. Wim met heel veel droge humor en Yvonne rustig en bezorgd en alles in zich opnemend.

Beste mensen dit was het voor vandaag. Dadelijk schrijf ik ook het verslag van 26 oktober en misschien ook nog van vandaag 27 oktober. Ik moet de kans wat internet pakken want de komende dagen schijnt er nergens internet te zijn waar ik kom. Dus je hebt weer wat te lezen. Ik hoop je later ook veel foto's te laten bekijken maar hier lukt het niet.

Leef en geniet,

Piet

• 27 Oktober 2009 - 08:18

Bauke:

Haha...ik ben tante Riek voor!!! Fijn dat je verkoudheid (bijna) over is papa!!! Kun je ook wat kruiden meenenemen voor mijn oorontsteking???

• 27 Oktober 2009 - 08:32

Riek:

Ja Bauke, dat mag hoor hahahaha. Wat een belevenissen in dit werelddeel. Lijkt me super gaaf.Breng voor iedereen maar van die kruiden mee, want hier in huis wordt nu ook wat afgeproest. Ga nu snel de volgende verhalen lezen.
    Doei broertje van 45, (jij bent nu de jongste thuis.
    Je zus Riek

• 29 Oktober 2009 - 10:48

Hanny:

Fijn dat je verkoudheid erop zit, en met 45 moet de rest een peuleschilletje zijn.
    daaaag Herman en Hanny