Vergeet in Italië nooit ………… - Reisverslag uit Avola, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Vergeet in Italië nooit ………… - Reisverslag uit Avola, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Vergeet in Italië nooit …………

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

28 Januari 2023 | Italië, Avola

Vergeet in Italië nooit …………..

Eenendertigste etappe: Avola, zaterdag 28 januari 2023, 16 graden, half bewolkt. Rond drie uur een bui.

Beste Allemaal,

Vandaag weer op weg. Naar Avola. Een goed uur rijden en we arriveren al vroeg op onze nieuwe camping, Oasi Pacaru Village. Het is echt een oase. Zeer rustig en onder de olijven en tussen de citroenstruiken die nog helemaal vol hangen met rijpe gele citroenen.

De komende drie dagen willen we de omgeving verkennen met als hoofddoel Siracusa. De komende twee dagen is het weer een beetje onstabiel maar maandag moet er volop zon komen. Daar bewaren we Syracusa dus voor.

Omdat we nog voldoende tijd hebben gaan we vandaag Noto verkennen. Maar twintig minuten rijden. In 1989 nog uitgeroepen tot hoofdstad van de Siciliaanse barok.

In 1693 werd Noto in een puinhoop veranderd door een catastrofale aardbeving. 53000 inwoners overleefden de ramp niet en 58 plaatsen werden getroffen en 20 ervan werden totaal verwoest.

Het duurde een tijdje voor men het erover eens was waar de nieuwe stad weer opgebouwd moest worden. De architecten probeerden elkaar te overtreffen in grootsheid. Het werd een stad met een rechthoekig stratenpatroon en rijk versierde gebouwen met rijkversierde balkons.

Elke hoofdstraat was aan een bepaalde maatschappelijk klasse voorgehouden. Aan de via Cavour staan de palazzi voor de rijken en de adel, aan de Corso Vittorio kwamen de kerken, de overheidsgebouwen en de kloosters. Aan de Via Ducezio woonde het gewone volk.

Als de zon op de gebouwen schijnt dan lijken ze van goud door de gele kalksteen.

We hebben er twee uur rondgedwaald en zijn toen naar de Villa Romana del Tellaro gereden. Hier kun je mooie mozaïeken bekijken van een rijke romeinse familie van rond 400.

Daarna nog langs Lido di Noto gereden, de badplaats van Noto. Daar vind je hotels en dure woningen of vakantiewoningen van de rijken uit Noto.

Wat opvalt:

Dat je altijd toiletpapier bij je moet hebben want op 80 procent van de campings of op andere plaatsen is geen toiletpapier aanwezig.

En de meeste toiletten hebben geen toiletbril. Je zit dus lager en het geeft altijd een koud gevoel. Zeker in de winter. Zou dat zijn vanwege vandalisme of vanwege het gemakkelijker schoonhouden?

Nu zitten we na een heerlijke maaltijd plannen te maken voor morgen.

Maar voor jullie allemaal een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 29 Januari 2023 - 14:23