Ons mobiel huisje. - Reisverslag uit Kasane, Botswana van piet lagarde - WaarBenJij.nu Ons mobiel huisje. - Reisverslag uit Kasane, Botswana van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Ons mobiel huisje.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

05 Februari 2015 | Botswana, Kasane

WIE SAMEN KAN REIZEN, KAN OOK SAMEN LEVEN.

Ons mobiel huisje.

Kasane, zaterdag 18 oktober 2014, 38 graden

Beste allemaal,

Vandaag de laatste dag Kasane en Botswana. Morgen heel vroeg op weg naar de grens en dan zitten we in Namibië. Een nieuwe fase van onze wonderschone reis tot nu toe. Vandaag de laatste boodschappen gedaan. Benzine getankt en de bandenspanning gecontroleerd. Alle kleren nog even wassen. Dat doen we elke dag zelf want droog is het hier na vijf minuten.
Wij spannen altijd meteen een waslijntje en elke dag doen we een wasje.

Maar nu iets over ons vervoermiddel. Wij reizen nu voor de eerste keer op deze manier. Normaal met de backpack bus en trein. Maar nu totale vrijheid met onze Toyota van. Of te wel Toyotabusje.
Normaal vervoert men een negental mensen met deze busjes maar hier zijn de stoelen uitgehaald en heeft men er voorraad ruimte van 50 cm hoog onder gemaakt. Het zijn als het ware drie compartimenten met losse panelen die als deur dienen. Van het middelste compartiment kunnen we een tafel maken en dan kunnen we binnen aan een tafel zitten. Maar dat hebben we nog nooit gedaan want we leven hier de hele dag buiten.
De Campervan heeft een schuifdak boven het chauffeurs gedeelte en een groot schuifdak in het midden van de bus. De van heeft ook een schuifdeur en een vierde deur achter die omhoog klapt.
Achter bij de opklapdeur is een klein keukentje gemaakt met een spoelbakje. Hier past de gastank in en wat pannen en potten en er is wat opslagruimte voor wasmiddel bestek en water. Maar ook een koelbox.
Ook het keukentje gebruiken we nooit want daar is op elke campingsite genoeg ruimte voor.
Op de drie compartimenten kunnen we drie matrassen naast elkaar leggen voordat we gaan slapen. Overdag stapelen we die op het achterste compartiment op en kunnen we heel gemakkelijk bij de schuifdeur bij de eerste opslagruimte komen.
We hebben meer dan voldoende opslagruimte.
Over de drie matrassen doen we elke avond een overtrek en een slaapzak ligt in de buurt als het in de nacht te koud wordt.
De opslagruimte voor het eten hebben we geïsoleerd met dik aluminium folie. En we hebben nog wat dikke raamfolie gekocht om de zon een beetje buiten te houden.

En hoe houden we ons water en eten koel? We hebben een normale koelbox maar die heb ik bekleed met dik aluminium folie en er een extra kartonnen deksel op gemaakt die ik ook bekleed heb met aluminium folie. Op elke campsite leggen wij vijf flesje water in de diepvries en die wisselen wij elke morgen en avond om voor vijf nieuwe. Ze zijn helemaal bevroren en als ze ontdooid zijn hebben we heerlijk koel water. En soms als deze manier niet mogelijk is dan kopen we ijsklontjes.
Tot nu toe gaat dat heel goed. Je wordt vanzelf vindingrijk. Zo hebben we van de vijf liter containers water al verschillende dingen gemaakt. Een trechter, een afvalbakje en een bakje om de groenten in te wassen en we hebben er een saladekom van gemaakt.

Echt ons bed is binnen twee minuten omgebouwd. Wij zijn super flexibel en binnen vijf minuten rijden we weg en binnen vijf minuten zijn we aan het koken. De matrassen slapen heerlijk.
Het enigste nadeel is dat het geen 4 WD busje is maar voor de rest is het perfect.

Morgen dus om vijf uur op en hopelijk laten ze ons snel door bij de grens.

Op weg naar Namibië.

Een hete groet en leef en geniet van de momenten die er toe doen.

• 05 Februari 2015 - 16:14

Claartje:

Mooi om te lezen en mee te genieten!
    Liefs van Claar en vast ook namens Ad

Verslag uit: Botswana, Kasane

Op weg naar Afrika.

Beste allemaal,

Wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor de volgende reis.

In 2008 ben ik op mijn fiets 8000 km door Nieuw Zeeland getrokken. Van het uiterste noorden naar het uiterste zuiden en van west naar oost. Werkelijk een superreis met super gastvrije mensen. Daar heb ik echt de smaak te pakken gekregen.
In 2009 fietste ik 7500 km door China, Noord en Zuid Vietnam, Cambodja en Laos. In 2010 startte ik in Myamar, voormalig Birma, Thailand, Laos en Nepal. Op deze reis leerde ik Susan uit Zuid Korea kennen en in 2011 reisden we samen als backpackers door Noord en Zuid India, Sri Lanka, Java en Bali.
In 2012 trokken we naar Zuid Amerika. Ecuador, de Galapagos eilanden, Peru en Cuba.
Voor ons was Zuid Amerika nog niet klaar en in 2013 trokken we met de backpack door Zuid Peru, Bolivia, Argentinë en Chili. Een paar dagtrips naar Uruguay en Brazilië hoorden daar ook nog bij.

Tussendoor zijn we ook nog met de tent door Engeland, Schotland, Spanje, Portugal en Marokko getrokken.

En nu beginnen de voorbereidingen voor een tocht door Afrika. Op een andere manier. We proberen nu met een campervan door Zuid Afrika, Lesotho, Namibië, Botswana, Swaziland en Zimbabwe te trekken. Hoe dat gaat bevallen lezen jullie in de reisverslagen. Ik zal ook proberen zoveel mogelijk foto's te plaatsen.
Maar het is nog geen september dus nog even geduld, al zal ik jullie wel zo af en toe van de stand van zaken op de hoogte houden.