Penthouse 1004 - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Penthouse 1004 - Reisverslag uit San Carlos de Bariloche, Argentinië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Penthouse 1004

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

12 Oktober 2013 | Argentinië, San Carlos de Bariloche

Penthouse 1004.

San Carlos de Bariloche, woensdag 9 oktober 2013

Beste allemaal,

Meestal boeken we ons hostel meestal via hostelworld.com. En natuurlijk lezen we ook in de Lonely Planet waar je de beste, gezelligste en betaalbare hostels kunt vinden. Zo is het ons ook vergaan met dit hostel. Maar je moet altijd een aantal dagen van te voren boeken want de populaire hostels zijn vaak bezet. Zeker als je een kamer voor twee personen wilt hebben. In de dormrooms, de kamers voor meerdere personen, is vaak nog wel een plaatsje vrij. Bijna alle hostel hebben shared bathrooms, maar daar zijn we inmiddels al aan gewend.
Dit hostel wordt gerund door een vriendengroep. Zij hebben enkele appartementen op de bovenste verdieping samengevoegd en er een heel gezellig hostel van gemaakt met een adembenemend uitzicht. En dat vanuit elk plekje. Vanuit de keuken, vanuit de gezellige woon/huiskamer en zelfs vanuit de badkamer en toilet. Overal uitzicht op de stad, op het meer en op de besneeuwde bergtoppen.
Zo zit ik nu bij het schrijven van dit verslag uit te kijken naar een prachtige zonsopgang.
Maar ook bijzonder is dat de eigenaren hier ook wonen en er de hele dag doorbrengen en dat is te merken aan de persoonlijke contacten en aan de huiselijke sfeer. Zo hebben ze gisterenavond een diner georganiseerd voor alle gasten. Iedereen kon in de grote en goed ingerichte keuken iets klaarmaken en rond 9 uur in de avond zaten we met vijftien verschillende mensen en 10 verschillende gerechten gezamenlijk te eten. Wij hadden een salade klaargemaakt. Er zaten mensen uit Korea, Ierland, Duitsland, Argentinië, Israël en Chili aan de tafel. Daarna iedereen zijn eigen afwas doen en nog even gezellig nababbelen met een stuk worteltaart gemaakt door een backpacker uit Engeland.

Maar nu iets over Bariloche.
Vanmorgen met de bus meteen naar de busterminal gegaan want zaterdagmorgen willen we naar El Calefate. Een stad die al aardig dicht bij de zuidpool ligt. Maar een stad waar we dertig uur voor in de bus moeten zitten. 30 uur!!!!!!!! Je kunt er ook naar vliegen maar wij gaan de uitdaging toch maar aan om met de bus te gaan. Er rijdt maar EEN busorganisatie naar El Calefate dus dat is gemakkelijk kiezen. 165 euro voor twee personen. Zaterdagmorgen om 9 uur vertrekken en hopen zondagmiddag rond twee uur daar aan te komen.
Maar bij terugkomst ook meteen het hostel geregeld via internet want drie vier dagen van te voren heb je de meeste kans dat het meest populaire hostel nog vrij is omdat de doorstroming van backpackers in een hostel vrij groot is. Een backpacker blijft meestal maar een paar dagen op dezelfde plaats.

Bariloche ligt aan de oever van Lagoon Nahuel Huapi midden in het nationale park met dezelfde naam. En omdat Bariloche voor het zomer en winterseizoen vele activiteiten kent en het de stad is met aan alle kanten een adembenemend uitzicht, kun je je voorstellen dat het een trekpleister van jewelste is. Het is hier ook allemaal net een beetje duurder dan ergens anders. Wij zitten nu in het laagseizoen dus is er nog plaats en zijn de prijzen wat aangepast. Maar toch hebben we het gevoel dat Argentinië zeker niet goedkoper is dan Chili. Een andere verschil is ook het geld. De Argentijnse Peso's. Je kunt goed zaken doen door goed te wisselen. Zo krijg ik als ik geld pin maar 7,8 peso's voor een euro. Maar als ik hier euro's wissel dan krijg ik 11,5 peso's voor een euro. En dat verschil is wel erg groot. Maar nog liever hebben ze hier de Amerikaanse dollar. Je kunt bijna overal hier met dollars betalen. Maar ook daarmee moet je oppassen. De eerste dag kregen we 7 peso's voor een dollar en na wat zoeken en rondvragen hebben we een plaats gevonden waar men gisteren 9,5 peso's voor een dollar gaf.
Gelukkig hadden we genoeg dollars en euro's bewaard. Ook kunnen we hier het beste wisselen voordat we naar het zuiden gaan want daar zijn de wisselkoersen veel lager hebben we gelezen.

Bariloche schijnt ook de chocoladestad van Argentinië te zijn. En dat is ook wel te zien aan de vele chocolade winkels. Mika hier en Mika daar. Ook de chalets zien er Zwitsers uit en als wij 's middags het raam uitkijken zien we op het plein een vijftal Sint Bernard honden met en jong EN met een heus biervaatje om hun hals. Je kunt tegen betaling jezelf met deze honden laten fotograferen. Op sommige plekken waan je je dus in Zwitserland.

Gisterenmiddag ook nog met de bus de Cerro Campanario geweest. Met de stoeltjeslift naar boven en dan genieten van een meer dan prachtig uitzicht.

Maar ik moet nu stoppen want we moeten ontbijten want om half elf wacht een volgende tour. Nu met de boot over het meer naar een eiland.

Hopelijk werkt het weer een beetje mee want zonder zon en met een stevige wind kan het hier behoorlijk koud zijn.

Maar dat horen jullie morgen wel weer. Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten.

Piet.

• 12 Oktober 2013 - 14:46

Riek:

Ik probeer er iets van te onthouden, maar leeftijd. Hahaha