Een wandeling door eeuwen. - Reisverslag uit Paestum, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu Een wandeling door eeuwen. - Reisverslag uit Paestum, Italië van piet lagarde - WaarBenJij.nu

Een wandeling door eeuwen.

Door: piet

Blijf op de hoogte en volg piet

15 Februari 2023 | Italië, Paestum

Een wandeling door eeuwen.

Negenenveertigste etappe: Paestum, woensdag 15 februari 2023, 19 graden en been wolkje aan de blauwe lucht.

Beste Allemaal,

Vandaag blijft Supi, onze camper, weer op stal. We kunnen lopend naar de archeologische plek, Paestum.

De tempels van Paestum gelden als de best bewaarde Griekse tempels. In de tiende eeuw opgegeven en weggezakt in een moeras. Achthonderd jaar geleden werden ze bij de aanleg van een weg herontdekt. Nu behoren ze tot een vast onderdeel van elke Italië reis. Op indrukwekkende wijze getuigen ze van lang voorbije tijden.

Inwoners van de Griekse stad Sybaris stichtten in de zesde eeuw voor Christus een kolonie die ze

ter ere van de zeegod Poseidonia noemden.

De drie behouden grote tempels getuigen van een grote welvaart die hier tussen 530 en 470 voor Christus moet hebben geheerst.

In 273 voor Christus werd de stad een Romeinse kolonie en kreeg de naam Paestum.

In de elfde eeuw was Paestum al praktisch verlaten. Door het ongekend kappen van bomen in de vlakte van Sele trad de rivier ongehinderd buiten haar oevers en zo ontstond er een moeras. Er heerste hierdoor ook malaria en de bewoners trokken zich terug in de nabijgelegen heuvels. Ook waren er steeds meer overvallen door de Saracenen. De stad lag verlaten in de moerassige vlakte en verdween langzaamaan onder dichte vegetatie.

De grote tempels bleven echter zichtbaar en waren een oriëntatiepunt voor de zeevaarders.

Toen Karel de VII in de achttiende eeuw opdracht gaf om de vlakte droog te leggen om er een weg aan te leggen. De tempels kwamen meer en meer in de belangstelling en werd er een begin gemaakt met de opgravingen die tot de dag van vandaag nog doorgaan.

Wij bezochten vandaag ook het archeologisch museum. Er waren unieke beelden en fresco’s te zien uit de tijd van 560 en 570 voor Christus.

Meestal vind men deze fresco’s in de graftomben. Zo vond men in 1968 “Het graf van de duiker”.

Op de graftombe is een begrafenisbanket afgebeeld en op de deksel een duiker die zojuist het water inspringt.

Nu is Paestum ook het centrum van artisjokken. Er is zelfs een festival rondom de oogst van de artisjokken.

Al met al was het weer een geweldige dag. Het is een cadeau om onder een strakblauwe hemel zo door eeuwen geschiedenis te mogen wandelen. Je voelt je bevoorrecht maar tegelijker tijd zo nietig.

“ALS ALLES ALLEEN MAAR UIT PIEKEN ZOU BESTAAN, DAN WAS HET OOK MAAR EEN RECHTE LIJN”.

Voor nu een warme groet en leef en geniet van de momenten die er echt toe doen.

Piet.