Weer even terug. - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu Weer even terug. - Reisverslag uit Reykjahlíð, IJsland van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Weer even terug.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

01 September 2023 | IJsland, Reykjahlíð

Dag 53.

Ryykjalid, vrijdag 1 september 2023. Een zonnige dag. Uit de wind 23 graden, in de wind 18 graden.

Weer even terug.

Beste Allemaal,

Ja we zijn weer voor een paar dagen terug in Myvatn of wel het “muggenmeer”.

Ten eerste omdat we de eerste keer via het noorden kwamen. Maar nu wilden we deze weg ook wel eens bekijken. Ten tweede zou de eerste IJslandse storm zich vrijdag nacht en zaterdag aandienen. En dan kan het stevig te keer gaan. Vooral zal de storm het oosten treffen. Dus zijn we een paar honderd kilometer naar het westen gereden.

Nu staan we vlak aan het muggenmeer. Maar ze zouden het beter het “vliegenmeer” kunnen noemen. Het zijn namelijk kleine irritante vliegen die in je oren, neus en mond kruipen. Je ziet dan ook veel mensen met een muggennet rond hun hoofd lopen.

Maar elk nadeel heeft zo ook zijn voordeel. Als het waait zijn ze verdwenen dus met de storm op komst heb je geen vliegen.

De vliegen komen mee met de rivier de Laxa, de rivier met de zalmen. Ze blijven dan rond het meer hangen.

De weg hier naar toe was weer geweldig. Kilometers geen boom of struik te bekennen. Prachtige valleien en prachtige bergen in allerlei kleuren.

Je kunt de herfst niet alleen voelen maar ook zien. Vele grassen, mossen hebben al een gele kleur en dat geeft fascinerende landschappen op.

Onderweg nog een prachtige driedelige waterval bezocht en een onstuimige rivier met basaltzuilen. Hiervoor moest je wel 238 traptreden recht naar beneden en weer recht naar boven natuurlijk.

We willen hier een laar dagen blijven en dan weer terug naar het oosten. Tot nu toe valt het nog wel mee maar het weer in IJsland kan van het ene op het andere moment omslaan. Er zijn nu al een paar wegen in het Hoogland afgesloten voor verkeer.

Je moet hier de waarschuwingen altijd heel serieus nemen. Er gebeuren hier elk jaar veel ongelukken vooral door onverantwoord gedrag.

Ook met het rijden moet je heel geconcentreerd doen. Wij rijden bijna nooit harder dan 60 km per uur. De hoofdwegen zijn goed maar wel heel smal en het gevaarlijke is dat er bijna geen vangrails zijn en dat alle wegen verhoogd liggen en een zeer scherp talud hebben. Als je van de weg raakt ga je meteen aan het rollen en verdwijn je in de diepte of in het water.

Morgen horen jullie hoe het gesteld is met de storm.

“GEEF MIJ WERK WAT BIJ MIJ PAST EN IK HOEF NOOIT MEER TE WERKEN”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.

• 01 September 2023 - 22:58

Ria Koning:

Piet en Susan, wat maken jullie toch veel mee en wat een mooie vergezichten.

Ik geniet elke dag van die fantastische avonturen van jullie. Prachtig en wat zal ik later weer genieten als de foto's komen. Dankjewel hoor en een fijn weekend en verdere reis.

ps. mooie spreuken elke dag.

De mijne luidde als volgt:

Maak van je hobby je werk, dan hoef je nooit meer te werken.

Groetjes uit Best.

• 02 September 2023 - 11:03