Het kussen van Magellans voeten. - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van piet lagarde - WaarBenJij.nu Het kussen van Magellans voeten. - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Het kussen van Magellans voeten.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

20 Oktober 2013 | Chili, Punta Arenas

Het kussen van Magellans voeten.

Punta Arenas, zaterdag 19 oktober 2013

Beste allemaal,

Wij zijn bijna op het zuidelijkste puntje aangeland. In Chili noemen ze dit het einde van de wereld maar dan wel op het vaste land. Want maandag vertrekken we weer naar Argentinië, naar Ushuaia en dat is de stad die nog zuidelijker ligt maar dan op een eiland.

Ondertussen weten we hier ook dat het weer inderdaad vier seizoenen op een dag kan zijn. Zon, regen, sneeuw en storm. Vandaag hebben we het allemaal gehad. Nu zit ik voor het raam dit verslag te schrijven in het zonnetje maar een uur geleden sneeuwde het volop.
Wij hebben besloten om het vandaag rustig aan te doen. We gaan eerst een busticket voor Ushuaia zien te bemachtigen. Want er schijnt niet elke dag een bus die richting in te rijden. Maar maandag gaat er eentje. Bus Sur vertrekt om half negen en komt ongeveer 12 uur later in Ushuaia aan. Dus hebben we via hostelworld.com ook meteen een hostel in Ushuaia geboekt voor drie nachten. Naar de supermarkt om wat in te kopen voor het eten. Niet teveel want je kunt in Chili niets wat groenten en fruit betreft het land mee uitnemen.
Het stormt behoorlijk maar willen toch graag naar het pinguïneiland op het eiland Magdalena in de straat van Magellan. Hier broeden 50.000 paar pinguïns.
Maar helaas het natuurpark gaat pas 5 november open. Om de natuur niet teveel te verstoren mag je maar een uur op het eiland verblijven. Maar er is een andere tour waar we de pinguïns kunnen bewonderen en die boeken we meteen voor zondag. Om vier uur worden we opgehaald en om acht uur zijn we weer terug.

Punta Arenas was in het verleden een kleine nederzetting die leefde van de natuurbronnen zoals de huid van de zeeleeuwen, de uitwerpselen van de guano's en van hout. Maar het importeren van 300 schapen van de Falklands veranderde de situatie want na een paar jaar graasden er meer dan twee miljoen schapen rond. Er kwamen veel immigranten op af. Je kunt dat nu nog zien aan de vele namen maar vooral ook op het kerkhof, waar ik nu op uitkijk vanuit onze kamer in het hostel, zie je vele nationaliteiten. Engelsen, Schotten, Duitsers, Kroaten, Fransen, Italianen, Spanjaarden en nog vele anderen hebben hier hun roots gevonden.

Op de Plaza Armas staat een enorm monument. Dit monument is geschonken door de wolbaron Menendez ter gelegenheid van de 400 verjaardag van Magellans reis.
Het was een Portugese ontdekkingsreiziger die in Spaanse opdracht de reis rond de wereld organiseerde. De straat van Magellan is naar hem vernoemd evenals de Megallan Pinguïns. Hij was de eerste die van de Atlantisch oceaan naar de Pacific oceaan reisde.
Op het plein zie je velen de voeten van Magellan aanraken of zelfs kussen. Mensen geloven dat ze dan veiliger een zeetocht kunnen gaan maken.

Hier laat ik het maar bij want verder verblijven we in ons hostel en maken ons eigen eten klaar.

Een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet

• 21 Oktober 2013 - 19:45

Riek:

Weer genoten van alle verhalen. Prachtig. Komen jullie eind November terug?

• 21 Oktober 2013 - 21:54

André En Willemien:

Het blijft van begin tot eind fascinerend!!

• 27 Oktober 2013 - 19:46

Corrie Van Baast:

Wat mooi...om nu ook echt, live, voor het monument te staan ter ere van Magellan. Veel over gelezen in de geschiedenisboeken, de aardrijkskundeboeken en nu ECHT meemaken. Fantastisch voor jullie.
    Groeten van Corrie.