Een rondrit door Navarra. - Reisverslag uit Javier, Spanje van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een rondrit door Navarra. - Reisverslag uit Javier, Spanje van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een rondrit door Navarra.

Door: Piet Lagarde

Blijf op de hoogte en volg piet

28 Juli 2013 | Spanje, Javier

Javier, zondag 30 juni 2013

Beste allemaal,

Vanaf vandaag reizen we op een iets andere manier. Normaal zochten we een plaats waar in de omgeving veel bezienswaardigheden waren. Maar de laatste paar dagen gaan we de kleine plaatsjes bekijken. We rijden een route en bekijken wat we zoal tegenkomen.
In eerste instantie zouden we in Pamplona verblijven om naar de beroemde maar ook gevaarlijke stierenrennen door de straten te kijken. Maar dat was pas een week later.

We konden al vroeg vertrekken omdat we geen tent hoefden af te breken. Maar we hebben nog wel even een praatje gemaakt met de pelgriims uit Frankrijk die met hun ezeltje en twee jongetjes van 1 en 3 jaar 3 maanden aan de wandel waren naar Santiago. Deze camping was ook een tussen stop die deze tocht per fiets aflegden.

Dus besluiten we wat eerder af te buigen en het eerste plaatsje is Lizarra of te wel Estella. Ja alle namen zijn hier bijna dubbel. Wij zijn tenslotte in Baskenland en die hebben nog hun eigen taal. Net zoiets als in Friesland maar dan iets wat fanatieker.
Op deze weg zouden we heel wat pelgrims, op weg naar Santiago de Compostella tegenkomen.
Lizarre werd door Sancho V Ramirez, koning van Navarra rond 1070 gesticht om pelgrims te trekken.
Het is een prachtig plaatsje en we bezochten hier de Iglesia de San Pedro en het Palacio los Reynes de Navarra.

Na Lizarra komen we in een belangrijke halteplaats langs de Camino de Santiago; Puenta la Reine. Dit stadje kreeg zijn naam van de mooie elegante boogbrug over de rivier de Arga. Deze werd speciaal op koninklijk bevel in de elfde eeuw gebouwd voor de pelgrims. De auto kun je alleen maar buiten de oude stad parkeren en dan is het ook meteen rustig en ontspannen rondwandelen.
Het was iderdaad een prachtige brug, vandaar liepen we over de Plaza Julian Mena met een overdekte galerij. De Iglesia del Crucifijo dankt zijn naam aan het houren kruisbeeld waarvan de armen omhoog wijzen en geschonken zou zijn door een Duitse pelgrim.
De Iglesia de Santiago iets verderop heeft een verguld beeld van een heilige in de gedaante van een pelgrim. In de hoofdstraat eten we de lunch in een restaurant dat populair is bij pelgrims.
Maar we gaan verder op weg naar Zangoza of te wel in het baskische: Sangüesa. Zangoza bloeide op door de opkomst van de Camino de Santiago in de twaalfde eeuw. De stad heeft dan ook veel te danken aan de pelgrims.Ook nu nog trekken er vele pelgrims met hun staf(bastón) zij worden geleid door de vele bronzen Sint Jacobsschelpen die in de muren van de straten ingemetseld zijn. De schelp is het symbool van de route. Wij kwamen hier rond het middaguur en dan is het er echt uitgesorven en zijn de meeste bezienswaardigheden gesloten.

Het laatste stadje voor vandaag zou Javier worden. Hier bezoeken we het Castillo de Javier.Het ligt op glooiende groene heuvels en is omringd door bossen. Het kasteel is in de eeuwen aangepast en uitgebreid. Aanvankelijk was het alleen maar een verdedigingstoren. Maar het belangrijkste is dat hier San Francisco Xavier geboren is, de stichter van de Jezuïetenorde en in de Baskische cultuur de patroonheilige van de sportlieden. Een loopbrug geeft toegang tot het kasteel en in de kapel zijn muurschilderingen van skeletten te zien. Ook vinden we hier een prachtig dertiende eeuws kruisbeeld.
Wij overnachten in een hotelletje tegenover het kasteel en in de avond en vroege ochtend maken we hier heerlijke wandelingen.

Morgen vervolgen we onze weg door Navarre en hopen net voor de grens een slaapplaats te vinden.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de mooie momenten van deze zondag.

Piet.

• 28 Juli 2013 - 10:58

Riek:

Hoi, hoi,
    Gisteren een enorm mooi vuurwerk gezien. Had dit nog nooit gezien. 1,5 uur lang.
    Thema was film en muziek. Het vuurwerk ging helemaal mee op de muziek en laserstralen, zeer indrukwekkend. Je moet dit ook gezien, zal ik maar zeggen.
    Nu hebben we rustdag. Lekker lezen en puzzelen.
    Vanmiddag komt Sander, Carla en de kids langs. Erg leuk. Ze liggen (lagen) aan de Loire. Vlakbij dus.
    Groetjes