Zo MACHTIG!!!!!! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Zo MACHTIG!!!!!! - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Zo MACHTIG!!!!!!

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

16 Oktober 2013 | Argentinië, El Calafate

Zo MACHTIG!!!!!!!

El Calafate, maandag 14 oktober 2013

Beste allemaal,

De ruim 28 uur durende bustocht hebben we goed verteerd. Het beste is om maar meteen op pad te gaan. Vanmorgen met een georganiseerde bus naar het nationale park "Los Glaciares" gegaan. De naam zegt het al, naar de gletsjers. We gaan een hele grote van dichtbij bekijken. De Perito Moreno.
Maar eerst hebben we de anderhalf uur durende bustocht. Een Engels sprekende gids verteld het nodige over de omgeving. Wij rijden langs een geweldig groot meer met een groen/ blauwe kleur en daar drijven kleine en grote ijsblokken in. Afgebroken bij de gletsjer en na een paar dagen door het warmere water gesmolten in het meer.
Wij zien condors die zitten te wachten tot de thermiek goed genoeg is om te gaan zweven. In dit jaargetijde zie je hier veel condors omdat er veel pasgeboren lammetjes zijn en de zwakke zijn dan een mooie prooi voor de condors.
Ook is er een hele kleine kans dat we ook een poema te zien krijgen want ook die komen op de geur van de pasgeboren lammetjes af. In de verte zien we ook een Laguna met de flamingo's.
De eerste struiken en bloemen zijn reeds aanwezig. We zien een kleine struik met sterk geurende bloemen. Het is de Calafate. De naam van de stad is hiernaar vernoemd.

Het weer is vandaag niet zo best en hoe dichter we bij de gletsjer komen doe donkerder het wordt. Maar dat is heel normaal. Hier heb je soms vier seizoenen op een dag en soms zelfs in een uur. In de stad El Calafate valt 300 mm regen per jaar maar anderhalf uur rijden met de bus en er valt 3000 mm regen.
We moeten voor we het nationaal park inrijden 12 dollar betalen of 130 peso's. Wij betalen met 100 dollar want de gids vertelde dat je voor een dollar 10 peso's terugkrijgt en normaal wissel je voor 9 peso's. Dus dat is mooi meegenomen.
Ondertussen is het gaan miezeren. En warme kleding is geen luxe.
Wij zitten maar een 1000 meter boven zeeniveau en toch zijn hier de bergen bekleed met sneeuw en komen er gletsjers in voor. Maar dat komt natuurlijk dat we al zo dicht bij de zuidpool zitten. De gemiddelde jaartemperatuur komt niet boven de 7,5 graad. In de zomer gemiddeld 13 graden en in de winter rond de nul graden. Duizenden jaren geleden was het hele meer en het hele nationale park bedekt door een gletsjer maar door het opwarmen van de aarde heeft de gletsjer zich teruggetrokken in de bergen. De Perito Mereno gletsjer groeit elke dag nog twee meter en reikt tot in Chili. Veertig kilometer verder. Het einde eindigt in het meer en daar krijgen we vandaag de kans om de gletsjer van dichtbij te bekijken want we gaan met een boot tot op 300 meter langs de gletsjer varen. Dichterbij mag niet want dat is te gevaarlijk want regelmatig breken er enorme ijsmassa's van de gletsjer en die vallen onder een oorverdovend geluid het water in en dat veroorzaakt enorme golven.
Gelukkig is er weinig wind vandaag want ook hier kan het soms enorm stormen en golven van drie meter hoog veroorzaken.
Het is indrukwekkend wat te zien krijgen en we hebben geluk want we krijgen twee keer een enorm gekraak te horen en zien we enorme stukken ijs het meer in storten.
Tien jaar gelden heeft de gletsjer het meer in tweeën verdeeld. Het werkte als een stuwdam. Het water aan de ene kant bereikte een gevaarlijke hoogte en op een gegeven moment was de druk zo groot dat de watermassa door de ijsmassa brak. Dat moet een geweldig spektakel geweest zijn.
Na de boottocht gaan we verder om vis een looproute en viewpoints de gletsjer van dichtbij te bekijken EN te fotograferen. Ik beloof je dat je de mooiste foto's later allemaal te zien krijgt. Nog een maandje geduld.

Ondertussen dat wij aan het lunchen zijn is het harder gaan regenen en is het zelfs gaan sneeuwen.
Om vier rijden we weer terug naar ons hostel El Calafate en inderdaad hier is geen sneeuw en geen regen te bekennen.
Wij gaan meteen inkopen doen voor het avondeten en morgen gaan we de omgeving verkennen. Een lange wandeling naar de Laguna met de pelikanen hoort daar zeker bij.

Voor nu een warme groet van onsen leef en geniet van de momenten.

Piet